ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 18 تير 1403
دوشنبه 18 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 31 شهريور 1392     |     کد : 59900

تبریز؛ شهر اولین‌ها آبستن آخرین تحولات

شوراییان نیک می‌دانند این کهن شهر به شهر اولین‌ها معروف است. سئوال این است که تا کی فقط به اولین‌هایی که پیشینیان ما خلق کرد‌ه‌اند باید ببالیم.

تبریز تا کی می‌خواهد به اولین‌های پیشینیان خود ببالد
تبریز؛ شهر اولین‌ها آبستن آخرین تحولات

شوراییان نیک می‌دانند این کهن شهر به شهر اولین‌ها معروف است. سئوال این است که تا کی فقط به اولین‌هایی که پیشینیان ما خلق کرد‌ه‌اند باید ببالیم.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، دوره چهارم شورای اسلامی تبریز با وجود تلاش عده‌ای خاص، در کمال آرامش و متانت آغاز به کار کرد و علاوه بر انتخاب هیئت رئیسه اعضای کمیسیون‌های داخلی‌اش نیز مشخص شدند تا همگان بدانند 21 نماینده مردم در پارلمان محلی با وجود داشتن اختلاف نظر و عقیده نسبت به مصالح شهر و شهروندان با هم متحد و همدل هستند.

با این وجود شورای شهر در مرحله‌ای دیگری از اقداماتش باید اصلی‌ترین و حساس‌ترین تصمیم دوره چهار ساله‌اش را بگیرد. انتخاب شهردار برای کلانشهر تبریز جزو مهم‌ترین تصمیمات پارلمان محلی است و می‌طلبد 21 نماینده مردم اصلح‌ترین و توانمند‌ترین فرد را برای سپردن کلید شهر به او انتخاب کنند.

همیشه وقتی سخن از انتخاب شهردار به میان می‌آید در وهله اول انتظار می‌رود فردی متخصص در امور شهر و شهرسازی کلیددار شهر شود. این در حالی است که شهردار آینده تبریز باید ویژگی‌های دیگری نیز داشته باشد. تبریز به لحاظ اینکه شهری فرهنگی است شهردارش باید در عرصه فرهنگ نیز برنامه و ایده داشته و از همه مهم‌تر در بین فعالان عرصه فرهنگ و هنر از مقبولیت عمومی برخوردار باشد.

از شورای شهرمان انتظار می‌رود در انتخاب شهردار، سراغ فردی بروند که شهروند محور و انسان محور باشد. به عبارتی فردی که تمام امکانات و بودجه شهر را برای ارتقای مقام و شان شهروندان اختصاص دهد. فردی باید شهردار کرد که کلانشهر تبریز را از هر نظر برای زندگی شهروندان مهیا سازد فردی که در عمل تبریز را جهان شهر کند و نه در شعار !

شوراییان نیک می‌دانند این کهن شهر به شهر اولین‌ها معروف است. سئوال این است که تا کی فقط به اولین‌هایی که پیشینیان ما خلق کرده‌اند باید ببالیم و در جهانی که رقابت بین دولت‌ها و شهرها در رسیدن به توسعه و ایجاد حداکثر رفاه به شهروندان شدت می‌یابد آیا نباید اولین جدیدی تقدیم شهروندان کرد تا آیندگان به امروزی‌ها ببالند؟ تبریز نیازمند اجرای طرح و ایده‌هایی جدید است و نباید سراغ فکرهایی که متعلق به چند دهه گذشته است رفت.

تبریز شهری است مدرن با سابقه‌ای چند هزار ساله و نیازمند شهرداری نو اندیش و خلاق است.

مردم تبریز با وجود کارهای ماندگاری که در یک دهه اخیر در آن شده هنوز هم مشتاق توسعه و ترقی هستند. و این از صفات بارز تبریزییان است که از لذت توسعه و آبادانی سیر نمی‌شوند. بنابراین می‌طلبد در انتخاب شهردار با نهایت دقت و تدبیر عمل کرد.

متاسفانه مشکلاتی در این شهر دیده می‌شوند که کاری اساسی برای رفع آنها انجام نشده است. حاشیه‌نشینی و بافت فرسوده از معضلاتی هستند که تبریز را تهدید می‌کنند و اگر شهردار آینده جسور و برنامه محور نباشد، قطعا جرات ورود به حل چنین مسائلی را نخواهد داشت و شورای چهارم نیز این مشکلات را به شورای پنجم بدون حل مسئله تحویل خواهد داد. امروزه به این نتیجه رسیده‌اند که حل این قبیل معضلات تنها با دخالت دولت و یا شهرداری ممکن نخواهد بود.

اگر اعتقاد داریم شهردار باید شهروند و انسان محوری را در سر لوحه کارهایش قرار دهد قطعاً با مشارکت شهروندان و البته اعطای تسهیلاتی به درد بخور می‌توان از عمق چنین مشکلاتی تا حد زیادی کاست. اگر قبول داریم قدم‌های بزرگ و تصمیم‌های تاریخی را انسان‌های بزرگ می‌توانند انجام دهند بنابراین شهرمان نیازمند شهرداری جسور است تا بتواند کارهایی بزرگ برای مردمانش انجام دهد.

اینک شهروندان منتظرند تا شهردار جدید هرچه سریع‌تر معرفی شود. امید است نمایندگان مردم در پارلمان محلی از این آزمون بزرگ سر بلند بیرون آمده و از خوب و بد عملکرد گذشتگان درس عبرت گیرند اگر ادعا داریم شهر تبریز است و جان قربان جانان می‌کند اینک زمان نشستن نبوده و باید شهرداری انتخاب کرد تا از جان برای این شهر مایه بگذارد.

کهن شهر تبریز با داشتن ظرفیت‌هایی همچون دانشگاه‌های متعدد و بین‌المللی، مراکز تجاری، صنعتی، بازرگانی، آب و هوای دلنشین و منحصر بفرد، امکان دسترسی به چند کشور همسایه، مراکز درمانی که می‌توان با افزودن به تعداد آنها و مجهز کردنشان با توریسم درمانی میلیون‌ها نفر مسافر را روانه این شهر کرد، مراکز تاریخی مثل بازار، ربع رشیدی، ارک علیشاه و ... می‌تواند به جهان شهری تاثیرگذار تبدیل شود.

جهان شهر شدن و در مسیر توسعه قرار گرفتن و از همه مهمتر عقب نماندن از رقیبان همت عالی می‌خواهد و همت والا فقط در بازوان و افکار انسان‌های بزرگ و جسور است. حال که مردم 21 نماینده خود را به پارلمان محلی فرستاده‌اند می‌طلبد تا این عزیزان نیز شهرداری خلاق، مبتکر و نوآور که در تمام برنامه‌هایش شهروند و مردم محوری را در اولویت قرار داده و اهل تعامل با شورای شهر باشد انتخاب کنند.

.....................................

نگارنده: مهدی حافظ زاده


نوشته شده در   يکشنبه 31 شهريور 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode