ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 10 فروردين 1389     |     کد : 6976

سه شنبه 10 فروردين 14 ربيع الثاني 30 مارس

«عمربن حسين بن شعيب» از اديبان و بزرگان علم نحو در سال 550 هجري قمري...

«عمربن حسين بن شعيب» از اديبان و بزرگان علم نحو در سال 550 هجري قمري
«عمربن حسين بن شعيب» از اديبان و بزرگان علم نحو در سال 550 هجري قمري در مرو ديده از جهان فرو بست. كنيه وي ابو حفيض و لقبش جنزي بود، زيرا در شهر جنزه از شهر هاي اران آذربايجان متولد شده بود. او در زادگاهش به تحصيل علم پرداخت و عاقبت در علم نحو استاد و يگانه عصر خود گرديد. جنزي در فنون ادبي بويژه شعر نيز استادي توانا و عالم بشمار مي رفت وبه همين سبب وي را در نحو و شعر علامه زمان لقب داده بودند. گفتني است اين نحوي اديب افزون بر مراتب علمي در زهد و پاك دامني شهره آفاق بود .

درگذشت الله وردي خوان از سرداران دوره صفويه در سال 1023 هجري قمري
الله وردي خوان از سرداران دوره صفويه و از اميران كاردان عصر شاه عباسي اول در سال 1023 هجري قمري درگذشت. او از اهالي گرجستان بود و در جواني به غلامي فروخته شد و سر انجام به خدمت شاه طهماسب صفوي در آمد. الله وردي خوان در سال 1004 به سبب لياقت و كفايتي كه از خود آشكار كرد به دستور شاه عباس به امير الامرايي حكومت فارس برگزيده شد. قابل توجه است كه وي در اندك مدتي به سردار سپاه قزلباش منصوب گرديد و خدمات بسياري به دولت صفويه نمود. الله وردي خان صرفه نظر از خدماتش آثار و انبيه بسياري بنا كرد كه پل معروف الله وردي خان مشهور به سي وسه پل را مي توان نام برد كه بر روي زاينده رود در اصفهان چشم هر بيننده اي را خيره مي سازد.

وفات آيت‌الله العظمي حاج سيد حسين بروجردي
آيت‌الله العظمي حاج سيد حسين بروجردي با سي واسطه نسبت به حضرت امام حسن مجتبي (ع) مي‌رساندند. در سال 1253 ش در بروجرد متولد شده و در سن 18 سالگي براي تكميل تحصيل به اصفهان رفت و پس از ده سال به نجف اشرف عزيمت نموده و به درس آيت‌الله خراساني وارد گرديد. ايشان پس از مراجعت و اقامت در بروجرد به قم مهاجرت كرده و به عنوان مرجع تقليد شيعيان جهان معرفي گرديدند و مدت 16 سال مرجعيت عامه را عهده‌دار بودند.

به توپ بستن حرم حضرت امام رضا(ع) توسط قزاقان روسي در سال1291هجري شمسي
قزاقان روسي مستقر در مشهد حرم حضرت امام رضا(ع) را در سال1291هجري شمسي به توپ بستند. روسها اين اقدام را پس از تشكيل ژاندامري خزانه به رياست مورگان شوستر امريكايي انجام دادند. زيرا دولت روسيه ژاندارمري خزانه را مخالف سياست و منافع خود در ايران مي دانست از اين رو هشداري جدّي با سه اصل به دولت ايران داد و براي اجراي ان چهل و هشت ساعت مقرر كرد. اخراج شوستر از ايران پرداخت مخارج لشكر كشيروسها به ايران و استخدام اتباع خارجي بانظرواجازه دولتهاي روس و انگليس شرطهاي دولت روسيه بود. گفتني است كه مجلس شوراي ملي به زنهاره يا اولتيماتوم دولت روسيه اعتنايي نكرد و شرطهاي آن را نپذيرفت. به همين علت قزاقان روسي مستقردرتبريزبه قزوين آمدند و قزاقاني كه درمشهد بودند حرم امام رضا(ع) را به توپ بستند و شماري ازمردم را شهيد يا مجروح كردند.

آغاز همه پرسي براي تعيين حكومت پس از انقراض رژيم پهلوي در سال1358هجري شمسي
درپي پيروزي انقلاب اسلامي درايران و انقراض رژيم پهلوي همه پرسي عظيم و سراسري براي تعيين حكومت در كشور سال1358هجري شمسي آغاز شد. اين همه پرسي به سبب استقبال بي سابقه مردم مسلمان ايران دوروزبه طول انجاميد و درپايان استقرارنظام مقدس جمهوري اسلامي با 98/2 درصد كل آرا اعلام شد.

فروش سرزمین آلاسکا به امريكا در سال1867ميلادي
سرزمين آلاسكا واقع درشمال غربي كانادا به ازاي هفت ميليون و دويست هزاردلار در سال 1867ميلادي به امريكا فروخته شد. آلاسكا كه امروزه چهل و نهمين ايالت امريكاست تا سال 1867ميلادي به روسيه تعلق داشت






نوشته شده در   سه شنبه 10 فروردين 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode