ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 16 تير 1403
شنبه 16 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 21 بهمن 1388     |     کد : 6488

اهتمام قرآن كريم به انذار و تبشير

خداي سبحان مي‏فرمايد: ﴿تنزيل من الرحمن الرحيم٭ كتاب فصّلت اياته قراناً عربيّاً لقوم يعلمون٭ بشيراً و نذيراً﴾

خداي سبحان مي‏فرمايد: ﴿تنزيل من الرحمن الرحيم٭ كتاب فصّلت اياته قراناً عربيّاً لقوم يعلمون٭ بشيراً و نذيراً﴾(1)؛ اين قرآن تنزيلي است از سوي خداي رحمان رحيم. كتابي كه آيات جامعش به زبان فصيح عربي براي دانشمندان تفصيل يافته است و بشارت مي‏دهد نيكان را و مي‏ترساند بدان را. همچنين مي‏فرمايد: ﴿فإنّما يسّرناه بلسانك لتبشّر به المتّقين و تنذر به قوماً لُدّاً﴾(2)؛ ما حقايق اين قرآن را تنها به زبان تو آسان كرديم تا به آن، اهل تقوا را بشارت دهي و معاندان لجوج را بترساني.
قرآن كريم براي تنظيم جذب و دفع، تعديل شهوت و غضب، تسهيم ارادت و كراهت، تسويه محبّت و عداوت و تصحيح تولّي و تبرّي انسانها بشير و نذير است. زيرا انسان گرايش‏ها و گريزهايي دارد و سهم قرآن در اين ميان، تعديل ارادت و كراهت انسان است كه به چه سمتي بگرايد و از چه چيزي بگريزد.
در زمينه تولّي و تبرّي، او را هدايت مي‏كند كه به چه چيزي چهره جان خود را بگشايد و از چه چيزي روگرداند. خداي سبحان مي‏فرمايد: قرآن، شما را در برابر فضيلتها و خوبيها به سعادت ابد بشارت مي‏دهد و در برابر رذيلتها و بديها از كيفر تلخ، بيمناك مي‏سازد تا شما از هر چه غير خداست، تبرّي جوئيد و به خدا رو آوريد.
اگر بشر را از پايان زشت تبهكاري نترسانند، طبعاً گرفتار شهوت مي‏شود و بر اثر آن مي‏لغزد و سقوط مي‏كند. پس قرآن كه لوازم گناه و نيز معارف معاد را به خوبي بيان كرده، بهترين وسيله براي انذار از تباهي‏هاست.
قرآن مجيد به پيامبرصلي الله عليه و آله و سلم مي‏فرمايد: ﴿يس٭ و القران الحكيم٭ إنّك لمن المرسلين٭ علي صراط مستقيم٭ تنزيل العزيز الرحيم٭ لتنذر قوماً ما أُنذر اباءهم فهم غافلون﴾)(3)؛ قسم به قرآن حكيم كه تو از پيامبران خدا و بر صراط مستقيمي و قرآن از سوي خداي مقتدر مهربان نازل شده است تا تو بترساني قومي غافل را به چيزي كه پدرانشان به وسيله كتاب‏هاي آسماني پيشين به آن انذار شده بودند.
گاهي خداوند، قرآن را كتاب هدايت متّقيان مي‏نامد؛ ﴿هدي للمتّقين﴾.(4) سپس با تغيير تعبير مي‏فرمايد: ﴿إنّ الّذين كفروا سواء عليهم ءأنذرتهم أم لم تنذرهم لا يؤمنون﴾(5)؛ براي كافر لجوج و عنود تفاوتي ندارد كه ايشان را بترساني يا نترساني، در هر صورت ايمان نمي‏آورند.
برپايه تقابل اين دو بخش، بايد مي‏فرمود: «سواء عليهم أهديتهم أم لم تهدهم لايؤمنون»؛ تفاوتي ندارد كه آنها را هدايت كني يا نكني، در هر صورت آنها ايمان نمي‏آورند و بر اثر سوء اختيار خود نمي‏توانند از نور هدايت قرآن استفاده كنند.
راز تفاوت تعبير آن است كه قرآن، كتاب هدايت و رسول اكرم‏صلي الله عليه و آله و سلم هادي امّت است، ولي هسته مركزي تبليغ و هدايت همان انذار است و آيات تعذيب بيش از
آيات تبشير است و تشريح دركات جهنّم بيش از تبيين درجات بهشت است. اگر شوق به بهشت و نعمتهاي آن مطرح باشد، توده مردم مي‏گويند: چرا لذّت نقد را براي خوشي نسيه ترك كنيم، امّا وقتي بفهمند كه درون لذّت گناه آتش است؛ «حُفّتِ النار بالشهوات»(6)؛ از آن پرهيز مي‏كنند.
از اين رو در برخي آيات، رسالت پيامبر اكرم‏صلي الله عليه و آله و سلم تنها انذار بيان شده است؛ ﴿إنّما أنت نذير﴾.(7) نيز در تبيين اساس هدايت پيامبران، تنها سخن از انذار است؛ ﴿يا معشر الجنّ و الإنس ألم يأتكم رسل منكم يقصّون عليكم اياتي و ينذرونكم لقاء يومكم هذا﴾.(8) همچنين هدف از نفر فرهنگي فقيهان نيز انذار انسانها شمرده شده است؛ ﴿فلولا نفر من كلّ فرقة منهم طائفة ليتفقّهوا في الدّين و لينذروا قومهم إذا رجعوا إليهم﴾.(9)

1 ـ سوره فصّلت، آيات 4 ـ 2.
2. سوره مريم، آيه 97.
3. سوره يس، آيات 6 ـ 1.
4. سوره بقره، آيه 2.
5. سوره بقره، آيه 6.
6. بحارالأنوار، ج67، ص78.
7. سوره هود، آيه 12.
8. سوره انعام، آيه 130.
9. سوره توبه، آيه 122.

هدايت در قرآن، ص 168-170. 


نوشته شده در   چهارشنبه 21 بهمن 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode