ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 16 تير 1403
شنبه 16 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 13 بهمن 1388     |     کد : 6415

قرآن، كتاب هدايت

انسان براي رسيدن به كمال شايسته‏اش بايد نخست خود و هدف و راه رسيدن به آن را بشناسد، سپس از راه مستقيم راهي صَوْبِ آن هدف شود؛ همه كتابهاي آسماني و رسولان الهي براي تحقق هدف آفرينش بشر كوشيده‏اند...

انسان براي رسيدن به كمال شايسته‏اش بايد نخست خود و هدف و راه رسيدن به آن را بشناسد، سپس از راه مستقيم راهي صَوْبِ آن هدف شود؛ همه كتابهاي آسماني و رسولان الهي براي تحقق هدف آفرينش بشر كوشيده‏اند.
كتاب آسماني، كتاب هدايت انسان است و قرآن كريم كه آخرين كتاب و پيام الهي است، كامل‏ترين كتاب هدايت و عالي‏ترين دستور «سير إلي الله» است. رسول اكرم‏صلي الله عليه و آله و سلم خاتم پيامبران و كامل‏ترين خليفه خداست كه به اوج قلّه رفيعِ ﴿ثمّ دنا فتدلّي٭ فكان قاب قوسين أو أدني﴾(1) رسيده، قرآن را از مقام «لدن» و لقاي حق
معصومانه دريافته، آن را براي جامعه بشري به ارمغان آورده است؛ ﴿و إنّك لتلقّي القرءان من لدن حكيم عليم﴾.(2) جايي كه پاي هيچ انسان كاملي به آنجا نرسيد و بال هيچ فرشته مقرّبي در آن جا گشوده نشد؛ به همين جهت، هدايت قرآن، برتر و كامل‏تر از هدايت ديگر كتابهاي آسماني و دربردارنده همه هدايت‏ها و نيز مهيمن بر آنهاست.
خداي سبحان، قرآن كريم را در آيات فراواني، كتاب هدايت ناميده است؛ ﴿و نزّلنا عليك الكتاب تبياناً لكلّ شي‏ء و هدي و رحمة و بشري للمسلمين﴾(3) و ﴿ألم٭ ذلك الكتاب لاريب فيه هدي للمتّقين﴾. قرآن حكيم عين هدايت است؛ هم در ذات و گوهر وجودي خود هدايت است، هم هدايتگر ديگران.
تعبير «علي عدلٌ» براي مبالغه است؛ يعني علي به اندازه‏اي عادل است كه گويا خود عدل است يا چيزي در تقدير دارد و مقصود متكلّم آن است كه «علي ذو عدل» يعني علي خود عدل نيست، بلكه داراي ملكه عدالت است؛ امّا وقتي خداوند مي‏فرمايد: قرآن كريم هدايت است، سخن از تقدير و مبالغه نيست، بلكه حقيقتاً قرآن هدايت محض است؛ هدايتي كه هيچ گمراهي و تيرگي در آن راه ندارد و چنين هدايت نابي، تنها يك اثر دارد، آن هم هدايتگري انسان‏هاست.
خداي سبحان در برخي آيات، قرآن را نور و كتاب روشن خوانده است. قرآن كتاب نوراني است كه انسان را از ظلمت‏ها بيرون مي‏آورد و به سوي نور ره مي‏نمايد؛ ﴿قد جائكم من الله نور و كتاب مبين٭ يهدي به الله من اتّبع رضوانه سبل السلام و يخرجهم من الظلمات إلي النّور بإذنه﴾(4) و ﴿و أنزلنا إليكم نوراً مبيناً﴾.(5) خاصيت
نور آن است كه در ذات و گوهر خود روشن باشد و از نظر اثر بيروني هم روشنگر غيرخود. قرآن كريم نوري است كه جامعه انساني را از تاريكي‏هاي طبيعت و انيّت بيرون مي‏برد و به نور معرفت پروردگارش هدايت مي‏كند. به همين جهت خداي سبحان به رسول گرامي‏اش مي‏فرمايد: ﴿الر كتاب أنزلناه إليك لتخرج النّاس من الظلمات إلي النور﴾.(6)
هدايت يعني بيرون بردن انسان از ظلمات و نوراني ساختن او بدان گونه كه با تزكيه كامل بتواند درحالي كه در دنيا به سر مي‏برد، بهشت و جهنّم را ببيند؛ ﴿لترونّ الجحيم﴾.(7) ديدن ملكوتي آتش جهنّم در اين دنيا شدني است و انسان اگر به هدايت الهي از تاريكي‏ها بيرون رود، «جحيم» و «جنّة النعيم» را مي‏بيند؛ همان‏گونه كه اميرمؤمنان (عليه‌السلام) در اوصاف متّقيان و هدايت‏يافتگان مي‏فرمايد: «فهم و الجنّة كمن قد رءَاها فهم فيها منعّمون»؛ مؤمنان واقعي در همين دنيا، بهشت و اهل آن را در حال برخورداري از نعمتهاي بهشتي مي‏بينند و نيز جهنّم و بدكاران را در عذاب مي‏نگرند؛ «و هم و النّار كمن قد رءاها فهم فيها معذّبون».(8) در مبادي راه، گويا مي‏بينند و در نتائجِ راه واقعاً مي‏بينند، نه همواره در مرحله كاَنّ به‏سر ببرند.
خداي سبحان در اين دنيا به وسيله هدايتش مؤمن را نوراني مي‏سازد تا بتواند به وسيله آن نور حركت كند و راه را از چاه بشناسد؛ ﴿و جعلنا له نوراً يمشي به في النّاس﴾(9) و در آخرت نيز همين نور ظهور مي‏كند و از پيش‏رو و طرف راست او در
حركت است؛ ﴿نورهم يسعي بين أيديهم و بأيمانهم﴾.(10) معناي «هدايت» با مفهوم «نور» مترادف نيست، يا ﴿إهدنا الصراط المستقيم﴾(11) به معناي «نوِّرنا» نيامده، بلكه بدين معناست كه خداوندا ما را راه بنما. پس هدايت همان راهنمايي و دستگيري مؤمنان و بيرون بردن آنان از ظلمات احتجاب از شهود خدا به سوي نور مشاهده الهي است. از اين‏رو، قرآن كريم با آن‏كه كتاب هدايت است، كتاب نور نيز هست.

1 ـ سوره نجم، آيات 9 ـ 8.
2ـ سوره نمل، آيه 6.
3 ـ سوره نحل، آيه 89.
4ـ سوره مائده، آيات 16 ـ 15.
5 ـ سوره نساء، آيه 174.
6 ـ سوره ابراهيم، آيه 1.
7 ـ سوره تكاثر، آيه 6.
8ـ نهج البلاغة، خطبه 193.
9ـ سوره انعام، آيه 122.
10ـ سوره تحريم، آيه 8.
11 ـ سوره حمد، آيه 6.

هدايت در قرآن، ص 109-112.


نوشته شده در   سه شنبه 13 بهمن 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode