ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 18 تير 1403
دوشنبه 18 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 22 آبان 1392     |     کد : 62593

آیین‌ عزاداری آذربایجان‌شرقی تصویری از تبلور روح قیام امام حسین(ع) است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به تنوع و گستردگی آیین‌های عزاداری محرم در استان گفت: آیین‌ها و مراسم سوگواری محرم در استان تصاویری گویا از تبلور روح قیام امام حسین (ع) و عاشورا هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به تنوع و گستردگی آیین‌های عزاداری محرم در استان گفت: آیین‌ها و مراسم سوگواری محرم در استان تصاویری گویا از تبلور روح قیام امام حسین (ع) و عاشورا هستند.
Tweet
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تراب محمدی ظهر امروز در حاشیه مراسم عزاداری سیدالشهدا در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اظهار کرد: شیوه‌های عزاداری در شهرستان‌های مختلف استان به ویژه بازار تبریز، با گذشت زمان همچنان شکل سنتی خود را حفظ کرده و همه ساله با شکوه بسیار زیادی برگزار می‌شوند.

وی یادآور شد: طی دو سال اخیر بسیاری از آیین‌های اصیل و سنتی عزاداری محرم در شهرها و روستاهای مختلف استان ثبت ملی شدند تا از هرگونه تحریف دور مانده و اصالت عزاداری‌های حسینی را به نسل‌های بعد منتقل کنند.

محمدی مراسم عزاداری «الله الله حسینن و اینا» در مراغه، «تعزیه خوانی(شبیه خوانی)» روستای بخشایش هریس، علم‌گردانی در جلفا، «تخته چالان لار» روستای فیروزسالار آذرشهر و «پولکه تؤلاماخ (مشعل گردانی)» روستای شیشوان عجب شیر، «شاخسی واخسی (شاه حسین وای حسین)» و «شمع پایلاما(شمع گردانی)» با محوریت شهر تبریز را از جمله آیین‌های عاشورایی ثبت ملی شده آذربایجان شرقی خواند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آیین عزاداری محرم در بازار تاریخی و جهانی تبریز به عنوان یکی از زیباترین نمونه‌های عزاداری برای سالار شهیدان و نیز علم بندی شهرستان مراغه را از دیگر آیین‌های سوگواری ثبت ملی شده آذربایجان شرقی برشمرد.

محمدی تصریح کرد: عزاداری برای شهادت امام حسین (ع) یکی از غنی‌ترین و زیباترین آیین‌ها و رسوم جمعی و بومی در تمام کشور به ویژه آذربایجان‌شرقی است.

وی با اشاره به برگزاری مراسم سوگواری هیئت‌های عزاداری محلات قدیمی تبریز در موزه محرم استان، خاطر نشان کرد: هیئت‌های عزاداری محلات بازار، راسته کوچه و شتربان مراسم سینه‌زنی و عزاداری ایام محرم را همانند روال چند سال اخیر در این موزه برگزار می‌کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: خانه ابوالقاسم خان صحتی که از سال 87 توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به عنوان موزه محرم نامگذاری شده مانند رسم قدیمی 94 ساله پذیرای عزاداران حسینی خواهد بود.

محمدی افزود: طبقه زیرین موزه محرم توسط سازمان میراث فرهنگی طی چند سال اخیر برای برگزاری مراسم محرم خانواده صحتی آماده شده طی این ایام از ساعت شش صبح تا 9 صبح عزاداران به انجام مراسم سوگواری خواهند پرداخت.

وی اضافه کرد: روحانیون بزرگواری نیز طی چهار روز مجالس تعزیه‌خوانی و وعظ و سوگ امام حسین(ع) داشته و به روضه‌خوانی می‌‌پردازند.


نوشته شده در   چهارشنبه 22 آبان 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode