ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 18 بهمن 1388     |     کد : 6456

یکشنبه 18 بهمن 22 صفر 7 فوريه

معتمد عباسى دررجب سال 256 قمرى پس از بركنارى مهتدى عباسى به خلافت رسيد...

درگذشت موفّق عباسى در سال 278 هجرى قمرى
معتمد عباسى دررجب سال 256 قمرى پس از بركنارى مهتدى عباسى به خلافت رسيد.
پس از قدرت گرفتن وى، برادرش محمد بن ‏متوكل، معروف به الموفق باللّه كه مردى زيرك و كاردان بود، در كنارش به قدرت رسيد.
او، از سوى معتمد ولايت مكه را بر عهده داشت. امّا هنگامى كه درگيرى سپاهيان معتمد با نيروهاى صاحب‏زنج در جنوب عراق شدت پيدا كرد و معتمد در برابر زنگيان نتوانست، كارى از پيش برد و روز به روز بر قدرت صاحب‏زنج افزايش پيدا مى‏كرد، در اين هنگام موفق‏عباسى از مكه به يارى برادرش شتافت.
معتمد عباسى براى تقويت برادرش موفق‏ باللّه، حكومت مكه، مدينه، كوفه، يمن، بغداد، واسط، سواد، كوره‏هاى دجله، بصره و اهواز را به وى سپرد. هم چنين در سال 258 قمرى ولايت مصر، قنسرين و عواصم را به موفق واگذار كرد، تا با گردآورى سپاهى عظيم به نبرد صاحب‏زنج پردازد.
معتمد عباسى با اين گونه كارها، بيشتر مناطق تحت حكومت را به برادرش سپرد. بدين جهت موفق ‏باللّه، به فرد توان‏مند خلافت تبديل گرديد. تمام امور كشورى و لشكرى خلافت، با تدبير و خواست وى تنظيم مى‏يافت.
معتمدعباسى در سال 261 قمرى، پسر خردسال خود به نام جعفر را به ولايت‏عهدى برگزيد و او را "المفوض ‏باللّه" لقب داد و حكومت مناطقى چون افريقا، مصر، شام، جزيره، موصل و ارمنستان را به او سپرد و موسى ‏بن ‏بغاه را با او همراه كرد. هم چنين برادر خود، موفق ‏باللّه را پس از جعفر به ولايت‏عهدى برگزيد و وى را به "الناصر بالله و الموفق ‏للّه" ملقب ساخت و حكومت شرق عالم اسلام، مناطق ايران، عراق، عربستان و يمن را به او سپرد.
معتمد، وصيت كرد كه پس از مرگ او، اگر جعفر به حد بلوغ رسيده باشد، مقام خلافت‏رابرعهده گيرد، ولى اگر به چنين سنينى نرسد، عمويش موفق ‏بالله، خلافت را بر عهده گيرد و ولايت‏عهدى خويش را به جعفر واگذار كند.
هر چه زمان مى‏گذشت، بر قدرت و شوكت موفق ‏بالله افزوده مى‏شد و گرايش مردم به وى زيادتر مى‏گرديد. معتمد عباسى از فزونى قدرت برادرش در امر خلافت، رشك مى‏برد و در نهان احساس خطر و ناراحتى مى‏كرد. تا اين كه در سال 269، خويشتن‏دارى‏اش از دست داد و براى كوتاه كردن دست موفق ‏بالله، از احمد بن ‏طولون، حاكم مصر و شام يارى خواست و جهت پيوستن به او راهى مصر گرديد. ولى با تدبير فرماندهان و طرفداران موفق‏ باللّه، به آرزوى خويش دست نيافت و با سرافكندگى به دارالخلافه در سامرا برگشت.
در كنار موفق ‏باللّه، فرزندش ابوالعباس، كه بعدها به "المعتضد" ملقّب گرديد، نيز به قدرت رسيد و فرماندهى بسيارى از جنگ‏ها را بر عهده گرفت و پيروزى‏هاى چندى به دست آورد.
سرانجام موفق ‏باللّه ‏عباسى، پيش از مرگ برادرش معتمدعباسى، در 49 سالگى، در ماه صفر سال 278 قمرى به علت بيمارى نقرس، زمين‏گير شد و توان سوارشدن بر مركب را از دست داد.
وى بنا به روايت ابن‏خلدون، هشت روز مانده به پايان صفر سال 278، وفات يافت و در رصافه به خاك سپرده شد.
پس از مرگ او، سرداران و سپاهيانش گردآمده و با پسرش ابوالعباس به ولايت‏عهدى بيعت كردند و وى را ملقّب به "المعتضد" نمودند.
ولى بنا به روايت ابن‏عساكر، در تاريخ وفات موفق‏باللّه، دو قول نقل شده است: بنا بر قول اوّل، وى در هشتم صفر و بنا بر قول دوّم، هشت روز مانده به پايان ماه صفر سال 278، بدرورد حيات گفت.
موفق ‏باللّه، گرچه به عنوان خليفه عباسى شناخته نشده است، وليكن در مدت بيست و سه سال از خلافت برادرش معتمدعباسى، حدود 22 سال قدرتمندترين شخص حكومت بود.

تولد سيّد موسي طالقاني عالم با فضيلت و اديب معروف در سال1230هجري قمري
سيّد موسي طالقاني عالم با فضيلت و اديب معروف در سال1230هجري قمري درخانواده اي اهل علم بدنيا آمد. نسَب وي با 30واسطه به امام زين العابدين(ع) مي رسد. طالقاني در10سالگي قرائت و كتابت را آموخت؛ سپس مقدمات علوم صرف و نحو، منطق و بلاغت را نزد پدر و ديگراستادان فراگرفت و سرانجام با فراگيري فقه و اصول به درجه اجتهاد رسيد. ازسيد موسي طالقاني يك ديوان شعربجاي مانده است.

درگذشت «ابن نقطه» ازعالمان حديث و رجال در سال629هجري قمري
«ابن نقطه» ازعالمان حديث و رجال درشهربغداد درگذشت. وي ازكودكي به حديث علاقه داشت و براي استماع حديث مسافرتهاي بسياركرد. ابن نقطه بدين منظوربه خراسان، شام و مصرعزيمت كرد و ضمن گردآوري حديث، شاگردان بسياري هم تربيت كرد كه ازاستاد خود احاديث معتبرفراواني روايت كرده اند. از آثارابن نقطه «كتب اَلاِستِدراك، ذيلي بركتب رجال و راويان صحاح سِتّه و اَلاَنساب» را مي توان نام برد.

آغاز عملیات وسیع والفجر مقدماتی در سال1361هجري شمسي
قواي جمهوري اسلامي ايران در سال1361هجري شمسي حملات سريع و گسترده خود را به نيروهاي دشمن ازجنوب فكه و با رمز يا الله، يا الله، يا الله آغازكرد. اين عمليات وسيع كه والفجرمقدماتي خوانده شد شروعي براي عمليات پيوسته و ظفرمندانه جان بركفان بسيجي، سپاهي و ارتشي بود. دراين عمليات حدود پنج فروند هواپيماي عراقي منهدم شدند.

آغاز عمليات سپاه پاسداران انقلاب اسلامي درمنطقه سوسنگرد در سال1359هجري شمسي
عمليات محدود سپاه پاسداران انقلاب اسلامي برضد دشمن بعثي- صهيونيستي عراق در منطقه سوسنگرد در سال1359هجري شمسي آغازشد. دراين عمليات نيروهاي اسلام ازچهارمحوربه دشمن يورش بردند و يك گردان مكانيزه دشمن را منهدم كردند.

صدور دستور خروج عوامل جاسوسی آمریکا در سال 1357هجري شمسي
درآخرين روزهاي حيات رژيم پهلوي در سال 1357هجري شمسي و درحساس ترين لحظات فروپاشي رژيم طاغوت دولت جهانخواراِمريكا به منظورحفظ جان عوامل جاسوس و توطئه گرخويش درايران دستورخروج همه آنان را صادركرد. ژنرال هايزركه روزقبل ايران را ترك كرده بود پس ازورود به واشنگتن به ملاقات كارتررفت و نتايج جاسوسي‎هايش را دراختياراو گذاشت. همچنين درهمين روزصدها تن ازافسران و چند تن ازامراي ارتش كه سالهاي گذشته به علت مخالفت با شاه ازارتش اخراج شده بودند همبستگي خود را با امام امت و مردم انقلابي اعلام كردند و گروهي ازافسران مقيم بندرعباس نيزبافرستادن تلگرامهايي وفاداري خود را به حضرت امام خميني(ره) ابرازكردند.

تولد ديميتري ايوانوويچ مَندليُف دانشمند و شيميدان روسي در سال1834ميلادي
ديميتري ايوانوويچ مَندليُف دانشمند و شيميدان روسي در سال1834ميلادي متولد شد. او درسال 1849ميلادي عازم مسكو شد و درسن پطرزبورگ به تحصيل مشغول شد.مندليف پس ازآن تحصيلاتش را درآلمان و فرانسه ادامه داد و بتدريج به علم شيمي علاقمندشد. اين علاقه موجب شد كه وي درجه دكتري شيمي را ازدانشگاه دريافت كرد. شهرت او بيشتربه سبب تنظيم جدول تناوبي عناصراست كه او آنها را برحسب وزن اتمي شان دراين جدول گنجانده است. مندليف ضمن تعيين جاي مشخص 63عنصرشناخته شده تا آن زمان دراين جدول مكانهايي نيز براي عناصري درنظرگرفت كه درآينده شناخته خواهند شد.

تولد پروفسور اِدوارد براون، محقق و اديب و مستشرق انگليسي در سال1862ميلادي
پروفسور اِدوارد براون، محقق و اديب و مستشرق انگليسي در سال1862ميلادي متولد شد. او درپايان تحصيلاتش ابتدا زبانهاي تركي، فارسي و عربي را آموخت و ازهمين زمان شيفته زبان و ادبيات فارسي شد. براون مدتي درايران بسربرد و پس ازبازگشت به انگليس دردانشگاه كمبريج تدريس زبان فارسي را به عهده گرفت. براون وقايع دوران مشروطه را درچندين كتاب و رساله ازجمله انقلاب ايران و جرايد نوشت. اما مهمترين اثراو تاريخ ادبيات ايران است. همچنين «يك سال درميان ايرانيان و ترجمه تذكِرةُ الاُلياء، لُبابُ الاَلباب و تاريخ طبرستان» ازآثارپروفسور اِدوارد براون است.





نوشته شده در   يکشنبه 18 بهمن 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode