ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 26 آذر 1388     |     کد : 5904

تلسكوپ فضايي فروسرخ WISE با موفقيت به فضا پرتاب شد

تلسكوپ فضايي "كاوشگر نقشه بردار فروسرخ ميدان ديد باز" موسوم به "WISE" به وسيله موشك دلتاي دو با موفقيت به فضا پرتاب شد تا پهنه آسمان را در طول موج فروسرخ رصد كند...

تلسكوپ فضايي "كاوشگر نقشه بردار فروسرخ ميدان ديد باز" موسوم به "WISE" به وسيله موشك دلتاي دو با موفقيت به فضا پرتاب شد تا پهنه آسمان را در طول موج فروسرخ رصد كند.
پس از دو بار تعويق پي‌درپي در پرتاب تلسكوپ فروسرخ ناسا، سرانجام بعدازظهر روز دوشنبه (23 آذر) موشك دلتاي دو از پايگاه نيروي هوايي واندنبرگ در ايالت كاليفرنياي آمريكا به فضا پرتاب شد و تلسكوپ فضايي WISE را در مدار قطبي و در ارتفاع 525 كيلومتري زمين قرار داد.
نخستين سيگنال‌ها از تلسكوپ WISE تنها 10 ثانيه پس از جدا شدن از موشك حامل، توسط "سامانه ماهواره‌اي انتقال داده و رديابي ناسا" (TDRSS) دريافت شد. سامانه TDRSS مسئوليت انتقال داده ميان پايگاه‌هاي زميني و تلسكوپ فضايي هابل و همچنين ايستگاه فضايي بين‌المللي را نيز بر عهده دارد.
به گفته ويليام آيريس، مدير پروژه اين ماموريت فضايي كه توسط آزمايشگاه رانش جت ناسا (JPL) هدايت مي‌شود، كليه سيستم‌هاي WISE به خوبي كار مي‌كنند و اين تلسكوپ فروسرخ آماده دريافت اولين تصاوير خود از اجرام سماوي است. از آنجايي كه اين ماهواره در امواج فروسرخ فعاليت خواهد كرد، آشكارسازهاي آن بايد در دماي بسيار پايين (كمتر از 260- درجه سانتي‌گراد) نگه داشته شوند تا بتوانند امواج را به خوبي دريافت كنند. در واقع اين ماهواره بايد از اجرامي كه مورد رصد قرار مي‌دهد سردتر باشد تا دماي خود ماهواره در امواج دريافتي ايجاد اختلال نكند.
به گزارش سازمان فضايي ايران، تلسكوپ فضايي فروسرخ WISEبه دنبال كشف كهكشان‌هاي دوردست، ستارگان و سيارك‌هاي كم‌فروغ و همچنين غبار اطراف ستارگان در حال تولد كه محل شكل‌گيري سيارات منظومه آنهاست، به مدت 10 ماه آسمان را رصد خواهد كرد تا اطلاعات ارزشمندي را در رده طيفي فروسرخ براي ماموريت‌هاي فضايي آتي، از جمله تلسكوپ فضايي جيمز وب، فراهم آورد.


نوشته شده در   پنجشنبه 26 آذر 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode