ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 8 مرداد 1403
دوشنبه 8 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 31 شهريور 1392     |     کد : 59908

سه شنبه 2مهر 1392- 18ذی القعده 1434 -24سپتامبر 2013

نيروهاي امنيتي دولت بعثي عراق به منظور همكاري با رژيم شاه و پيشگيري از پيروزي انقلاب اسلامي ملت ايران، بيت رهبر كبير انقلاب...

رویدادهای مهم 2 مهر در گذرتاريخ

محاصره منزل «امام خميني»(ره) در نجف اشرف توسط رژيم بعث عراق (1357 ش)
اشاره:
نيروهاي امنيتي دولت بعثي عراق به منظور همكاري با رژيم شاه و پيشگيري از پيروزي انقلاب اسلامي ملت ايران، بيت رهبر كبير انقلاب، حضرت امام خميني را در نجف محاصره كردند. دولت عراق بر اساس روابط حسنه‏اي كه با رژيم فاسد شاه داشت، از پيشواي نهضت اسلامي مي‏خواست از مصاحبه با خبرنگاران، صادر كردن اعلاميه و ايراد نطق و خطابه سياسي خودداري كند. امام در پاسخ فرمودند: «من هركجا كه باشم به وظيفه شرعي خود عمل مي‏كنم.» اندكي پس از آن، رژيم بعث عراق، رهبر بزرگ انقلاب اسلامي را وادار به ترك عراق كرد و بدين ترتيب مقدمات هجرت تاريخي معظم‏له به پاريس و زمينه‏هاي اوج‏گيري و پيروزي نهضت اسلامي و رهايي‏بخش مردم مسلمان ايران فراهم شد.

اعتصاب كارگران و كاركنان پالايشگاه نفت آبادان در اعتراض به رژيم سفاك پهلوي (1357 ش)
اشاره:
اعتصاب كارگران و كاركنان بعضي از واحدهاي توليدي كشور، همزمان با روي كار آمدن كابينه شريف امامي آغاز گرديد و تدريجاً واحدهاي ديگري به آن اضافه شد. در اين ميان، با اعتصاب كارگران و كاركنان شركت نفت، مردم از نظر سوخت دچار مشكل شدند. همچنين قيمت بنزين در بازار آزاد تا پنجاه برابر افزايش يافت و باعث ركود اقتصادي كشور گرديد. اين اعتصاب، يكي از عوامل مهم شكست دولت شريف امامي در كنترل ناآرامي‏ها بود كه تا پيروزي انقلاب اسلامي ادامه يافت.

• درگذشت استاد «علي اكبر خوشدل تهراني» شاعر معاصر (1365 ش)
اشاره:
استاد علي اكبر خوشدل تهراني در سال 1293 در تهران به دنيا آمد. او پس از اتمام تحصيلات متوسطه، به فراگيري علوم قديمه پرداخت و صرف، نحو، فقه، اصول، معاني، بيان، بديع، حكمت و منطق را آموخت. خوشدل سپس به سير و سياحت روي آورد و به مدت سي سالِ تمام، ايران، عراق، مصر، تركيه، حجاز، افغانستان، پاكستان و هندوستان را به پاي شوق طي نمود و چهار بار به زيارت خانه خدا رفت. وي از آن پس در تهران ماندگار شد و به شعر و شاعري پرداخت. علي اكبر خوشدل، در غزل و قصيده و قطعه و مثنوي، شعر مي‏سرود و در غزل به شيوه صائب معتقد بود. خوشدل بيشتر به عنوان يك شاعر مذهبي و مديحه‏سرا شناخته شده است. چنان كه مدايح و مراثي فراواني كه در حق اهل بيت(ع) سروده، معروف است و در محافل و مجالس مذهبي خوانده مي‏شوند. خوشدل سعي بر آن داشت كه در زمينه مديحه سرايي و مرثيه گويي، نوآوري‏هايي داشته باشد و نوحه را تبديل به سرود مذهبي نمايد. در اين ميان مرثيه معروف فلسفه بزرگ نهضت حسين از معروف‏ترين آثار اوست. همچنين علاوه بر ديوان كامل وي كه چند روز قبل از فوتش منتشر شد؛ گلشن خوشدل، عمدةالاسرار و ديوان غزليات از جمله آثار اوست. وي سرانجام در دوم مهرماه 1365 ش در 72 سالگي درگذشت و در آستانه شيخ صدوق در ري مدفون شد.

* تعيين اعضاي اولين هيئت منصفه مطبوعات بعد از انقلاب (1370ش)

درگذشت استاد «علي كريمي» نقاش و مينياتوريست ايراني (1376 ش)
اشاره:
استاد علي كريمي در سال 1292 ش در تهران به دنيا آمد. وي پس از گذراندن دوران ابتدايي و متوسطه راهي مدرسه كمال الملك شد و سپس رشته مينياتور و نگارگري را در مدت شش سال در هنرستان هنرهاي زيبا فراگرفت. استاد كريمي بعد از اخذ مدرك فوق ليسانس، در همان هنرستان با سمَت استادي به كار پرداخت و سپس به عنوان رييس هنرستانِ پسران برگزيده شد. وي سبك و تكنيك جديدي در هنر مينياتور به وجود آورد و موضوع تابلوها را كه تا آن زمان به سبك عهد صفويه محدود مي‏شد به عصر جديد و دوران معاصر كشاند و به آفرينش آثاري در اين زمينه پرداخت. آثار اين استاد برجسته در نمايشگاه‏هاي انفرادي و گروهي متعددي در كشورهاي مختلف آسيا، اروپا و آمريكا به نمايش گذاشته شده است. استاد علي كريمي در دوران تدريس خود، شاگردان زيادي تربيت كرد كه امروزه از استادان چيره‏دست نقاشي و مينياتور به شمار مي‏روند. وي به هنگام وفات 84 سال داشت.


رویدادهای مهم 23 سپتامبر در گذرتاريخ
* كشف سياره «نپتون» توسط دو دانشمند فرانسوي (1846م)
* روز ملي و اعلام استقلال و تشكيل حكومت پادشاهي «عربستان سعودي» (1932م)
* درگذشت «والنتين كونرار» نويسنده و اديب معروف فرانسوي (1675م)
* درگذشت «زيگموند فرويد» روان‏پزشك و روان‏كاو معروف اتريشي (1939م) (ر.ك: 6 مه)
* مرگ «ادواردْ راس» زبان‏شناس و مستشرق خاورشناس برجسته انگليسي (1940م) 


نوشته شده در   يکشنبه 31 شهريور 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode