ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 1 مرداد 1403
دوشنبه 1 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 29 ارديبهشت 1387     |     کد : 673

جواب رد سعودي‌ها به بوش

جورج بوش در دومين سفر خود به خاورميانه در ۴ ماه گذشته، روز جمعه وارد عربستان شد تا در ديداري نيمه‌خصوصي از كاخ اميرعبدالله، بار ديگر درخواست افزايش توليد نفت را مطرح كند.

افزايش قيمت بنزين و بحران اقتصادي در آمريكا مصرف‌كنندگان اين كشور را تحت فشار قرار داده‌است.

دولت بوش اميدوار بود كه با درخواست از عربستان براي افزايش توليد نفت، اندكي از اين فشار بازار جهاني بر آمريكا كاسته‌شود، اما پاسخ سعودي‌ها به بوش منفي بود.

پادشاه عربستان گفت كه رياض يك هفته پيش، سهم خود از توليد را ۳۰۰ هزار بشكه نفت در روز افزايش داده و ديگر نمي‌تواند اين كار را انجام دهد. كاخ سفيد معتقد است كه اين ميزان افزايش توليد براي پايين آوردن قيمت بنزين كافي نيست. قيمت بنزين در آمريكا در حال نزديك شدن به ۴ دلار در هر گالن است.

درخواست بوش از عربستان كه دومين درخواست او در ۵ ماه گذشته است، این روزها با شدت گرفتن فضاي ضد‌سعودي در كنگره تحت اداره دمكرات‌ها در آمريكا همراه شده‌است. تنش ميان آمريكا و عربستان در ماه‌هاي اخير شدت گرفته و عامل اصلي اين تنش هم نفت است. نفت و بنزين اكنون بر برنامه كاري داخل واشنگتن هم سايه افكنده است.

وزارت انرژي آمريكا روز جمعه اعلام كرد كه انتقال نفت به ذخائر راهبردي را به حال تعليق درمي‌آورد.

بوش يك بار ديگر ۵ ماه پيش در سفر به عربستان درخواست افزايش توليد نفت را مطرح كرد. در آن زمان وزير نفت عربستان آشكارا و اميرعبدالله به‌طور خصوصي اين درخواست را رد كرد.

وزير نفت عربستان به خبرنگاران گفت، رياض در ماه مي‌تصميم گرفت تا توليد خود را افزايش دهد كه اين تصميم نه به خاطر درخواست دولت بوش كه به‌دليل درخواست مصرف‌كنندگان آمريكايي‌ بوده‌است.

او گفت كه در چند ماه گذشته با كاهش عرضه كشورهاي ديگر، سعودي‌ها يك تنه اين كاهش را با افزايش عرضه خود جبران كرده‌اند.

در پي اين سخنان، استفان هادلي، مشاور امنيت ملي بوش به خبرنگاران گفت: مقامات سعودي بدون شك نگران وضعيت مصرف‌كنندگان آمريكايي هستند.

كاخ سفيد به بهانه، سفر بوش به عربستان را جشن هفتادوپنجمين سالگرد روابط واشنگتن و رياض اعلام كرد.

اين رابطه اگر چه در سال‌هاي گذشته و به ويژه در زمان رياست‌جمهوري بوش پدر مستحكم بوده اما در دولت كنوني بوش تضعيف شد. جنگ عراق و جانبداري دولت بوش از اسرائيل در تيره شدن اين رابطه نقش اصلي داشته‌است.

سعودي‌ها همواره سعي كرده‌اند كه جانب ادب را رعايت كنند اما در مواقع حساس هيچ‌ كمكي به دولت بوش نكرده‌اند. در عين حال دولت بوش هم چاره‌اي جز تلاش براي جلب نظر سعودي‌ها ندارد. در واشنگتن، كنگره هفته گذشته راي داد كه دولت بوش ذخيره كردن نفت را متوقف كند.

از سوي ديگر دمكرات‌ها تلاش مي‌كنند تا با استفاده از اين موقعيت روابط آمريكا و عربستان را تغيير دهند.

بعضي از آنها براي محدود كردن فروش سلاح به عربستان تلاش مي‌كنند. در مقابل اين اقدام، سعودي‌ها مي‌گويند كه افزايش جهاني قيمت نفت محصول عوامل زيادي است كه از كنترل آنها خارج است.

آژانس بين‌المللي انرژي كه به كشورهاي صنعتي درباره انرژي مشاوره مي‌دهد، اخيرا تخمين‌هاي خود را درباره رشد تقاضاي نفت در سال‌جاري ميلادي كاهش داده است. با اين حال تقاضا همچنان يك ميليون بشكه در روز افزايش مي‌يابد و دليل آن افزايش مصرف در چين و خاورميانه است.

به اين ترتيب حتي افزايش توليد عربستان هم نمي‌تواند وضعيت بازار را متعادل كند.

نيويورك تايمز
۱۷ مي‌ ۲۰۰۸

 
     
  

 


نوشته شده در   يکشنبه 29 ارديبهشت 1387  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode