ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 18 تير 1403
دوشنبه 18 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 6 آذر 1392     |     کد : 63246

بیمارستان و بیماران فراموش شده/ بیمارستان رازی تبریز در وضعیت کما

مرکز درمانی و آموزشی رازی که کار درمان بیماران روانی را برعهده دارد با هزاران مشکل دست به گربیان است و نمی تواند برای بیماران وعده غذایی، پوشاک و جای خواب مناسبی تهیه کند. بیماران این بیمارستان از یاد همه رفته اند و دیگر هیچکس آنها را نمی بیند و به نیاز هایشان توجه نمی شود.

خبرگزاری مهر: مرکز درمانی و آموزشی رازی که کار درمان بیماران روانی را برعهده دارد با هزاران مشکل دست به گربیان است و نمی تواند برای بیماران وعده غذایی، پوشاک و جای خواب مناسبی تهیه کند. بیماران این بیمارستان از یاد همه رفته اند و دیگر هیچکس آنها را نمی بیند و به نیاز هایشان توجه نمی شود.

به گزارش خبرنگار مهر،در شرایط فعلی اکثر بیمارستانهای دولتی با مشکلات ریز و درشتی روبرو هستند ولی مشکلات بیمارستان رازی از جنسی دیگر است که با گفتن و نوشتن تمام نمی شود. و همت بالای مسئولین و خیرین را طلب می کند تا حال این بیمارستان نیز خوب شده و امید به زندگی در چشمان بیمارانش زنده شود.

خیلی وقت است که بیماران جیره غذایی به نام گوشت ندارند

برای دیدن مشکلات بیمارستان رازی راهی خیابان ائل گلی شدم تا سری به بیمارستان بزنم، به مرکز آموزشی و درمانی رازی که رسیدم وقت ملاقات بیماران بود ولی تنها چند نفر برای عیادت آمده بودند تعجب کردم خیال کردم مریض کم است ولی از نگهبان که پرسیدم گفت:اکثر بیماران اینجا خیلی وقت است که فراموش شده اند و تنها هستند، خانواده آنها را  طرد کرده اند.

حسین محمودی که برای عیادت آمده وقتی می فهمد من خبرنگارم جلو می آید و و می گوید.برادر خانم من الان دوسال است در این بیمارستان است ولی متاسفانه بیماران در این بیمارستان در فلاکت به سر می برند،الان خیلی وقت است که در غذایشان گوشتی وجود ندارد،تخت مناسب برای خواب ندارند و چون بعضی ها شب ادراری دارند لباسهایشان را فقط می شویند و به ندرت تعویض شان می کنند و هزاران مشکل دیگر دارند و صد متاسفانه این نگهداری در شان یک انسان نیست.

برای پی بردن به اصل قضیه راهی دفتر رئیس بیمارستان می شوم دکتر آرش محقق با گشاده رویی از من استقبال می کند و به جای مخفی کردن حقایق و یا پاک کردن صورت مسئله با من درباره مشکلات بیمارستان شروع به صحبت می کند.

رئیس مرکز آموزش و درمانی رازی تبریز می گوید:رازی نمونه ای از بیمارستانهای روانپزشکی کشور است .مشکلات بیمارستان رازی نمونه ای از مشکلاتی است که بیماران روانپزشکی با آن دست به گریبانند.

محقق افزود:اساسی ترین مشکل بیماران در بیمارستان رازی این مسئله است که سیستم های حمایتی کافی برای بیماران مبتلا به بیماران صعب العلاج و گاه لاعلاج روانپزشکی وجود ندارد و امکانات اجتماعی موجود به هیچ عنوان برای حمایت از بیماران و خانواده هایشان کافی نیست.

350 بیمار بیمارستان رازی می تواند ترخیص شوند

رئیس مرکز آموزش و درمانی رازی تبریز خاطر نشان کرد:در شرایطی که بیمارستانهای روانپزشکی وظیفه خود را درمان بیماران به صورت سرپایی یا بستری تعریف کرده اند ، 350 بیمار در حال حاضر بستری است که در صورت وجود حمایت اجتماعی یا خانوادگی قابل ترخیص هستند اما متاسفانه یا خانواده از ترخیص آنها ناتوان است یا تمایلی به ترخیص ندارد یا اینکه بیمار بی کس و بی خانمان است که در بیمارستان بستری است و بیمارستان دسترسی به خانواده آنها ندارد. بنابراین این بیماران به شکل طولانی مدت و گاه جهت نگهداری در این مرکز بستری می شوند. از طرفی دیگر طبق قوانین جاری اداری بیمارستانها و قانون خود گردانی بیمارستانها هر بیمارستان مکلف است بر اساس هزینه هایی که از بیماران دریافت می دارد امور جاری خود را اداره نمایند. بدیهی است که بیمارستانهایی مانند بیمارستان رازی که بیشتر با افراد بی خانمان یا از طبقات ضعیف جامعه می باشند درآمد کافی برای اداره خود نخواهد داشت و این امر بیمارستان را با مشکلات مالی جدی مواجه خواهد کرد و طبیعتا این مشکلات مادی بر روند مراقبت و درمان بیماران ناخواسته تاثیر منفی خواهد گذاشت.

کارانه بیمارستان رازی یک پنجم دیگر بیمارستانهاست

محقق با اشاره به تقسیم ناعادلانه کارانه بیمارستانها و تاثیر آن بر روند کار پرسنل بیمارستان می گوید:وجود قوانین دست و پاگیر دیگر نظیر تخصیص کارانه بیمارستانهای دولتی یکی از این دست قوانین است که بر اساس آن هر بیمارستان بر مبنای درآمد خود به پرسنل کارانه پرداخت می کند. در نتیجه افراد که در شرایطی مساوی و در سمت شغلی مساوی در دو بیمارستان مختلف مشغول بکار شده اند میزان متفاوتی کارانه دریافت خواهند کرد. بدین معنی که کارانه دریافتی پرسنل بیمارستان کم درآمدی مانند بیمارستان رازی حتی از یک پنجم میزان کارانه دیگر بیمارستانها کمتر خواهد بود و همین موضوع باعث ایجاد دلسردی در پرسنل می شود که به باور عموم سخت ترین نوع کار پرستاری و مراقبت از بیماران را انجام می دهند.

رئیس مرکز آموزش و درمانی رازی تبریز در خصوص مشکلات بیمارستان بیان کرد: سایه مشکلات مالی بر روی بیمارستان رازی چنان سنگین است که این بیمارستان همواره بعنوان یک بیمارستان محروم و نیازمند شهر شناخته شده و بسیاری از موسسات خیریه در اداره امور جاری بیمارستان در طی سالهای گذشته با بیمارستان همکاری داشته اند.

وی افزود: وعده های غذایی دو ماه گذشته را موسسه خیریه نوبر تقبل کرده بود و در خصوص حذف جیره گوشت نیز باید گفت خیریه ها که همیشه در کنار ما نیستند و  چون گوشت جزو اقلام گرانقیمت غذایی  است مجبوریم که میزان گوشت را کم کنیم و سازمانهای بیمه گر پولی که باید پرداخت کنند، پرداخت نمی کنند.

وی عنوان کرد: بیماران روانی از سوی شرکت های بیمه گر 56 روز در سال بیمار حاد حساب شده و بعد از آن بیمار به شکل بیمار مزمن حساب شده و میزان پرداختی شرکت های بیمه به ازای هر بیمار به کمتر از نصف تقلیل می یابد. عدم پرداخت شرکتهای بیمه گر باعث شده همیشه بیمارستان بدهکار باشد و عدم وجود ردیف بودجه اختصاص برای بیمارستانهایی همچون رازی موجب می شود مشکلات مالی بیمارستان دو چندان شود.

بیمارستان نمی تواند غذای کامل به بیماران بدهد

محقق می گوید: در تامین هزینه پوشاک بیماران مشکل وجود دارد ، وقتی بیمارستان نمی تواند غذای کامل به بیماران بدهد نمی تواند پوشاک و دیگر تجهیزات برایشان تهیه کند.

رئیس مرکز آموزش و درمانی رازی تبریز در خصوص وضعیت نامناسب تشک های بیمارستان اضافه کرد: بعضی بخشها تشک ندارند و هتل پارس 100 عدد تشک فرسوده خود را به بیمارستان اهدا کرده ولی تشک ها هدیه شده چون طبی نیستند عوارضی را برای بیماران به همراه خواهندآورد.

وی همچنین گفت: من با همه این مشکلات از تلاش شبانه روزی پرسنل بیمارستان رازی و معاونت درمان علوم پزشکی استان تقدیر  و تشکر می کنم.

ابلاغ دولت باعث تشدید مشکلات بیمارستانی همچون رازی شده است

نماینده مجلس تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مشکلات بیمارستان رازی تبریز گفت: با توجه به اینکه دولت ابلاغ کرده که تمامی بیمارستان ها به صورت خودگردان فعالیت کنند بیمارستان رازی تبریز با مشکلات اقتصادی روبرو شده است.

محمد اسماعیل سعیدی افزود: در بیمارستان رازی خانواده ها بیماران خود را سالهاست که به بیمارستان سپرده و هیچگونه مسئولیتی را قبول نمی کنند.

وی با اشاره به توجه جدی دولت بر بیمارستان رازی برای اعتبارات خاص تاکید کرد و گفت: اگر اعتبارات خاصی به بیمارستان رازی اختصاص داده نشود بیمارستان و بیماران با مشکلات جدی مواجه می شوند.

رئیس مجمع نمایندگان استان به منابع محدود و مشکلات بیمارستان های دولتی اشاره کرد و گفت: بیمارستان های دولتی با کمبود منابع و امکانات مواجه هستند و بیمارستان هایی که به اعتبارات دولتی وابسته هستند با امکانات اندک نمی توانند  مواد غذایی، لباس مناسب، تخت های بیمارستان را تامین کنند.

بیمارستان از حالت آسایشگاهی به اورژانسی تغییر خدمت دهد

سعیدی با اشاره به تفکیک بیماران بیمارستان رازی تبریز گفت: بیماران این بیمارستان باید تفکیک شوند و بیمارستان از حالت آسایشگاهی به اورژانسی تغییر خدمت دهد.

وی از دستگاه های حمایتی خواستار شد تا با حمایت های خود از بیمارانی که به صورت مستمر در بیمارستان رازی تبریز زندگی می کنند آنها را از بیماران اورژانسی تفکیک کرده و با حمایت بخش خصوصی از نگهداری بیماران بیمارستان حمایت کنند.

نماینده مجلس تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی تفکیک خدمات را در بیمارستان رازی تبریز ضروری دانست و گفت: بیمارستان رازی تبریز فقط باید برای درمان بیماران روانی مورد استفاده قرار گیرد و از بیمارستان رازی به عنوان محل نگهداری بیماران روانی استفاده نشود.

وضعیت فعلی بیمارستان رازی تبریز در شان یک انسان نیست





سعیدی هزینه های درمان بیماران بیمارستان رازی را باعث اختلال در خدمات بیمارستان به بیماران گفت: با توجه به اینکه هزینه های درمان برای بیمارستان ها سرسام آور است باید دولت اعتبارات خاصی را برای بیمارستان رازی اختصاص دهد.

وی ادامه داد: هزینه نگهداری بیماران بیشتر است و بیمارستان ها نمی توانند به صورت خودکفایی هزینه ها را درمان کنند.

سعیدی خدمات عادی بیمه را برای بیماران روانی که به صورت مستمر باید درمان شود را یکی از مشکلات این بیماران دانست و گفت: بیماران بیمارستان رازی به صورت عادی از هزینه های درمان بیمه استفاده می کنند اما بیماران روانی که درمان آنها باید به صورت مستمر ادامه یابد بیمه هزینه ها را به صورت مستمر پرداخت نکرده و بیماران را با مشکلات جدی مواجه می کند.

وی در ادامه گفت: وضعیت فعلی بیمارستان رازی تبریز در شان یک انسان نیست و متولیان باید به وضعیت غذایی بیماران به طور جدی رسیدگی کنند.

--------------------------------------------

گزارش از: اسد بابایی


نوشته شده در   چهارشنبه 6 آذر 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode