ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 13 تير 1403
چهارشنبه 13 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 2 خرداد 1387     |     کد : 695

مجموعه «دفاع مقدس از نگاه مطبوعات جهان» رونمايي شد

 

 سه جلد از مجموعه 50 جلدي «دفاع مقدس از نگاه مطبوعات جهان»  همزمان با سالروز آزادسازي خرمشهر در كتابخانه ملي رونمايي شد.

 

 علي‌اكبر اشعري، رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي در اين مراسم گفت: تاكنون هزاران كتاب در زمينه دفاع مقدس منتشر شده و كتابخانه ملي به عنوان حافظه ملي بايد امكانات لازم را براي پژوهش محققين فراهم كند.
در برنامه رونمايي از اين سه جلد كتاب جمع زيادي از دانشجويان دانشگاه افسري امام علي با لباس نظامي حضور داشتند. اين دانشجويان از نيروي زميني ارتش بودند.
مجتبي رحماندوست، مشاور رئيس‌جمهور در امور ايثارگران نيز در اين برنامه سخن گفت. رحماندوست در خلال صحبت‌هايش به همايشي اشاره كرد كه سال 72 با عنوان «نخستين همايش بررسي رمان جنگ در ايران و جهان» از سوي او و همفكرانش برگزار شده بود.
وي گفت: هيچ كس تا آن زمان با مقوله رمان جنگ آشنا نبود و حداقل در رسانه‌ها مطرح نشده بود و رسانه‌ها بعد از همايش به جاي كلمه رمان نوشته بودند «همايش بررسي زمان جنگ» يا «همايش بررسي درمان جنگ».
رحماندوست گفت: بعد از آن همايش خودم رفتم انگلستان و چند تا رمان جنگ از كتابفروشي‌ها و نمايشگاه‌هاي آنجا خريدم و با خودم به ايران آوردم تا نويسندگان ما بدانند كه رمان جنگ چه هست.
به گفته وي، در كتابخانه ملي اگر مجموعه تخصصي دفاع مقدس با جداسازي از ديگر منابع صورت گرفته ممكن است قابل توجيه باشد ولي در كتابفروشي‌ها و كتابخانه‌هاي عمومي اگر اين كار صورت گيرد نوعي سكولاريزم فرهنگي است.
مشاور رئيس‌جمهور در امور ايثارگران گفت: نبايد وضعيت براي جواني كه مي‌خواهد رمان بخواند طوري باشد كه رمان‌هاي دفاع مقدس را در يك جا ببيند و رمان‌هاي غير دفاع مقدس را در جاي ديگر ببيند.
به گفته وي، جدا كردن فيزيكي اين كتاب‌ها به صلاح نيست.
احمد سوداگر، رئيس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس نيز راه‌اندازي مجموعه تخصصي دفاع مقدس در كتابخانه ملي را رفع يك خلاء بزرگ دانست و آن را برگ زريني در افتخارات دفاع مقدس ارزيابي كرد.
مجموعه 50 جلدي «جنگ ايران ‌و ‌عراق از نگاه مطبوعات جهان» را پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس منتشر مي‌كند و قرار است تا پايان امسال 16 جلد از اين مجموعه چاپ شود.
ميرفيصل باقرزاده، رئيس بنياد حفظ آثار و ارش‌هاي دفاع مقدس نيز در اين مراسم در سخناني وظيفه فعلي دستگاه‌هاي فرهنگي را حمايت از دستاوردهاي دفاع مقدس عنوان كرد.
وي گفت: اين حمايت در سه حوزه زايش، توليد و عرضه تحقق مي‌يابد و در حوزه زايش امر مترتب است بر تشكيل بانك اطلاعات و اسناد كه مقدمه‌اي مي‌شود بر توليد آثار ارشمند.
باقرزاده كه روز گذشته در مراسم رونمايي از نخستين جلد «دائرةالمعارف دفاع مقدس» از عدم همكاري نهاد رياست‌جمهوري با اين بنياد در واگذاري اسناد مرتبط با جنگ انتقاد كرده بود، امروز نيز برخي از دستگاه‌ها را تشبيه به منجمدسازي اسناد كرد.
به گفته وي، برخي از نهادها گرفتار مشكل منجمدسازي شده‌اند.
رئيس بنياد حفظ آثار و ارش‌هاي دفاع مقدس گفت: بسياري از اسناد ما در مركز اطلاعات و آرشيو نخست‌وزيري سابق است و ما اين اسناد را مي‌خواهيم.
در مراسم امروز دو جلد نخست كتاب «جنگ ايران ‌و ‌عراق از نگاه مطبوعات جهان» كه مربوط به روزها و زمينه‌هاي بروز جنگ است رونمايي شد. همچنين جلد هشتم اين كتاب نيز كه به بررسي روزنامه‌هاي عربي، انگليسي، فرانسوي و آلماني درباره آزادسازي خرمشهر مي‌پردازد، رونمايي شد.
احمد جنتي‌محب، رئيس مركز ملي اسناد دفاع ‌مقدس گفت: 35 هزار برگ از مطبوعات خارجي در قالب مجموعه‌اي 50 جلدي با عنوان «جنگ ايران ‌و ‌عراق از نگاه مطبوعات جهان» منتشر مي‌شود كه فاز اول اين طرح، تدوين 10 هزار برگ سند در 16 جلد است.
در مراسم رونمايي از اين كتاب‌ها احمد جلالي، رئيس كتابخانه مجلس شوراي اسلامي و رجبي معمار، مدير شبكه پنچ سيما نيز حضور داشتند.


نوشته شده در   پنجشنبه 2 خرداد 1387  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode