زندانى شدن محمدبن قاسم علوى در نزد معتصم در سال 219 هجرى قمرى
"محمد بن قاسم بن عمر بن على بن الحسين(ع) "، كه نَسَبش با چهار واسطه، به "امام على بن ابىطالب(ع) " مىرسد و بدين منظور به محمد بن قاسم علوى شهرت پيدا كرد، در عصر "معتصم عباسى" با خراسانيان همراه شد و بر عليه حاكمان معتصم در منطقه خراسان، اقدام به قيام نمود وى در آغاز، در "جوزجان" مقيم شد و مردم آن ناحيه را به "الرضا من آل محمد" دعوت كرد و گروهى بسيار، دعوتش را اجابت كردند.
در آن زمان، از جانب معتصم بالّله )هشتمين خليفه عباسى ( در خراسان و شرق عالم اسلام، عبدالله بن طاهر حكومت مىراند و سيطره كاملى برمنطقه داشت .بدين جهت، وجود اين سيد علوى را در آن ناحيه برنمى تافت و به حاكمان محلى و سرداران نظامى خويش دستور داد كه با وى مبارزه كرده و نهضتش را خاموش گردانند.
فشارهاى روزافزون و تندروىهاى حاكمان محلى و سرداران نظامى عبدالله بن طاهر، مردم را به جوش و خروش آورد و آنان را در "طالقان"، به رهبرى "محمد بن قاسم علوى" وادار به قيام و شورش سراسرى و علنى نمود.
از آن پس، ميان ياران سيد علوى و سپاهيان عبدالله بن طاهر، درگيرىهاى متعددى به وقوع پيوست و لى به خاطر برترى نيروهاى عبدالله بن طاهر و ضعف انقلابيون، محمد ناچار شد از جوزجان و طالقان )كه هم اكنون در خاك كشور افغانستان قرار دارند( به "نسا" مهاجرت كند.
عامل نسا كه از مهاجرت محمد با خبر شده بود، طى عملياتى وى را دستگير و به نزد عبدالله بن طاهر فرستاد.
عبدالله بن طاهر نيز وى را در غل و زنجير كرد و به نزد معتصم عباسى در بغداد ارسال نمود.
محمد بن قاسم در نيمه ربيعالآخر و به قولى در نيمه ربيع الاول سال 219 قمرى بر معتصم وارد شد و معتصم وى را در نزد "مسرور كبير"، در جايگاهى تنگ و تاريك زندانى نمود و بر وى بسيار سخت گرفت. پس از سه روز، وى را از سلول انفرادى و جايگاه تنگ و طاقت فرسا بيرون آورد و در اتاقى ديگر زندانى نمود.
محمد بن قاسم در زندان معتصم، شب و روز را سپرى مىكرد و از درد و ناراحتى مىناليد و به نقل مورخان اهل سنت، در شب عيد فطر كه همگى مشغول جشن و شادمانى بوده و از وى غافل بودند، از زندان گريخت و خود را از بند دژخيمان عباسى رهانيد. امّا كسى ندانست كه وى، چگونه گريخت، به كجا رفت، زندگى او چگونه بود و يا به دست چه كسى كشته شد.
ولى بىترديد، فرار وى از زندان، نقشه خود دستگاه خلافت بود، تا از اين راه وى را سر به نيست كرده و بدون اين كه حساسيتى در ميان مخالفان خود به وجود آورند، وى را از سر راه خويش بردارند. برخى معتقدند كه وى را در همان جا مسموم كرده و با زهر جفا شهيدش نمودند.
كشته شدن اوتامش، سردارمعروف عباسى در، سال 249 هجرى قمرى
اوتامش، كه از فرماندهان ترك نژاد دستگاه خلافت عباسىبود،در دربارآنان ازاقتدار و موقعيت مهمى برخورداربود، به ويژه در نزد مستعين باللّه، به قدرت و جايگاه بالايى ذست يافت. در همين راستا، مستعين عباسى أمر آموزش و تربيت فرزندش "عباس" را به وى سپرد و وى را همه كاره و وزير خويش نمود. اوتامش، از اين راه، ثروت بىشمارى براى خويش گرآوردى كرد. ساير فرماندهان نظامى و سپاهيان و سربازان خليفه كه شاهد بيچارگى و تهيدستى خويش بوده و از آن سو، اوتامش را يكباره در اوج قدرت و ثروت مىديدند، ناراحت شده و سر به شورش برداشتند و تمام عقب افتادگى مواجب و تهيدستى خويش را از جانب او مى دانستند. بدين جهت هم داستان شده و وى را مورد هجوم خويش قرار دادند.
اوتامش و محافظان وى به دفاع پرداختند، وليكن توان مقابله با انبوه سربازان شورشى را در خود نديدند، به ناچار به مستعين پناهنده شدند و اوتامش در قصر وى پنهان گرديد و چند روزى در آن جا بماند، ولى فرماندهان و سربازان شورشگر، به هر نحو ممكن، وى را از آن جا بيرون آورده و بر اثر ضربات متعدد، به قتلش آوردند و پس از او، كاتبش "شجاع بن قاسم" را نيز كشتند و دارايىها و ثروت هايشان را به غارت بردند. اين واقعه در چهاردهم و به قولى در پانزدهم ربيعالثّانى سال 249 قمرى واقع گرديد.
« فضل بن حسن بن فضل طبرسي» ملقب به« امين الدين» در سال 552 هجري قمري
« فضل بن حسن بن فضل طبرسي» ملقب به« امين الدين» يا« امين السلام» محدث و مفسر بزرگ جهان اسلام در سال 552 هجري قمري بدرود حيات گفت. او عالمي جليل القدر و فاضلي گرانمايه بود و از علماي اماميه بشمار مي رفت. وي مورد احترام اكثر فرق اسلامي بود و شاگردان بسياري از محضر وي بهره علمي بردند كه از آن ميان مي توان ابن شهر آشوب مازندراني ؛ و قطب راوندي شارح نهج البلاغه را نام برد تأليفات شيخ طبرسي بسياراند و هر كدام برهاني قاطع بر كمالات و فضائل او مي باشند مهمترين اثر وي مجمع البيان در تفسير قرآن كريم و در ده جلد به رشته تحرير درآمده است طبرسي بعد از تأليف اين اثر، تفسيرديگري بر قرآن نوشت كه به نام جوامع الجانع شهرت يافت اين تفسير به دليل شأن و نزول و ترجمه آيات قرآن در ميان علماي اسلامي اعتبار بسيار دارد از اين فقيه برجسته آثار ديگري چون «حقايق الامور در اخبار؛ شواهد؛ عدة السفرالحضر» بر جاي مانده است .
روز جمهوري اسلامي ايران در سال1358هجري شمسي
نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران در سال1358هجري شمسي به رهبري حضرت امام خميني(ره) و با حضورملت قهرمان ايران در كشورمان موجوديت يافت. ملت انقلابي ايران در مدت دو روزآراء خود را به صندوقهاي رأي ريختند و با شركت دريك همه پرسي كم نظيربه نظام جمهوري اسلامي ايران رأي مثبت دادند و نظام جمهوري اسلامي با 98/2درصد كل آراء موجوديت يافت. حضرت امام خميني(ره) دربخشي ازپيامشان به مناسبت برقراري نظام جمهوري اسلامي فرمودند:" مبارك باد برشما روزي كه پس ازشهادت جوانان برومند و داغ دل مادران و پدران و رنجهاي طاقت فرسا دشمن غول صفت و فرعون زمان را ازپاي درآورديد و با رأي قاطع به جمهوري اسلامي حكومت عدل الهي را اعلام نموديد…".
تولد رنه دكارت فيلسوف و رياضيدان و فيزيكدان فرانسوي در سال1592ميلادي
رنه دكارت فيلسوف و رياضيدان و فيزيكدان فرانسوي در سال1592ميلادي متولد شد. دكارت استاد رياضيات بود و اعتقاد داشت كه رياضي نمونه كامل علم است و قصد داشت روشهاي رياضي را درهمه رشته هاي علوم انساني به كارگيرد. دكارت به فلسفه و فيزيك نيزعلاقه داشت و درباره پديده انكسارنورو قانون ارتباط زواياي تابش و بازتابش تحقيقات جامع و ارزشمندي انجام داد.