ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 9 فروردين 1389     |     کد : 6951

دوشنبه 9 فروردين 13 ربيع الثاني 29 مارس

قتل ابن فرات، وزير شيعه مذهب عباسی سال 312 هجرى قمرى ...

قتل ابن فرات، وزير شيعه مذهب عباسی سال 312 هجرى قمرى
ابوالحسن، على بن محمد، معروف به "ابن فرات" وزير شيعه مذهب "مقتدر عباسى"، از آغاز خلافت مقتدر در سال 295 تا سال 312 قمرى، سه بار مقام نخست وزيرى وى را بر عهده داشت. در خلافت مقتدر عباسى، علاوه بر "ابوالحسن بن فرات"، "مؤنس بن خادم" نيز جايگاه محكمى داشت و مقام فرماندهى سپاه را عهده دار بود. با توجه به اين كه ابن فرات، شيعه مذهب و مؤنس خادم، سنّى بود، هميشه ميان آن دو، در نحوه اداره كشور رقابت بر قرار و هر كدام تلاش مى‏كرد كه خليفه وقت را از ديگرى بددل و بدگمان كند. چند بار پيروزى با ابن فرات بود ولى برخى از زمان‏ها و رويدادها، مؤنس به پيروزى رسيد.
سرانجام، باهجوم جنايت كارانه "ابوطاهر قرمطى" به كاروان حاجيان و كشته و اسير نمودن تعدادى از آنان كه همگى از اهالى بغداد و برخى با خليفه وقت نيز نسبت خويشاوندى داشتند، زمينه دسيسه مخالفان ابن فرات فراهم شد و وى را به باد انتقاد گرفتند و مردم را بر ضد او شورانيدند و خليفه را بر عليه وى بددل كردند و همين أمر سبب گرديد كه مونس باتحريكات فقها و صاحب منصبان سنّى مذهب، اقدام به دستگيرى ابوالحسن ابن فرات و فرزندش "محسن" نمايد و پس از شكنجه و آزارهاى زياد، ناجوانمردانه آن دو را به قتل آورد. كشته شدن آن دو، مصادف بود با سيزدهم ربيع‏الثّانى، سال 312 قمرى.

درگذشت« ابوسعيد بهادر خان» آخرين فرمانرواي ايلخاني مغول در سال 736 هجري قمري
« ابوسعيد بهادر خان» پسر جانشين الجايتون و آخرين فرمانرواي ايلخاني مغول در سال 736 هجري قمري در قره باغ در گذشت. او نخستين ايلخاني است كه از ابتدا مسلمان بود و نامي اسلامي داشت و از سال 717 هجري بر تخت فرمانروايي نشست. دوران حكومت او از دو بخش متمايز تشكيل شده است دوره اول كه امير چوپان بر امور تسلط داشت و دوره دوم كه كه ابو سعيد بهادر خان خود اداره امور را بهدست گرفت. او در اين زمان دريافت مردي كاردان بايد آشفتگي هاي دولتش را سامان بخشد از اين رو غياث الدين محمد پسر خواجه رشيدالدين فضل الله را به وزارت بر گماشت. ابو سعيد در ترويج شعائر اسلامي و اجراي احكام دين سخت مي كوشيد و با علماي دين و اهل فضل و عرفان مصاحبت داشت. اين فرمانرواي مسلمان همچنين شاعران و نويسندگان اهل ادب را ارج بسيار مي نهاد و خود نيز شعر مي سرود. ابو سعيد از هنرمندان خطاط عصر خويش بشمار مي رفت و فارسي و مغولي را بسيار زيبا مي نگاشت. ابو سعيد بهادر خان به هنگام مرگ سي و دو ساله بود .

درگذشت محمد امين خُنجي نويسنده و محقق معاصر در سال1344هجري شمسي
محمد امين خُنجي نويسنده و محقق معاصر بر اثر سكته در سال1344هجري شمسي درگذشت و در باغ رضوان مشهد بخاك سپرده شد. خنجي ساليان متمادي دربحرين و خليج فارس به امور فرهنگي پرداخت سپس به تهران آمد و تحقيق و مطالعه را بطورجدي دنبال كرد.خنجي مقالات بسياري درمجله فرهنگ ايران زمين منتشركرد. همچنين يادداشتي درباره لارولارستان به قلم او ضميمه كتاب لارستان كهن تاليف احمد اقتداري چاپ و منتشرشده است. از ميان تأليفات چاپ شده محمد امين خنجي مي توان به تاريخ احزاب سياسي و تاريخ و جغرافياي خنج يا لارستان و تصحيح و حواشي كتاب عالم آراي اميني تاليف ابوالفضل محمد بن روزبهان خنجي اشاره كرد.

صدور فرمان آزادي به نفع پروتستانها توسط «شارل نهم» پادشاه فرانسه در سال1573ميلادي
«شارل نهم» پادشاه فرانسه فرمان تاريخي معروف به فرمان آزادي را در سال1573ميلادي به نفع پروتستانها صادر كرد. به موجب اين فرمان پروتستانهاي فرانسه كه درجنگ با كاتوليكها پيروز شده بودند آزادي خود را دربرگزاركردن مراسم مذهبي بدست آوردند. بدين ترتيب چهارمين جنگ مذهبي پروتستانها و كاتوليك هاي فرانسه پايان يافت. اين جنگ كه آخرين درگيري مذهبي در زمان شارل نهم بود ازروز16ژوئيه سال1572ميلادي آغازو به جنگ لاروشِل معروف شد.





نوشته شده در   دوشنبه 9 فروردين 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode