حجتالاسلام رضا اسكندری با اشاره به آيه مباركه «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا» افزود: گسترش محبت اهل بيت(ع) و به ويژه امام حسين(ع) امری الهی و سنتی خدايی است.
حجتالاسلام والمسلمين رضا اسكندری، محقق و پژوهشگر عرصه قرآن و مهدويت، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) با بيان اينكه تعظيم شعائر الهی ريشه در تقوای قلوب انسانها دارد گفت: تعظيم و بزرگداشت حضرت اباعبدالله الحسين(ع) به عنوان پاكترين انسانها كه خود، خانواده و اصحابشان را در راه خدا نثار كردند ضروری است؛ چرا كه ايشان برای حفظ و گسترش اسلام و دستورات مكتب اهل بيت(ع) زمينه را فراهم كردند و امروز يكی از وظايفی كه برای هر مؤمن و مسلمانی میتوان برشمرد اين است كه بتواند ياد آن بزرگمرد تاريخ را در همه حال زنده نگه دارد.
وی ضمن اشاره به آيه مباركه «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا» افزود: گسترش محبت اهل بيت(ع) و مخصوصاً امام حسين(ع) امری الهی و سنتی خدايی است؛ چرا كه آيه میفرمايد «كسانی كه ايمان دارند و عمل صالح انجام میدهند خداوند متعال محبت آن انسان را در قلوب ديگران ايجاد میكند» و از اين روست كه محبت اباعبدالله الحسين(ع) در قلب انسانها ايجاد شده است.
اين محقق حوزوی در ادامه گفت: در روايات مصداق بارز و كامل اين آيه شريفه، اميرالمومنين(ع) و أباعبدالله الحسين(ع) ذكر شده است و در واقع اين امر، امری است كه اساس سنت الهی را استمرار میبخشد.
اسكندری مهمترين شعار امام حسين(ع) را «هيهات منالذله» برشمرد و خاطرنشان كرد: اين شعار درس مهم نهضت عاشوراست و آن پايداری و مقاومت در مقابل ظلم و ستم و سكوت نكردن در برابر آنهاست و خودشان همانگونه كه در تاريخ به آن اشاره شده نيز در اين مسير تا پای جان مقاومت كردند و شجاعانه جنگيدند تا بتوانند به اهداف مقدس برسند و امام (ع) اين درس را عملاً به شيعيان و پيروان خود داد.
وی در خصوص تأثيرپذيری آيندگان از اين نهضت تصريح كرد: در طول تاريخ روحيه مبارزه، شجاعت، ظلمستيزی و عزتطلبی از قيام عاشورا دريافت شد و رهبران و طيف گسترده مردم توانستند در مقاطع مختلف تاريخی در مقابل جريان ظلم و استبداد بايستند و در واقع با شور و شعور حسينی به مقاومت بپردازند.
اسكندری با اشاره به انقلاب اسلامی ايران افزود: از مصاديق بارز و مشخص تأثيرپذيری از نهضت عاشورا، انقلاب اسلامی ايران است كه با همين شور و شعور شكل گرفت و به واسطه برگزاری مراسم مخصوص ايام محرم اين نهضت به اوج خود رسيد و به لطف الهی اين امت با تأسی از نهضت عاشورا توانستند با دست خالی در مقابل حكومتی همچون حكومت ستمشاهی كه به آمريكا تكيه داشت، مقاومت كنند و آن را به زمين بزنند و حكومت اسلامی را تأسيس كنند.
اين محقق قرآنی اظهار كرد: در زمان جنگ تحميلی جوانان سلحشور اين امت كه با مكتب عاشورا و اين نهضت آشنا بودند با همين روحيه در جبههها حضور يافتند و با فدا كردن جانشان توانستند در مسير عاشورا گام بردارند و انقلاب اسلامی را تقويت كنند و امروز هم به لطف الهی اين انقلاب پابرجا و مقاوم است و با فراگرفتن آموزههای عاشورايی مسير خود را ادامه میدهد تا إنشاءالله اين انقلاب متصل به انقلاب امام زمان(عج) بشود.
اسكندری در خصوص در پيش گرفتن راهبردهای انقلابی امام حسين (ع) توسط مسلمانان، از جمله شيعيان افزود: قيام امام حسين(ع) به عنوان يك استراتژی و يك راهبرد اساسی انقلاب از روز اول مورد توجه بوده و ادامه داشته و اين استراتژی برگرفته از دو راهبرد سرخ و سبز است.
وی در اين مورد افزود: استراتژی سرخ در واقع استراتژی ستيز و قيام در مقابل ستم و جانفشانی برای تحقق آرمانهای انقلابی و از طرف ديگر استراتژی سبز راهبرد اميد به آيندهای روشن و سعادتبخش برای همه بشريت است.
حجتالاسلام اسكندری: در طول تاريخ روحيه مبارزه، شجاعت، ظلمستيزی و عزتطلبی از قيام عاشورا دريافت شد و رهبران و طيف گسترده مردم توانستند در مقاطع مختلف تاريخی در مقابل جريان ظلم و استبداد بايستند و در واقع با شور و شعور حسينی به مقاومت بپردازند
اسكندری گفت: در واقع همه نهضتهای اسلامی با اين دو استراتژی شكل گرفته و اين دو راهبرد در انقلاب اسلامی در مقاطع مختلف و سياستهای داخلی و خارجی، تعاملات با كشورهای اسلامی و غيراسلامی از سوی حضرت امام(ره)، مقام معظم رهبری و ساير مسئولان مورد توجه بوده است.
وی در خصوص تداوم مقابله حق و باطل خاطرنشان كرد: هر روزی اگر نياز باشد، همچون روز عاشورا كسانی كه پيرو امام(ع) هستند، برای تقويت اسلام و برای مقابله با ظلم آماده شهادت در راه خدا و فدا كردن خود و عزيزانشان خواهند بود تا اسلام باقی بماند.
اسكندری با اشاره به قرآن و سيره عملی ائمه(ع) به عنوان معيار، افزود: معيار شناخت حق و باطل در تمام دورهها قرآن و سيره عملی و سخنان پيامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) است.
وی افزود: مهمترين معيار، حركت در مسير عبوديت، توحيد و تحقق عدالت است كه مسير حركت انبيا و اوليای الهی بوده كه در واقع همان هدف اصلی خلقت بشر است.
اسكندری در خصوص عدالت ابراز كرد: عدالت هدف نيست بلكه مقدمهای است برای رسيدن به عبوديت و ريشهكن كردن شرك و ظلم معنوی بشريت چرا كه ظلم مادی كه بر بشريت احاطه دارد مقدمهای است برای ظلم معنوی كه به بشريت شده و بشريت را از مسير توحيد و عبوديت دور كرده است، لذا ما در اين رابطه آن هدف و شاخصه اصلی را برای هر حركتی بايد مورد توجه قرار دهيم.
وی در پايان حركت در مسير عبوديت را معيار حق دانست و گفت: اگر جريانی در مسير توحيد به معنای ناب و واقعی خود قرار گرفت، مسير درستی است و اگر از مسير عبوديت فاصله بگيريم و به صورت شرك، خودپرستی و خودخواهی حركت كنيم اين حركت مورد تأييد دين، قرآن و مكتب اهل بيت (ع) نيست.