ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 16 تير 1403
شنبه 16 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 11 بهمن 1388     |     کد : 6387

راه بهره‏مندي از هدايت انسان كامل

با گذر از حجاب خود، چهره الهي جهان هستي آشكار مي‏شود ...

با گذر از حجاب خود، چهره الهي جهان هستي آشكار مي‏شود و فنا از منظر ظاهري خويش زيبايي جمال خداوند جميل در همه‏سو پديدار مي‏گردد و در اين رتبه، طهارت لازم براي مشاهده اسماي فعلي خداوند حاصل مي‏شود و امكان بروز محبّت مجازي كه همان عشق به اسما و صفات الهي است، پديد مي‏آيد. تا از اين مجاز و مَعْبَر به محبوب حقيقي به مقدار گستره وجودي مُحبّ نيل حاصل شود.
انسان كامل صاحب مقام ﴿أو أدني﴾ و مظهر اسم اعظم خدا و واسطه ميان حق و خلق است و مشاهده جمال الهي جز از طريق ارائه او، و تماشاي وجه خدا جز با هدايت او شدني نيست. پس محبّت انسان كامل همان عشق مجازي است كه بهره‏وري از محبّت حقيقي را آسان و آماده مي‏سازد.
انسان كامل كه در قُرب نوافل و فرائض از طهارت برخوردار و از هر آلودگي پيراسته است، در تمامي حالات، رحمت گسترده خداوند را به بهترين و برترين شكل در معرض ديده همگان مي‏نهد و بندگان نيز از راه نظاره و قرب و محبّت او، توان وصول به او را پيدا مي‏كنند.
سعدي اگر عاشقي كني و جواني ٭٭٭٭ عشق محمّد بس است و آل محمّد(ص)
باروري و ظهور عشق، در گرو مشاهده‏زيبايي و حُسن است و انسان كوردلي كه از ديدن خداوندِ ودود و مشاهده وجه گسترده او ناتوان است، هرگز از بهجتي كه
اولياي الهي در شور و مستي گذر از خود مي‏يابند، بهره‏اي ندارد. به همين دليل سخنان واصلان كوي محبت را جز بر صور آلوده خيال خود نمي‏تواند حمل كند!
آن خمودي كه از نظر بر غير حقّ، حاصل مي‏گردد و آن كوري كه محصول گناه و مانع مشاهده حق است، تنها با زلال آن آب پاك مي‏شود كه به مصداق ﴿و سقاهم ربّهم شراباً طهوراً﴾(1) از دست ساقي ويژه‏اي نصيب انسان مي‏گردد كه با برخورداري از ولايت الهي دست او دست خدا باشد؛ ﴿إنّ الّذين يبايعونك إنّما يُبايعون الله﴾.(2)
گفتني است: امداد و تأييد مبتدئان و متوسطان با تسديد منتهيان متفاوت است. زيرا با تقويت پر و بال، سالكِ مبتدي يا مياني او را تأييد مي‏كنند و به سالك منتهي پر و بال غيبي مي‏دهند؛
اي دل اين ره به قيل و قالت ندهند ٭٭٭٭ جز بر در نيستي وصالت ندهند
وانگاه در آن هوا كه مرغان وي‏اند ٭٭٭٭ تا با پر و بالي، پر و بالت ندهند(3)

1 ـ سوره دهر، آيه 21.
2. سوره فتح، آيه 10.
3. ديوان شمس تبريزي.

هدايت در قرآن، ص 106-107. 


نوشته شده در   يکشنبه 11 بهمن 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode