ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 4 فروردين 1389     |     کد : 6903

چهار شنبه 4 فروردين 8 ربيع الثاني 24 مارس

ميلاد مسعود امام حسن عسكرى(ع) در سال 232 هجرى قمرى...

ميلاد مسعود امام حسن عسكرى(ع) در سال 232 هجرى قمرى
امام حسن بن على )ع(، كه شيعيان وى را "امام حسن عسكرى(ع)" مى‏نامند، در روز جمعه، مصادف با هشتم ربيع الثانى سال 232 قمرى، در مدينه منوّره ديده به جهان گشود.
وى، امام يازدهم شيعيان و پدر ارجمندش امام على النقى )ع ( است.
نام مادرش، "حُديث" است و براى اين بانوى پرهيزكار و شايسته، نام‏هاى ديگرى چون "سليل"، "سوسن" و "جدّه" نيز گفته شده است.
با تولد امام حسن عسكرى)ع(، در مدينه منوّره شور و شعف ويژه اى در خاندان پيامبر(ص) و دوستداران اهل بيت(ع) به وجود آمد و حرم اهل بيت(ع) را غرق در شادى و شادمانى نمود.
درباره تاريخ روز تولدش، روزهاى ديگرى چون چهارم و دهم ربيع‏الثّانى نيز گفته شده است. وليكن قول مشهور علما و مورخان شيعه، همان است كه نقل كرديم.
تولد امام حسن عسكرى)ع( در مدينه منوّره، مقارن بود با خلافت "متوكل عباسى" )دهمين خليفه سلسله عباسيان(.
متوكل، كه از خلفا و حاكمان ستمگر تاريخ و از دشمنان سرسخت خاندان پيامبر(ص) بود، نسبت به عموم علويان، به ويژه "امام على النقّى(ع) " و فرزندش "امام حسن عسكرى(ع)"، تضييقات و فشارهاى زيادى اعمال نمود و در سال 236 قمرى، آنان را از مدينه به سامرا فراخواند و از نزديك آن بزرگواران را، تحت نظر و مراقبت خويش قرار داد.
سرانجام، در سال 260 قمرى، امام حسن عسكرى(ع) از سوى "معتمد عباسى" )پانزدهمين خليفه سلسله عباسيان(، مسموم و پس از چند روز بيمارى ،در هشتم ربيع الاوّل به شهادت رسيد.

درگذشت ابوبكر محمدبن حسن بن يعقوب عطار معروف به «ابن مُقسَم» در سال 345 هجري قمري
« ابوبكر محمد بن حسن بن يعقوب عطار» معروف به «ابن مُقسَم» قاري بزرگ قرآن كريم، مفسر، محدث و نحودان بغدادي در سال 345 هجري قمري درگذشت. او علم ادب را از ثلعب آموخت و درقرائت از عباس بن فضل رازي دانش اندوخت. ابن مقسم تأليفات متعدد در نحو و لغت دارد اما بيش از همه به علوم قرآني و قرائت اشتغال داشت. كتابهايي چون« الانوار في تفسير القرآن؛ و احْتِجاجُ القرائات» از جمله آثار اين مفسر و عالم قرن چهارم هجري مي باشند .

درگذشت آيت الله شريعت اصفهاني اديب و مفسر درسال 1339 هجري قمري
آيت الله شريعت اصفهاني اديب و مفسر قرن چهاردهم هجري درسال 1339 هجري قمري بدرود حيات گفت. او درزادگاهش اصفهان در محضر علماي اين شهربه تحصيل علوم مختلف پرداخت. شريعت اصفهاني حكيمي متكلم، فقيهي اصولي و اديبي رجالي بود و دراكثر علوم عقلي و نقلي به ويژه در علم رجال و حديث سرآمد هم عصران خود بشمار مي فت. وي همچنين پس از فراگيري اصول در سال 1296 هجري عازم عراق گرديد و بعد از مدتي تدريس در زمره مراجع تقليد شيعيان جهان قرارگرفت. از آثار شريعت اصفهاني كتابهاي افاضةالقدير في حلِّ العَصيرْ؛ حاشيه فصول ؛ قاعده صدور؛ و قاعده ضرر را مي توان نام برد .

درگذشت محمد بن محمود حسيني لواساني تهراني در سال 1356 هجري شمسي
محمد بن محمود حسيني لواساني تهراني معروف به عصار حكيم، متكلم، فقيه، شاعر، و مفسر ايراني در سال 1356 هجري شمسي در مشهد درگذشت. او در تهران به دنيا آمد و تحصيلات خود را در تهران، كربلا، نجف، و مدينه ادامه دارد. لواساني تهراني قريحه شاعري بسيار خوبي داشت و در سروده‏هاي خود ابتدا به ناظم، و سپس به آشفته، تخلص مي‏كرد. آشفته تهراني مشهور به عصار در زندگي خويش فعاليت علمي بسياري داشت و آثار فراواني تدوين كرد.

درگذشت استاد امير حسين يزدگردي در سال 1365 هجري شمسي
استاد امير حسين يزدگردي از فرهنگ دوستان و ادب شناسان ايران در سال 1365 هجري شمسي بدرود حيات گفت. استاد يزدگردي ضمن تدريس در دانشگاه تهران در تهيه و تدوين كتاب كليله و دمنه همكاري مؤثر كرد. ايشان هم چنين در تصحيح بعضي مجلات ديوان كبير، با شادروان فروزانفر همكاري كرد. از آثار استاد يزدگردي تصحيح نفثة‏ المصدور يزدي را مي‏توان نام برد.

کشف عامل بيماري سل توسط روبرت كخ دانشمند و محقق آلماني در سال 1882 ميلادي
روبرت كخ دانشمند و محقق آلماني عامل بيماري سل را در سال 1882 ميلادي كشف كرد. اين پزشك برجسته ده سال براي كشف علت اين بيماري مطالعه و تحقيق كرد و سرانجام موفق به كشف عامل بيماري سل شد. به پاس خدمات ارزنده وي عامل بيماري سل را باسيل كخ ناميدند. روبرت كخ در سال 1905 ميلادي جايزه نوبل را در فيزيولوژي و طب دريافت كرد.

درگذشت «ژول ورن» نويسنده خيالپرداز و داستان نويس فرانسوي در سال 1905 ميلادي
«ژول ورن» نويسنده خيالپرداز و داستان نويس فرانسوي در سال 1905 ميلادي درگذشت. از بيشتر آثار جذاب و خواندني ژول ورن فيلم‏هاي ديدني تهيه شده است. از اين آثار بيست هزار فرسنگ زير دريا، دور دنيا در هشتاد روز، و جزيره اسرار آميز را مي‏توان برشمرد.

بازگشایی مسجد جامع گنجه در آذربايجان شوروي سابق پس از هفتاد سال در سال 1989 ميلادي
پس از هفتاد سال مسجد جامع گنجه در آذربايجان شوروي سابق باز سازي و مجدداً بازگشايي شد. مسجد جامع گنجه از بناهاي تاريخي جمهوري آذربايجان به شمار مي‏رود. گفتني است كه از سال 1985 ميلادي بيش از سي مسجد پس از تغييرات فضاي سياسي شوروي سابق در اين سرزمين بازگشايي شده‏اند و مسلمانان در اين مساجد به عبادت و اداي فريضه نماز مي‏پرداختند. 




نوشته شده در   چهارشنبه 4 فروردين 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode