ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 31 شهريور 1392     |     کد : 59889

اسلام گرایی در غرب پس از ۱۱ سپتامبر

این اثر به مطالعه موردی و تحلیل روند اسلام‌گرایی در ایالات متحد آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و روسیه پرداخته است.

پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

نوبت اول: 1392

قیمت: 10 هزار تومان


این اثر به مطالعه موردی و تحلیل روند اسلام‌گرایی در ایالات متحد آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و روسیه پرداخته است. دکتر داوود کیانی، مولف کتاب، استادیار روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی قم است که این پژوهش را با نظارت علمی دکتر مجید توسلی و ارزیابی دکتر حمیدرضا اخوان به انجام رسانده است. این اثر جوامع یاد شده را بر اساس سه شاخص با عنوان گرایش مسلمانان ساکن غرب به مشارکت اجتماعی به منظور حفظ هویت دینی، گرایش مسلمانان به اسلام به عنوان یک جنبش سیاسی ـ اجتماعی و گرایش مسیحیان و پیروان سایر ادیان در غرب به اسلام بررسی می‌کند.

همچنان‌که در مقدمه این کتاب 364 صفحه ای ذکر شده است، آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و روسیه از این جهت به عنوان زمینه‌های مطالعاتی انتخاب شدند که بیشترین جمعیت مسلمان را در مقایسه با سایر دولت‌های غربی داشتند. همچنین انتخاب مبدا زمانی 11 سپتامبر 2001 به این دلیل است که عرصه عمومی یا فضای سیاسی ـ اجتماعی در غرب پس از وقایع 11 سپتامبر نسبت به مسلمانان بسیار ستیزه‌جویانه‌تر از گذشته شد.

مولف می‌کوشد در خلال مباحث کتاب فهم دقیقی از تعاملات اجتماعی و وضعیت هویتی جریان‌های اسلام‌گرا در پنج کشور یاد شده ارایه دهد. بررسی واکنش مسلمانان و نهادهای اسلامی مقیم غرب به فشارها و تبعیض‌های اجتماعی یاد شده، مهم‌ترین محور کتاب را تشکیل می‌دهد.
این‌که «شکل‌گیری مجموعه نگرش‌ها و روندهای تقابل گرایانه به اسلام پس از 11 سپتامبر 2001، چه تاثیری بر بافت هویتی و فعالیت‌های اجتماعی گروه‌ها و سازمان‌های اسلامی در آن جوامع گذاشته است؟» پرسش اصلی این تحقیق علمی به شمار می‌آید. کتاب «اسلام گرایی در غرب پس از ۱۱ سپتامبر» در هفت فصل به مباحثی نظیر میزان فعالیت جماعت مسلمانان آمریکا، مساجد و گروندگان به اسلام، نگرش‌های موجود به مسلمانان، محیط اجتماعی و سیاسی فرانسه، اهمیت اسلام در زندگی مهاجران، ادغام و همسان‌سازی، میراث اقتصادی، بازگشت به اسلام، گرایش به اسلام در میان غیر مسلمانان، قانون تابعیت و شناسایی رسمی سازمان‌های اسلامی توجه دارد


نوشته شده در   يکشنبه 31 شهريور 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode