ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 8 آذر 1388     |     کد : 5672

یکشنبه 8 آذر 11 ذي الحجه 29 نوامبر

و فات واقدي[صاحب المغازي] در سال 207 هجري قمري...

و فات واقدي[صاحب المغازي] در سال 207 هجري قمري
ابو عبدالله، محمد بن عمر واقدي از دانشمندان و مورخان بزرگ اسلامي است که در سال 130 قمري،در خلافت مروان بن محمد[آخرين خليفه اموي]در مدينه منوره ديده به جهان گشود. مادرش از زنان ايراني نژاد و فرزند عيسي بن جعفر بن سائب بود.
وي از أوان جواني به تحصيل علوم اسلامي روي آورد و در آموختن و خواندن سيره نبوي وغزوات و جنگ هاي صدر اسلام، علاقه خاصي نشان داد و در اين زمينه تلاش وافري به عمل آوردو پس از مدتي به گرد آوري احاديث و روايات مربوط به سييره پيامبر(ص) و غزوات آن حضرت پرداخت و به هر يک از اولاد صحابه،فرزندان شهداي صدر اسلام و يا فرزندان تابعين ميرسيد،هر خاطره اي که از آنان در باره حضور پدرانشان در جنگ و جهاد صدر اسلام نقل مي کردند،گرد آوري مي کرد و حتي براي تحقيق وآشنايي بيشتر، به محل وقوع جنگ ها مي رفت و آنها را از نزديک مورد بررسي قرار ميداد.
در سالي که هارون الرشيد عباسي به همراه وزيرش يحيي بن خالد بر مکي به مدينه رفته بودند،در پي کسي بودند که محل شهادت شهيدان صدر اسلام را به خوبي بداند و آنان را به تمامي مکانهاي مورد نظر راهنمايي کند.در آن ايام ،واقدي را به هارون الرشيد معرفي کردند و واقدي،خليفه وهمراهان وي را براي يافتن محل جنگ ها و مشهد شهدا راهنمايي کرد و خرسندي هارون و وزيرش يحيي بن خالد رافراهم کرد و به همين جهت مبلغ ده هزار درهم[که پول بسيار چشم گيرو زيادي بود] به وي هديه دادندو از اين راه، او را به خود جذب کردند.
وي، از آن پول بدهکاري هاي خويش را پرداخت و مشکلات زندگي خودرا برطرف نمود و به فرزندان و اطرافيان،مخصو صاًبه همسران فرزندان خويش، عطاياي زيادي نمود و پس از مدتي مجدداًدست تنگ شد و براي در يافت مبالغ ديگر راهي عراق گرديد.
در عراق هارون الرشيد و به ويژه وزيرش يحيي بن خالد بر مکي از وي استقبال شاياني کرده و در هم و دينار زيادي به وي بخشيدند.
واقدي در دوران خلافت سه تن از عباسيان،يعني هارون الرشيد،امين و مأمون عباسي در بغداد به سر برد و از کمک هاو توجهات آنان برخوردار گرديدو حتي پس از خشم هارون نسبت به يحيي بن خالد و بر مکيان،منزلت واقدي در نزد خلفاء محفوظ ماند. وي مدتي در جانب غربي دجله و در ايام مأمون عباسي در جانب شرقي دجله شهر بغداد،مقام قضاوت را بر عهده داشت و در اين مدت،کتاب هاي زيادي را تأليف نمود،که بسياري از آن ها از بين رفته و جز نام، چيزي از آن ها باقي نمانده است.
مهمترين تأليفات وي عبارتند از:المغازي،اخبار مکّه،الجمل،مقتل الحسين،کتاب السيره، صفين، الرّده والدّار،السقيفة،المناکح،مولدالحسن والحسين،التاريخ الکبير و...
محمّد بن سعد زهري، نويسنده کتاب معروف "الطبقات الکبري" که خوداز دانشمندان
و تاريخ نگاران بزرگ اهل سنّت است،مقام شاگردي و منشي گري[کتابت]واقدي را بر عهده داشت و بيشتر کتاب ها و زندگي نامه واقدي،به دست وي نوشته شد.
واقدي با اينکه همانند ساير مورخان و دانشمندان اهل سنّت،تلاش بليغي در موجّه جلوه دادن خلفاي سه گانه [ابوبکر،عمروعثمان]و پرداختن به سريه هاوجنگ هاي آنان و افرادي همسان آنان به عمل آورد، با اين حال نتوانست از دلاوريها،مجاهدت ها و قهرماني هاي حضرت علي(ع) در اکثر غزوات و جنگ هاي صدر اسلام و بيان فضايل و مناقبت آن حضرت،چشم پوشي کرده و حقايق را ناديده بگيرد.به همين جهت،برخي از مورخان اهل سنّت،وي را شيعه و يا مايل به شيعه دانسته و عدم اظهار شيعه گري اش را حمل بر تقيه نمودند. ولي بسياري از دانشمندان شيعه،اين گفتار را نپذيرفته و وي را از علماي اسلامي غير شيعه مي دانند.
به هر روي، بنا به گفتار شاگردش محمد بن سعد زهري در کتاب "الطبقات الکبري" وي در شب سه شنبه يازدهم ذي حجّه، سال 207 قمري در 78 سالگي، در شهر بغداد وفات يافت و در قبرستان "خيزران" به خاک سپرده شد.

بازپس گيري شهربُستان درعمليات پيروزمندانه طريقُ القُدس در سال1360هجري شمسي
شهربُستان در سال1360هجري شمسي درعمليات پيروزمندانه «طريقُ القُدس» در جريان جنگ تحميلي از رژيم بعثي عراق بازپس گرفته شد. عمليات طريق القدس با رمز«يا حسين(ع)» درغرب سوسنگرد و منطقه عمومي بستان آغازشد. اين عمليات به منظور آزادسازي شهربستان و دسترسي به «هورُ الهويزه» انجام شد. عمليات طريق القدس طي 14روز با موفقيت كامل به پايان رسيد و علاوه بربستان تا نقطه مرزي چَزّابه ازوجود دشمن بعثي پاك شد.

تصويب تجزيه فلسطين به دو بخش عرب نشين و يهودي نشين در سال1947ميلادي
مجمع عمومي سازمان ملل متحد در سال1947ميلادي تجزيه فلسطين را به دو بخش عرب نشين و يهودي نشين تصويب كرد و شهربيت المقدس را هم به عنوان منطقه بين المللي اعلام نمود. بدين ترتيب سازمان ملل متحد بروجود يك رژيم اشغالگرمحد گذاشت. پس ازاين اعلاميه و خروج آخرين سربازان انگليسي مستقردربيت المقدس، شوراي يهود تشكيل جلسه داد و استقلال رژيم اشغالگر قدس را اعلام كرد. گفتني است دولتهاي عرب به وجود اين رژيم اعتراض كردند. اما جنگ آنها هم با مداخله سازمان ملل متحد به متاركه انجاميد. اما مبارزان مسلمان فلسطيني ازآن زمان تا كنون به مبارزه عليه رژيم اشغالگر قدس پرداختند و اين مبارزه تا بازپس گرفتن آزادي سرزمينشان ادامه مي دهند.

تشكيل شوراي آزاديبخش و ضدفاشيستي يوگسلاوي در سال1945ميلادي
شوراي آزاديبخش و ضدفاشيستي يوگسلاوي سابق در سال1945ميلادي به رياست تيتو تشكيل شد. دراين روز شوراي آزاديبخش يوگسلاوي سابق نخستين دولت يوگسلاوي را بعد ازپيروزي تيتوبرآلمان تشكيل داد. با رهبري همين شورا بود كه يوگسلاوي توانست درجنگ جهاني دوم برآلمان نازي پيروزشود.


نوشته شده در   يکشنبه 8 آذر 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode