ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 30 فروردين 1393     |     کد : 70717

حق هر کودکی است که سالم به دنیا بیاید

معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان زنجان، نیمی از علل نابینایی، ناشنوایی و عقب‌ماندگی ذهنی شدید را اختلالات ژنتیکی عنوان کرد و گفت: حق هر کودکی است که سالم به دنیا بیاید.

معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان زنجان، نیمی از علل نابینایی، ناشنوایی و عقب‌ماندگی ذهنی شدید را اختلالات ژنتیکی عنوان کرد و گفت: حق هر کودکی است که سالم به دنیا بیاید.

"گل‎نساء آقامحمدی"، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، با بیان اینکه یکی از مهم‌‏ترین دلایل بروز بیماری‎های ژنتیکی و معلولیت‎ها، عدم آگاهی مردم درباره نحوه پیشگیری از بیماری‏‌ها و ناتوانی‏‌ها‌ست، اظهار کرد: مشاوره ژنتیک با بررسی احتمال ایجاد بیماری ژنتیکی در خانواده و ارایه اطلاعات لازم از طرف فرد مشاور به خانواده، گامی بسیار موثر در جهت ارتقای سطح آگاهی عمومی مردم برای نیل به هدف متعالی یعنی ارتقای سلامت فرد و جامعه برمی‎دارد.

وی، مراحل گوناگون مشاوره ژنتیک را مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره قبل از بارداری، مشاوره حین بارداری و مشاوره در فرزند دوم عنوان کرد و گفت: در خانواده‏‌ها تشخیص دقیق بیماری ارثی، تخمین خطر ابتلا برای سایر افراد خانواده را مقدور می‌‎سازد و می‎توان بر اساس آن روش‏‌های درمانی، پیشگیری و مشاوره مناسب برای بیمار و خانواده‎اش در نظر گرفت.

این مسوول ادامه داد: مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج، چه خویشاوندی چه غیرخویشاوندی ضروری است، زیرا خطر بروز ناهنجاری‏‌های ژنتیکی در ازدواج‎های غیرفامیلی با فراوانی کمتر از ازدواج‎های فامیلی هم‎چنان وجود دارد.

آقامحمدی تصریح کرد: امروزه بیش از 20 هزار نوع بیماری ارثی مختلف شناخته شده که ممکن است از طریق ارث رسیدن ژن‎های مشترک از پدر یا مادر در فرزندان بروز کند، به همین خاطر مشاوره ژنتیک در مواردی از قبیل ازدواج‎های فامیلی، حاملگی در سن 35 سالگی و بالاتر، وجود نقایص‎ مادرزادی، عقب‌ماندگی ذهنی یا تاخیر در رشد و نمو، کوتاهی بیش از حد قد و سایر اختلالات رشدی، نازایی یا سقط‎‌های مکرر در زنان و عقیمی در مردان، بروز ناتوانی‎های جسمی در کودکی، نوجوانی و بزرگسالی بدون دلیل مشخص، اختلالات سوخت و ساز بدن، اختلالات رفتاری و تکرار برخی بیماری‏‌ها در فامیل مثل سرطان، بیماری‎های قلبی، فشارخون و دیابت تاکید می‌شود.


نوشته شده در   شنبه 30 فروردين 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode