ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 30 مرداد 1392     |     کد : 58278

ماکس وبر و نظریه سیاست مدرن

کتاب «ماکس وبر و نظریه سیاست مدرن» نوشته دیوید بیتهام و با ترجمه هادی نوری از سوی انتشارات ققنوس منتشر شد.


کتاب «ماکس وبر و نظریه سیاست مدرن» نوشته دیوید بیتهام و با ترجمه هادی نوری از سوی انتشارات ققنوس منتشر شد.

وبر در مقام کسی که سهم عمده ای در توسعه جامعه شناسی داشته است و در کنار جامعه شناسی دانشگاهی خود حضوری فعالانه ای در سیاست زمانه داشت.



ماکس وبر نه مرد سیاست بود و نه مرد دولت، بلکه مرد علم بود و گهگاه نیز به روزنامه نگاری سیاسی می پرداخت. اما در تمام زندگی مشتاقانه خود نگران امور عمومی بود و برای لحظه ای از یاد سیاست غافل نشد، گویی هدف نهایی او مشارکت عملی بوده است.



با این همه، او به عنوان مفسر و مبلغی سیاسی برای جهان انگلیسی زبان و، به تبع آن، برای جهان ایرانی کم تر شناخته شده است. شاید بتوان دلیل این امر را ماهیت مناسبتی نوشته های سیاسی وبر دانست که باعث می شود آن ها به سطح موضع سیاسی شخصی او تقلیل یابند و عاری از تحلیل های نظری جهانشمول تلقی گردند.



نوشته های ماکس وبر درباره وضع سیاسی آلمان دردوره ویلهلم و انقلاب های 1905 و 1917 روسیه، به اندازه نوشته های وی درباره جامعه شناسی تاریخی و نظری شناخته شده نیستند، اما برای ارزیابی فراگیر اندیشه او اهمیت بنیادی دارند.



در این کتاب نویسنده جامع ترین گزارش موجود را از نظریه سیاسی وبر به دست می دهد. کتاب به بررسی دلمشغولی محوری وبر نسبت به دورنمای پارلمان خواهی لیبرال در جوامع اقتدار طلب در عصر سیاست توده ای و سازمان دیوان سالار می پردازد و نشان می دهد که چگونه این دلمشغولی او را به جانب بازنگری در نظریه دموکراتیکی کشاند که هنوز هم دارای نفوذ است.



در این کتاب استدلال می شود که تحلیل های وبر از بنیان طبقاتی سیاست معاصر، مستلزم تعدیل برخی تفسیر های مرسوم از جامعه شناسی سرمایه دارانه مدرن اوست. ویژگی خاص کتاب حاضر تسلط کامل نویسنده بر آثار گسترده آلمانی درباره اندیشه سیاسی وبر است.



این اثر راهنمایی بسیار معتبر درباره فلسفه سیاسی مناقشه آمیز ماکس وبر است.



ماکس وبر در مقام نظریه پرداز سیاسی، وبر در مقام طلایه دار ارزش های بورژوایی، محدودیت عقلانیت دیوان سالارانه، پارلمان و دموکراسی، ملی گرایی و دولت-ملت، جامعه، طبقه و دولت: آلمان، جامعه، طبقه و دولت: روسیه، جامعه طبقاتی و رهبری مبتنی بر آرای عمومی، علم اجتماع و عمل سیاسی فصول نه گانه این کتاب را تشکیل می دهند.















بازنگری پارلمان خواهی لیبرال، نقد سوسیالیسم، نوشته های سیاسی وبر، سیاست و نظریه، سیاست و جامعه شناسی دانشگاهی، تغییر اقتصادی و منفعت ملی، آزادی و انقلاب روسیه، دیوان سالاری و رهبری سیاسی در آلمان زمان جنگ، وبر در مقام نظریه پرداز سیاست بورژوازی، پیشرفت مقاومت ناپذیر مدیریت دیوان سالارانه، دیوان سالاری در مقام نوعی گروه قدرت، دیوان سالاری در مقام قشری منزلتی، سوسیالیسم، رکود و بردگی از جمله موضوعات و مباحثی است که در این کتاب مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.



پارلمان در مقام زمینه آموزش رهبری سیاسی، دموکراسی توده ای و نخبگان، پارلمان در مقام پشتیبان آزادی، مفهوم ملت، آلمان در مقام«دولتی قدرت مدار»، ملی گرایی و پرولتاریا، بنیان اجتماعی دولت اقتدار طلب، راهبردی برای دموکراسی بورژوایی، جنگ و انقلاب، سیاست و طبقه، دورنمای دموکراسی لیبرال، آسیب شناسی مطلق گرایی، انقلاب و بلشویسم، شرایط لازم لیبرال-دموکراسی، سیاست در جامعه سرمایه داری، رهبر مبتنی بر ارای عمومی، ماکس وبر و نظریه سیاست بورژوایی، تحلیل کاربردی و جامعه شناسی تاریخی، علم اجتماعی به عنوان ایدئولوژی از جمله مباحث و موضوعات دیگر این کتاب هستند.



کتاب «ماکس وبر و نظریه سیاست مدرن» نوشته دیوید بیتهام و با ترجمه هادی نوری  امسال برای نوبت اول در 440 صفحه از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است.


نوشته شده در   چهارشنبه 30 مرداد 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode