ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 16 دي 1392     |     کد : 65197

یافته‌های محققان ایرانی درباره تأثیر دوغ غنی شده با ویتامین D در بیماران دیابتی

محققان ایرانی موفق به تأیید اثربخشی دوغ غنی شده با ویتامین D در بیماران مبتلا به دیابت شدند.

محققان ایرانی موفق به تأیید اثربخشی دوغ غنی شده با ویتامین D در بیماران مبتلا به دیابت شدند.

به گزارش خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کمبود ویتامین D یکی از نکات مورد توجه در سیستم‌های بهداشتی محسوب می‌شود. مطالعات فراوانی، شیوع گسترده کمبود و عدم کفایت این ویتامین در افراد سالم و بیمار را نشان می‌دهد. بر اساس برآوردها، یک میلیارد نفر در جهان به درجاتی از کمبود ویتامین D مبتلا هستند.

دیابت نیز یکی از شایع‌ترین اختلالات غدد درون‌ریز در سراسر دنیاست و در این بین، دیابت نوع 2 با افزایش مرگ و میر و کاهش کیفیت زندگی همراه بوده و بنابراین، بار اقتصادی زیادی را بر سیستم‌های بهداشتی و جامعه تحمیل می‌کند. این بیماری ممکن است با علائمی همچون کوری، مشکلات کلیوی، بیماری‌های قلبی و نوروپاتی ظاهر شود.

دکتر بهاره نیکویه، محقق انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی و همکاران وی، در یک طرح تحقیقاتی، اثر مصرف روزانه این دوغ غنی شده با ویتامین D و نیز توام با ویتامین D و کلسیم را بر نماگرهای تن‌سنجی و گلیسمی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مورد بررسی قرار دادند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا گفت: مطالعات آینده‌نگر، بین مصرف کلسیم و ویتامین D دریافتی با کاهش خطر بروز دیابت یک ارتباط منفی را نشان می‌دهد.

نیکویه خاطرنشان کرد: مشاهدات مذکور، منجر به این عقیده شده است که بهبود وضعیت ویتامین D و کلسیم در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 می‌تواند با بهتر شدن وضعیت گلیسمی آن همراه باشد.

وی در ادامه، درباره جزییات این طرح تحقیقاتی افزود: این مطالعه در فصول پاییز و زمستان سال 1388 انجام شده است چرا که در این دوره از سال با توجه به عرض جغرافیایی شهر تهران، پوشش زمستانی افراد و زاویه تابش خورشید، سنتز پوستی ویتامین D حداقل است.

نیکویه با بیان این که کارآزمایی بالینی اثر مصرف دوغ غنی شده با ویتامین D بر روی 90 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شده است، گفت: افراد مورد بررسی در این تحقیق، به صورت تصادفی به سه گروه تقسیم شدند؛ گروه اول دریافت کننده دوغ ساده، گروه دوم، دریافت کننده دوغ غنی شده با ویتامین D و گروه سوم، دریافت کننده دوغ غنی شده با ویتامین D و کلسیم بودند.

وی گفت: از بیماران خواسته شد روزانه و به مدت 12 هفته یک بطری دوغ در وعده ناهار و یک بطری دوغ در وعده شام (روزانه 2 بطری دوغ 250 میلی‌لیتری) مصرف کنند.

به گفته نیکویه، نتایج مطالعه نشان داد: مصرف روزانه دوغ غنی شده با ویتامین D با یا بدون کلسیم، وضعیت تن‌سنجی و گلیسمی بیماران دیابتی نوع 2 را بهبود می‌بخشد.

به گزارش ایسنا این طرح تحقیقاتی، با راهنمایی دکتر تیرنگ نیستانی و همکاری مریم‌السادات فروید، حمید علوی مجد، آناهیتا هوشیار راد، علی کلایی، نسترن شریعت‌زاده، ملیحه زاهدی راد، نیما طیبی نژاد، سودابه هروی و شبنم سالک زمانی در انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور انجام شده است.

از این طرح تحقیقاتی مقاله‌ای در ژورنال معتبر تغذیه بالینی امریکا (Am J Clin Nutr، 6.5=IF)، در سال 2011 منتشر شده است (Am J Clin Nutr 2011;93:764–71)

این طرح تحقیقاتی همچنین برنده بخش محققین جوان نوزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی شده است.


نوشته شده در   دوشنبه 16 دي 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode