هدايت به معناي دلالت و ارشاد، و دوگونه است: نشان دادن راهِ دستيابي به مقصد، كه به آن «ارائةالطريق» ميگويند و رساندن راهيانْ به هدف كه آن را «ايصال به مطلوب» مينامند.در اصطلاح نيز هدايت برخورداري موجودي از كمالي است كه با نظم خاص و صحيحي به آن برسد؛ به ديگر سخن، برقراري ارتباط خاص ميان موجود و آينده كمالي آن را «هدايت» ميگويند.
هدايت دو مقابل دارد: «ضلالت» و «غوايت». هدايت در برابر ضلالت، مربوط به «راه» است. كسي كه راه را به درستي شناخته، آن را درست ميپيمايد، رهيافته و «مهتدي» است و كسي كه آن را نشناخته يا به درستي طي نميكند، گمراه و «ضالّ» است؛ ولي هدايت در برابر «غوايت» به معناي هدفداري است. «غي» و «غاوي» همان انسان بيهدف است.
گفتني است: گاهي هر يك از اين دو، در معنايجامع يا در معناي ديگري استعمال ميشوند؛يعني غوايتگاهي با وجود قرينه بهمعناي گمراهيبه كار ميرود.
بر اساس تقسيم اصلي، كسي كه هدف دارد و آن را ميشناسد، ولي راه رسيدن به آن را نميداند «ضالّ»، و آنكه مقصد و مقصود را نميشناسد، «غاوي» است. پس هدايت، شناخت هدف و راه دستيابي به آن است.
هدايت در قرآن ، ص21