ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 25 اسفند 1388     |     کد : 6838

تحويل سال؛ مهم‌ترين آيين نوروزي

آيين‌هاي لحظه تحويل سال نو با كسب ميانگين نمره 5/4 از 5، بااهميت‌ترين آيين عيدنوروز از ديد شهروندان تهراني به‌شمار مي‌آيد و اين درحالي است كه مراسم چهارشنبه‌سوري با ميانگين 6/2 از 5، در جايگاه كم‌اهميت‌ترين آيين نوروزي قرار دارد...


آيين‌هاي لحظه تحويل سال نو با كسب ميانگين نمره 5/4 از 5، بااهميت‌ترين آيين عيدنوروز از ديد شهروندان تهراني به‌شمار مي‌آيد و اين درحالي است كه مراسم چهارشنبه‌سوري با ميانگين 6/2 از 5، در جايگاه كم‌اهميت‌ترين آيين نوروزي قرار دارد.
در نظرسنجي تلفني مركز آموزش و پژوهش همشهري از 500 نفر از شهروندان مناطق گوناگون تهران درباره نوروز و آيين‌ها و برنامه‌هاي پيراموني آن، از پاسخگويان خواسته شد اهميت هر يك از موارد پرسش‌شده را با اعداد 1 تا 5 نشان دهند.
در اين نظرسنجي، اصل جشن نوروز درحالي كه 50درصد از پاسخگويان، آن را با درجه اهميت 5 ارزش‌گذاري كردند، به ميانگين 93/3 دست يافت. از ديد همين پاسخگويان، اهميت آيين‌هاي خانه‌تكاني توسط شهروندان نيز با ميانگين 98/3 ارزيابي شد و اين درحالي بود كه 57درصد پاسخگويان درجه اهميت خود را با عدد 5 اعلام كرده بودند.
در پرسش ديگري، باز به منوال سؤال‌هاي قبلي از پاسخگويان خواسته شد نظرشان را در مورد ميزان اهميت خريدهاي عيد با اعداد 1 تا 5 اعلام كنند كه ميانگين حاصله عدد 01/3 بود كه عدد نسبتا پاييني در پرسش‌هاي به‌عمل‌آمده بود و نشان‌دهنده اين است كه از ديد شهروندان تهراني، آيين‌ها و پديده‌هاي مهم‌تري نيز در مقابل خريد شب عيد وجود دارند و جالب اينجاست كه چهارشنبه‌سوري و برگزاري مراسم اين شب و روز با وضعيتي كه فعلا اجرا مي‌شود، حتي ميانگين پايين‌تري را هم كسب كرد.
ميانگين 6/2 براي مراسم چهارشنبه‌سوري در درجه اهميت‌گذاري شهروندان تهراني در ميان آيين‌ها و پديده‌هاي پيراموني نوروز، شايد نشان‌دهنده اين باشد كه شهروندان، رضايت خاطر مناسبي از برگزاري مراسم چهارشنبه‌سوري با وضعيتي كه فعلا اجرا مي‌شود و در پرسش هم بر آن تأكيد شده بود، ندارند.
در اين نظرسنجي، از ديد شهروندان تهراني، مهم‌ترين آيين نوروز، مراسم تحويل ‌سال اعلام شده است و ضمن اينكه 77درصد پاسخگويان به اين مراسم درجه اهميت 5 داده‌اند، ميانگين حاصله نيز 5/4 شده است.
عيدي‌دادن و عيدي‌گرفتن، ديد و بازديدهاي نوروزي و برگزاري مراسم سيزده‌به‌در، 3 آيين ديگري هستند كه در اين نظرسنجي به‌ترتيب با اعداد 88/3، 97/3 و 84/3 از 5، درجه اهميت‌هاي تقريبا برابري را از ديد شهروندان به‌دست آورده‌اند.
در نگاه كلي، بررسي ميانگين‌هاي به‌دست‌آمده در 8محور اين نظرسنجي نشان مي‌دهد كه مراسم تحويل سال‌نو با ميانگين 5/4 از ديد شهروندان بااهميت‌ترين مراسم و برگزاري برنامه‌هاي چهارشنبه‌سوري با وضعيت فعلي با ميانگين 6/2 كم‌اهميت‌ترين برنامه مرتبط با نوروز است. در بين ديگر محورها، به غير از خريدهاي عيد كه ميانگين اهميت آن 01/3 شده است، بقيه محورها تقريباً ميانگين‌هاي نزديكي را كسب كرده‌اند.
اين نظرسنجي كه در آن گروه‌هاي سني گوناگون (با برتري گروه سني 21 تا 30سال با 36درصد)، با تحصيلات مختلف (با برتري گروه افراد ديپلمه با 32درصد) شركت داشتند، در روزهاي آغازين هفته پاياني سال88، در واحد نظرسنجي تلفني مركز آموزش و پژوهش همشهري انجام شده است. 


نوشته شده در   سه شنبه 25 اسفند 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode