ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 24 اسفند 1388     |     کد : 6827

دوشنبه 24 اسفند 28 ربيع الاول 15 مارس

آغاز آخرين عمليات به منظور درهم شكستن محاصره شهر تبريز در سال 1327 هجري قمري...

آغاز آخرين عمليات به منظور درهم شكستن محاصره شهر تبريز در سال 1327 هجري قمري
آخرين عمليات به منظور درهم شكستن محاصره شهر تبريز در سال 1327 هجري قمري در جريان انقلاب مشروطيت آغاز گشت. در پي حادثه به توپ بستن مجلس به دستور محمد عليشاه قاجار، تبريز به صورت مركز تجمع مشروطه خواهان و مبارزان ضد استبداد درآمد. از اين رو شاه قاجار قواي مجهزي را براي سركوبي آنان به اين شهر گسيل داشت. او همچنين از نيكلاي دوم تزار روسيه درخواست كمك كرد و بدين ترتيب به اشغال رسمي آذربايجان توسط نيروهاي روس تن درداد. اما مردم غيور تبريز با وجود قحطي و كمبود شديد آذوقه مدت 10 ماه ايستادگي و مبارزه كردند ولي بي كفايتي حكام قاجار بارديگر سبب شد دول استعمارگر انگليس روسيه وارد عمل شدند و قشون روسيه به بهانه شكستن خط محاصره شهر، رساندن خواربار به مردم و حمايت از اتباع بيگانه وارد تبريز شوند. با ورود قواي روس به شهر تبريز، نيروهاي شاه و دسته هاي ضد مشروطه از شهر دورشدند و تبريز به تصرف قواي روس درآمد.

درگذشت ميرسيد محمد بقاء از شاعران و خوشنويسان نامدار در سال 1331 هجري قمري
ميرسيد محمد بقاء از شاعران و خوشنويسان نامدار در سال 1331 هجري قمري بدرود حيات گفت. وي در ذيحجه سال 1257 هجري متولد شد و پس از كسب كمالات معنوي در شعر و هنر خوشنويسي استعداد و نبوغ هنري خود را آشكار ساخت. ميرسيدمحمد دراشعار خود به بقاء تخلص مي كرد و در خوشنويسي به اشرف الكتاب ؛ و شرفُ المعالي شهره بود. از جمله آثار اين هنرمند خطاط مي توان به ديوان اشعار و كتاب هاشميه اشاره كرد.

برگزاری انتخابات نخستين دوره مجلس شوراي اسلامي در سال1358هجري شمسي
انتخابات نخستين دوره مجلس شوراي اسلامي سال1358هجري شمسي برگزار شد بدين ترتيب به پاس خون شهداي انقلاب اسلامي به آرزوي ديرينه كساني كه عمري درراه پيروزي اسلام مبارزه كرده بودند جامه عمل پوشانده شد. اين انتخابات درزماني برگزارشد كه اِمريكا با حمايت ازنيروهاي سازشكارداخلي درحدود تضعيف روحيه مردم و محبوبيت حضرت امام(ره) برآمده بود. اِمريكا براي راه‎اندازي نظام نوپاي جمهوري اسلامي ازهيچ كوششي دريغ نمي‎كرد. اما اين بارهم توطئه‎هاي استكبارجهاني با شكست مواجه شد و مجلس شوراي اسلامي به نحو شايسته‎اي گشايش يافت و با نظارت شوراي نگهبان به تصويب قوانين جمهوري اسلامي پرداخت.

آغاز عمليات اُ مُّ الحَسَنين(ع) در سال1360هجري شمسي
عمليات اُ مُّ الحَسَنين(ع) در سال1360هجري شمسي در منطقه حميديه درجنوب كرخه نوربا رمزيا زهرا(س) بنت رسول الله آغازشد. اين عمليات با هدف انهدام نيروهاي دشمن صورت گرفت. عمليات يادشده بارشادتهاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با موفقيت به پايان رسيد.

آغاز عمليات بيت المقدس3 در سال1366هجري شمسي
عمليات بيت المقدس3 در سال1366هجري شمسي با رمزيا موسي بن جعفر(ع) آغازشد. عمليات بيت المقدس 3 درمنطقه سليمانيه به منظورآزادسازي ارتفاعات شمال سليمانيه عراق صورت گرفت. دراين عمليات سه فروند هواپيما و تعداد درخور توجهي سلاح منهدم شد و بيش از1100تن ازافراد دشمن كشته و مجروح شدند.

انفجار بمب در نماز جمعه تهران در سال 1363 هجری شمسی
يكي از جنايات و همكاريهاي نزديك بين منافقين و رژيم بعث، انفجار بمب در نماز جمعه تهران بود. در زماني كه رژيم بعث، مردم را از رفتن به نماز جمعه برحذر مي داشت وتهديد به بمباران و موشك باران نمازجمعه مي كرد، منافقان نيز بيكار ننشسته و با يك طرح از قبل تعيين شده، نماز جمعه تهران را در 24 اسفند 1363، به خاك و خون كشيدند و عده اي از نمازگزاران مؤمن را مظلومانه شهيد كردند.

رحلت جانگداز حجت الاسلام والمسلمين «حاج سيد احمد خميني»
حجت الاسلام والمسلمين حاج سيد احمد خميني در 24اسفند سال 1324شمسي در بيت علم و عرفان و فضيلت و مجاهدت, در شهر مقدس قم ديده به جهان گشود.
پس از پايان دوره دبيرستان و به هنگام تبعيد والد معظمش حضرت امام خميني (ره) به نجف اشرف,به تحصيل علوم اسلامي پرداخت و مدارج علمي را پيمود. حاج سيد احمد پس از شهادت برادر بزرگوارش آيت الله سيد مصطفي خميني, مسؤوليت اصلي ارتباط امام امت با ياران انقلاب را به عهده گرفت و تا پيروزي انقلاب اسلامي و پس از استقرار نظام اسلامي, اين ارتباط را کاملاً حفظ نمود ودر تمامي لحظات در کنار حضرت امام بود. ايشان در پاريس, علاوه بر مقابله با جريان هاي سياسي منحرف از خط امام و برنامه ريزي دقيق براي تنظيم امور بيت و دفتر امام در نوفل لوشاتو,رسالتي مهم بر عهده داشت که تجربه کافي آن را قبلاً طي سالهاي مبارزه در ايران آموخته بود.اين رسالت مهم,برقراري ارتباط هاي گسترده و لازم بين اقشار مختلف جامعه انقلابي ايران و رهبري انقلاب در خارج از کشور بود. ايشان پس از ورود به کشور و پيروزي انقلاب اسلامي,همانند گذشته,زمينه هاي لازم را براي هدايت امور انقلاب و تنظيم بيت و دفتر امام و تامين شرايط براي ارتباط هاي گسترده امام با مردم و مسؤولان که روزانه در نوبت هاي متوالي به ديدار امام مي شتافتند, فراهم مي نمود. وي به عنوان رييس دفتر امام, بخشي از مسؤوليت هاي خطير ايشان را بر عهده گرفت و در خلال اين مدت, با قوت و به خوبي, از ايفاي وظايف محوله بر آمد.
همچنين با شروع جنگ,کسب اطلاعات دقيق روزمره از آخرين وضعيت جنگ و آخرين اخبار از شرايط سياسي و اجتماعي جامعه و موضع گيري افراد و گروه ها در قبال جنگ,تنظيم و جمع بندي اطلاعات و رساندن به موقع اين اخبار به حضرت امام,مسؤوليتي بود که مرحوم حاج احمد خميني آن را با مديريت عالي خود انجام مي داد.ايشان پس از رحلت جانگداز حضرت امام خميني (ره),به عضويت مجلس خبرگان رهبري و نمايندگي مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت کشور برگزيده شد و توليت موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني را بر عهده گرفت و بسياري از کتاب ها و نوشتارهاي امام را به زيبايي منتشر نمود. ارتباط حاج سيد احمد با مقام معظم رهبري بسيار گرم و زبانزد همگان بود و از ياران صديق رهبر انقلاب و مورد احترام همه ملت ايران بود. اين روحاني سرانجام پس از چند روز بيماري حاد, در 26 اسفند 73 در سن 49 سالگي دار فاني را وداع گفت و طي مراسم باشکوهي در جوار مزار پدر ارجمندش مدفون گرديد.

پایان نخستين فردريايي كريستف كلمب دريانورد ايتاليايي در سال1493ميلادي
نخستين سفردريايي كريستف كلمب دريانورد ايتاليايي در سال1493ميلادي پايان يافت. او سفرخود را در سال 1493ميلادي با سه كشتي و 120دريانورد آغازكرد. او دراين سفرموفق شد قارّه اِمريكا را كشف كند. كلمب بعدها سه سفرديگر به اين سرزمين جديد كرد و دربازگشت به اسپانيا درسال1506ميلادي درگذشت.

تولد اگوست كنت ازفيلسوفان قرن18فرانسه در سال1798ميلادي
اگوست كنت ازفيلسوفان قرن 18فرانسه در سال1798ميلادي در شهرمون پليه متولد شد. او كه بنيانگذارمكتب فلسفي اثباتي يا تحقيقي شناخته شده است تحقيقات و مطالعات خود ار از28سالگي آغاز كرد. كنت معتقد بود كه بيشتردرتكامل معنوي و ذهني خود ازسه مرحله الهيات، مابَعدالطّبيعه و تحقيقي مي‎گذرد. اثرمهم او دوره فلسفه اثباتي يا تحقيقي نام دارد. گفتني است كه وي در اواخر عمر مكتب ديانت انساني را نيزايجاد كرد.

تولد عبدالقادرسرداربزرگ و مسلمان عرب در سال1807ميلادي
عبدالقادر سردار بزرگ و مسلمان عرب در سال1807ميلادي در نزديكي شهر مسكارا واقع در الجزاير متولد شد. او پدرمحي الدّين ازسرداران بزرگ عرب بود. عبدالقادررهبري آزاديخواهان الجزايري را برضدّ فرانسويان برعهده داشت. او 30سال با فرانسويان جنگيد و سرانجام دراوت سال1883ميلادي درگذشت.





نوشته شده در   دوشنبه 24 اسفند 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode