ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 17 تير 1403
يکشنبه 17 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 31 شهريور 1392     |     کد : 59895

بهره‌گیری از مغز متفکر میوه‌ها برای ارزآوری

شهرستان تویسرکان به عنوان قطب تولید گردو، دارای ظرفیت بالایی برای ارزآوری در کشور است که باید آن را مورد توجه قرار داد.

شهرستان تویسرکان به عنوان قطب تولید گردو، دارای ظرفیت بالایی برای ارزآوری در کشور است که باید آن را مورد توجه قرار داد.
 

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، گردو نام و شکلی آشناست که با نام او مغز گردو در ذهن‌ها تداعی می‌شود مغزی که شبیه به مغز انسان است.

گردو سرشار از امگا 3، امگا 6، منیزیم و منگنز است و طبق تحقیقاتی که محققان انجام داده‌اند، خوردن گردو از بروز آلزایمر پیشگیری کرده و به درمان دیابت کمک می‌کند.

خوردن روزی سه عدد گردو می‌تواند تا 80 درصد از سکته‌های قلبی جلوگیری کند، چراکه در داخل گردو مواد فنولی وجود دارد که از تصلب شرایین جلوگیری می‌کند و کلسترول تولید شده در رگ‌ها را حل می‌کند.

گردو ارزش غذایی بالایی دارد و با توجه به فرهنگ‌سازی‌های شده، مردم تمایل زیادی به خوردن گردو دارند، اما قیمت‌ها بسیار بالاست و این نشان از آن است که در کشور ما عرضه نسبت به تقاضا کم است.

تویسرکان به عنوان یکی از شهرستان‌های همدان، بیشترین میزان تولید گردو در ایران را داشته و می‌تواند درآمد ارزی بسیار زیادی برای کشور داشته باشد.

تقریباً چند وقتی است که برداشت گردو در تویسرکان آغاز شده و برخلاف تولیدات سال‌های گذشته، گردوی تویسرکان هم شامل گردوهای با کیفیت و هم با کیفیت پایین وارد بازار می‌شود.

اما وقتی برای خرید گردو به بازار می‌رویم با قیمت‌های بالا مواجه می‌شویم قیمت‌هایی که نسبت به سال‌های پیش چند برابر شده است.

یکی از دلایل بالا رفتن گردو را می‌توانیم کاهش میزان تولید آن بدانیم، چراکه همانطور که در خبرها نیز ذکر شده بود بسیاری از درختان گردو را امسال سرما زده است، اما در ارتباط با بالا رفتن قیمت گردو و وارد شدن گردوی نامرغوب در بازار دلایل بسیار دیگری نیز وجود دارد.

به سراغ دکتر کوروش وحدتی، مدیر قطب علمی به‌زراعی، به‌نژادی و فناوری پس از برداشت گردوی کشور رفتیم تا هم گردو را بیشتر بشناسیم و هم علت عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار گردو را جویا شوم.

دکتر وحدتی 20 سال است که تحقیقات خود را بر روی گردو متمرکز کرده و بر روی روش‌های تکثیر، پیوند گردو و بحث اصلاح ژنوتیپی و به‌نژادی گردو کار کرده است.

کوروش وحدتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به این موضوع که ایران دومین کشور تولیدکننده گردو است، اظهار داشت: بیشترین مشکل در بحث گردو این است که متأسفانه اکثر گردوهای ایران بذری و به صورت جنسی بوده و تک تک درخت‌ها با هم متفاوت هستند.

وی افزود: در ایران 20 میلیون نوع درخت گردو داریم که هر 20 میلیون درخت با هم متفاوت هستند.

مدیر قطب علمی به‌زراعی، به‌نژادی و فناوری پس از برداشت گردوی کشور ادامه داد: پیوند گردو به دلیل وجود ماده‌ای به نام فنول در بافت‌هایش سخت است اما در چند سال اخیر روشی برای پیوند گردو شناسایی و معرفی کرده‌ و در بین کشاورزان بهینه و ترویج داده‌ایم.

وحدتی بیان داشت: با استفاده از این روش می‌توانیم ژنوتیپ‌های برتر را شناسایی کرده و آن را در کل کشور ترویج بدهیم.

وی با اشاره به خصوصیات ژنوتیپی برتر گردو، خاطرنشان کرد: باردهی در گردو به سه روش انتهایی (گردو در انتهای هرشاخه)، جانبی (گردو به صورت پراکنده) و خوشه‌ای است که مردم به اشتباه به گردوی خوشه‌ای، اسرائیلی می‌گویند که اصطلاح کاملاً غلطی است.

مدیر قطب علمی به‌زراعی، به‌نژادی و فناوری پس از برداشت گردوی کشور با بیان این موضوع که بهترین عادت باردهی، باردهی خوشه‌ای است، افزود: دومین صفت خوب برای گردو درشت بودن مغز و درصد مغز بالای 50 درصد است به طوری که گردو را یک بار وزن کرده و بار دوم مغز آن را وزن می‌کنیم که باید درصد مغز بالای 50 درصد باشد.

وحدتی، درخت «دیر برگ‌ده» را یکی دیگر از خصوصیات درخت خوب دانست و اظهار داشت: این درختان در برابر سرما و گرما مقاوم هستند و کمتر دچار سرمازدگی می‌شوند.

وی با بیان اینکه گردو محصول بومی ایران است، اظهار کرد: گردو تنوع ژنوتیپی بالایی دارد که ما با شناسایی ژنوتیپ‌های برتر، سعی در پیوند ژنوتیپ‌های برتر داریم.

ایران با یک هفتم تولید گردو در رتبه بیست و پنجم صادرات!

مدیر قطب علمی به‌زراعی، به‌نژادی و فناوری پس از برداشت گردوی کشور صادرات و واردات گردو را از بحث‌های مهم گردو دانست و اذعان داشت: ایران یک هفتم تولید گردو در جهان را دارا بوده و رتبه دوم را به لحاظ تولید دارد.

وی اضافه کرد: به لحاظ صادرات گردو، ایران مقام بیست و پنجم جهان را دارد و این در صورتی است که محصولات خشک مانند گردو، بادام و فندق هر کدام در کشور ما می‌تواند نقشی مانند پسته را ایفا کنند.

وحدتی ادامه داد: از آن جا که امسال سال حماسه اقتصادی نامگذاری شده، بحث ارزآفرینی غیر نفتی در تحریم‌ها بسیار مهم است و این محصولات می‌تواند برای ایران ارزآوری کند.

وی با اشاره به اینکه صادرات و واردات گردو در ارزش غذایی گردو بوده و قابل مقایسه با پسته نیست، تصریح کرد: می‌دانیم که درآمد ارزی پسته یک تا دو میلیارد دلار در سال بوده و این یعنی محصولات ایران در رشته باغبانی یک دهم درآمد غیر نفتی کشور را در بر دارد.

نفت عامل پایین بودن درآمدهای غیر نفتی/ گردو پسته‌ دوم در کشور

مدیر قطب علمی به‌زراعی، به‌نژادی و فناوری پس از برداشت گردوی کشور، وجود نفت در کشور را یکی از دلایل پایین بودن درآمدهای غیر نفتی دانست و بیان داشت: گردو نقش بسیار زیادی در افزایش درآمد غیرنفتی دارد و دلیل عدم پی بردن به ضرورت افزایش صادرات در این بخش، وجود نفت و توجه به صادرات آن است.

وی با اشاره به این موضوع که ژن گردو همانند پسته در ایران است، اظهار داشت: در ایران بر روی گردو سرمایه‌گذاری نشده در صورتی که اگر بخواهیم در ایران پسته دومی تولید کنیم، باید بر روی گردو سرمایه‌گذاری کنیم.

وحدتی به چرایی عدم صادرات گردو و همراستا قرار گرفتن با پسته اشاره کرد و گفت: نبود این موضوعات نشان از عدم برنامه‌ریزی در کشور است.

وی با اشاره به اینکه ما هنوز نتوانسته‌ایم در محصول مهمی چون گردو بازار را تسخیر کنیم، بیان داشت: قیمت گردو در این زمینه نشان از این موضوع دارد و هر زمان که گردو به کیلویی پنج هزار تومان رسید، نشان از موفقیت ما در بحث گردوست.

سفارش دهنده تحقیقات در کشور ما چه کسی است؟

مدیر قطب علمی به‌زراعی، به‌نژادی و فناوری پس از برداشت گردوی کشور به عنوان یک محقق کار خود را بررسی ژنوتیپ‌های برتر، ایجاد درختان پاکوتاه با تراکم بیشتر و ایجاد روش‌های مختلف پیوند گردو دانست و یادآور شد: در کشورهای دیگر سئوال‌کننده‌ها، دولتمردان هستند و پاسخ‌دهنده‌ها محققان، اما در ایران این مسئله معکوس بوده و کسی هم از آنها حمایت نمی‌کند.

وی با بیان اینکه در ایران هیچ بودجه‌ای برای به‌نژادی یا تحقیق در زمینه گردو داده نمی‌‌شود، یادآور شد: با توجه به تعرفه‌ای که برای گردو در نظر نداریم و از آنجایی که این محصولات دارای ارزش افزوده بالایی هستند، باید دولت روی این محصول مهم سرمایه‌گذاری کند تا ارزآوری لازم را در دوران تحریم داشته باشد.

وحدتی عنوان کرد: در ایران با این وسعت کشت و ژنوتیپ‌های مختلف گردو، تنها دو موفق به معرفی دو نمونه گردو شده‌ایم اما در نیوزلند با 300 هکتار زمین 20 مدل گردو معرفی کرده است.

مدیر قطب علمی به‌زراعی، به‌نژادی و فناوری پس از برداشت گردو، ابراز کرد: ما باید توسعه کشت را افزایش دهیم تا رتبه را بهبود بخشیده و باغات سنتی را استاندارد کنیم.

وی بر بسته‌بندی صحیح محصولات کشاورزی به ویژه گردو تأکید کرد و بیان داشت: بسته‌بندی محصولات برای صادرات باید شکیل‌، متنوع‌ و استاندارد کنیم.

با این تفاسیر می‌بینیم که وجود گردوی خوب با قیمت مناسب نه تنها در همدان بلکه در کل کشور نیاز به حمایت دولتمردان دارد تا بتوانیم از پتانسیل‌های نهفته‌ کشور به خوبی استفاده کنیم.

باید بتوانیم گردوی خوب و مرغوب پرورش دهیم تا علاوه بر اینکه مردم کشور ما از وجود میوه مغذی گردو استفاده می‌کنند، بتوانند به مشکلات اقتصادی نیز کمک شایانی کنند.

==========

گزارش از مرضیه خلیلی


نوشته شده در   يکشنبه 31 شهريور 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode