ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 25 آبان 1388     |     کد : 5513

دوشنبه 25 آبان 28 ذي القعده 16 نوامبر

فتح شهر فِحْل به دست مسلمانان در سال 14 هجري قمري...

فتح شهر فِحْل به دست مسلمانان در سال 14 هجري قمري

پس از آن كه دمشق، در رجب سال چهارده هجري قمري به دست مسلمانان و به فرماندهي ابوعبيده جراج با صلح گشوده شد، روميان دچار رعب و وحشتي عظيم شدند و براي پيش گيري از تهاجمات بعدي مسلمانان، سپاهيان خويش، اعم از رومي نژاد و عرب هاي مسيحي را گردآورده و تعدادشان را به سي هزار جنگجو رسانيدند و در مكاني بنام "فِحْل" در نزديكي هاي دمشق [كه هم اكنون در كشور اردن قرار دارد] متمركز كرده و قصد يورش به سپاهيان اسلام را نمودند.

ابوعبيده، كه از اين خبر آگاهي يافته بود، تعداد هفت هزار رزمنده به فرماندهي عمرو بن عاص، هفت هزار رزمنده به فرماندهي يزيد بن ابي سفيان و شش هزار تن ديگر به فرماندهي شُرحبيل، كه جمعاً بيست هزار رزمنده مي شدند، يه سوي فحل اعزام كرد.

روميان كه از آمادگي رزمي مسلمانان با خبر شده بودند، نامه اي به امپراتوري روم شرقي نوشته و از او نيروي زيادتري طلبيدند و امپراتور نيز براي آنان نيروهاي تازه نفس ارسال كرد و تعدادشان را به شصت هزار نفر رسانيد.

ابوعبيده، نامه اي به خالد بن وليد، كه سرگرم نبرد در فلسطين بود، نوشت و او را به ياري مبارزان مسلمان درفحل فرستاد و پس از مدتي خود وي نيز با سپاهي به اردن رفت.

ميان طرفين نمايندگاني رد و بدل شده و به گفت و گو پرداختند، ولي نتيجه اي حاصل نشد و سرانجام، چاره كار آنان به شمشيرشان محول گرديد.

دو سپاه، به يكديگر حمله آورده و نبرد سختي به راه انداختند، ولي دليري و ايمان مسلمانان، باعث غلبه آنان بر روميان گرديد و روميان، ناچار به عقب نشيني شدند. خالد بن وليد، با سپاهيان تحت فرماندهي خود، فراريان را تعقيب و بسياري از آنان را از پاي درآورد.

سرانجام اين شهر، در 28 ذي قعده سال 14 هجري قمري، به دست مسلمانان گشوده شد و از روميان، هفت هزار افسر و چهار هزار تن از خدمت كارانشان كشته شده و هزاران نفر زخمي و اسير گرديدند، ولي از مسلمانان، تنها هفده نفر به شهادت رسيدند.

 

درگذشت «ابن مديني» از پيشروان علم حديث در سال 234 هجري قمري

«ابن مديني» از پيشروان علم حديث در سال 234 هجري قمري در بغداد درگذشت . ابن مديني علم آموزي را در زادگاهش شهر بصره آغاز كرد و ابتدا حديث آموخت و آنچنان در فراگيري حديث موفق بود كه استادان بعدي اش وي را برترين شاگرد خود ذكر كرده اند . برخي از استادان ابن مديني در پارهاي از موارد معترف بودند كه از ابن مديني بهرهها گرفته اند. بخاري روايات ابن مديني را در كتاب «صحيح» خود به فراواني نقل كرده و او را در زمره علماي موثّق و معتبر حديث ذكر كرده است. از تأليفات ابن مديني كه نزديك به 200 اثر است« عِلَلُ الحَديث؛ و مَعرفَةُالرِّجال» را مي توان نام برد.

 

درگذشت «سليمان بن احمد طَبراني» در سال 360 هجري قمري

«سليمان بن احمد طَبراني» از مشاهير قرن چهارم هجري قمري در سال 360 هجري قمري در اصفهان دارفاني را وداع گفت . طَبراني در سال 260 هجري قمري در شهر طَبَريِّه شام متولد شد و براي تحصيل علم حديث به حجاز،يمن، مصر، عراق، فارس سفر كرد و به جمع آوري احاديث و اخبار پرداخت. طَبراني سه مُعجَم نوشت كه« مُعجَم كبير ؛ مُعجَم اَوسَط و مُعجَم صَغير» معروفند.

 

درگذشت اورَنگ زيب پسر شاه جهان در سال 1118 هجري قمري

اورَنگ زيب پسر شاه جهان و تاج محل آخرين شاه سلسله گوركاني هند در سال 1118 هجري قمري در شهر احمد نِگَر دكن از دنيا رفت. اورنگ زيب بر خلاف اجدادش كه اساس سلطنت هند را بر دوستي با ايران و آزادي مذهب و جلب قلوب اميران شيعي بنا نهاده بودند، به مخالفت با تشيع بر خاست؛ از اين رو روابط دوستانه هند با ايران رو به ضعف و سستي گذاشت و رفت و آمد ايران به هند محدود شد و زبان فارسي نيز در هندوستان برچيده شد . اورنگ زيب بيشتر اوقات خود را به لشكر كشي و جنگ گذراند و به همين علت در زمان او كشور هند رو به ويراني گذاشت و خزانه دولت خالي شد و بنيان حكومت سست گرديد. بدين ترتيب استقلال هند از بين رفت و اين كشور عرصه تاخت و تاز اروپائيان شد و ديگر هيچ دولت اسلامي مستقلي در هندوستان روي كار نيامد

 

شهادت ستارخان ملقب به سردارملي ازمبارزان مشروطه طلب در سال1292هجري شمسي

ستارخان ملقب به سردارملي ازمبارزان مشروطه طلب و آزاديخواه مشهور در سال 1292هجري شمسي به شهادت رسید. او همزمان با آغازاولين حركتهاي مشروطه خواهي و آزادي طلبي به تبريز بازگشت و درصف مشروطه خواهان قرارگرفت. ستارخان دردوراني كه محمدعليشاه به بمباران مجلس اقدام كرد و خفقان شديدي بركشور مستولي شده بود شعلههاي مبارزه را درتبريز روشن نگاه داشت و رهبري قيام تبريز را درمنطقه آذزبايجان به عهده گرفت. او پس از فتح تهران و خلع يد محمدعليشاه بنا به درخواست مردم به تهران آمد و مردم ازاو بسياراستقبال كردند و ازبدو ورود ستارخان به تهران نمايندگان سرسپرده استعمارهمصدا با برخي ازروزنامه نويسان و قلم زنان جيره خوار به نكوهش وي و يارانش پرداختند و آنان را به هرج و مرج طلبي متّهم كردند. پس از چندي مِپرم خان كه رياست شهرباني را به عهده داشت از وي و همراهانش خواست كه خلع سلاح شوند اما ستارخان كه به توطئه آنان برده بود تسليم نشد. سرانجام پس از درگيري شديدي مأموران دولتي آزاديخواهان بسياري ازياران ستارخان به شهادت رسيدند. ستارخان نيز به سختي مجروح شد و بعد از چندي براثرجراحات درگذشت و درباغ طوطي شهرري به خاك سپرده شد.

 

مقاومت سپاهیان اسلام در شهر مرزی سوسنگرد در سال 1359هجري شمسي

شهرمرزي سوسنگرد شاهد مقاومت حماسه گونه سپاهيان اسلام در سال 1359هجري شمسي درمقابل مهاجمان بعثي عراق بود. عمليات تدافعي را فقط 400تن ازپاسداران با بسيجيان و عدهاي ازاهالي شهركه سنگين ترين سلاح آنان دراوج درگيري و محاصره به دو خمپاره انداز خلاصه ميشد، اجرا كردند. دراين عمليات رزمندگان دليراسلام به فرماندهي شهيد دكترچمران سرسختانه درمقابل هجوم تانكهاي دشمن و درزيرباراني ازگلوله مقاومت كردند تا اينكه شهررا ازمحاصره بعثيها خارج كردند. مدافعان اسلام درحاليكه بسياري ازياران و هم رزمان خود را ازدست داده بودند سه روز متوالي بدون مواد غذايي و آب آشاميداني و مهمّات جنگي شجاعانه جنگيدند و شهر را از سقوط حتمي نجات دادند. شهرت حملات برادران جان بركف و رزمندگان سپاهي و نيروهاي دلاور زميني و هوايي جمهوري اسلامي به حدي بود كه باعث شد رژيم بعثي عراق درجهنمي كه خود ساخته بود گرفتارآيد و به اين ترتيب برهمه تصورات پوچ صدام درمورد تصرف اين شهر خط بطلان كشيده شد.

 

درگذشت استاد محمد تقي مدرس رضوي نويسنده، اديب و محقق در سال1365هجري شمسي

استاد محمد تقي مدرس رضوي نويسنده، اديب و محقق عاليقدر معاصر در سال1365هجري شمسي در95سالگي درگذشت. وي سالها دردانشكده الهيات و ادبيات خدمت كرد و سپس كار درلغت نامه دهخدا را دنبال كرد. استاد بسياري ازمتون قديمي را تصحيح كرد و برآنها حاشيه زشت كه ازآن جمله است:« اَلمُعجَم، تاريخ بخارا، رساله آثارعلوي، احوال و آثارخواجه نصيرالدّين طوسي و ديوان انوري.»

درگذشت آيت الله علامه استاد محمّد تقي جعفري فيلسوف در سال1377هجري شمسي

خلاصه زندگينامه استاد علامه محمد تقي جعفري (ره)

استاد علامه محمد تقي جعفري قدس سره به سال 1304 خورشيدي در شهر تبريز متولد شد و پس از تحصيلات عاليه علوم اسلامي در شهر تبريز، طهران، قم و نجف اشرف در محضر آيات عظام، ميرزا فتاح شهيدي، شيخ محمدرضا تنكابني، شيخ كاظم شيرازي، سيد عبدالهادي شيرازي، سيد ابوالقاسم خويي و سيد محسن حكيم كسب فيض نمود.

تا حال حاضر بيش از هشتاد اثر از آثار استاد به طبع رسيده است و چاپ بعضي از آنان همچون شرح مثنوي در 15 جلد مكرر را تجديد گرديده است. ضمناً تحت نظارت ايشان و طي 12 سال كاملترين كشف الابيات مثنوي مولوي در 4 جلد رحلي تحت عنوان «از دريا به دريا» منتشر شده است.

از آثار برجسته ايشان شرح و تفسير بر نهج البلاغه مي باشد كه 27 جلد آن به زبان فارسي چاپ و منتشر شده است. ديگر اثر نفيس استاد جعفري، در زمينه بررسي و مقايسه افكار مولانا با فلسفه ها و جهان بيني هاي شرق و غرب مي باشد كه تحت عنوان مولوي و جهان بيني ها چاپ شده است.پ

در زمينه حقوق بشر و مقايسه آن با حقوق بشر در اسلام، كتاب مفصل و مشروحي به قلم ايشان منتشر شده كه نظريات جديد آن در كنفرانس اسلامي طرح ومورد استفاده قرار گرفته است. كتاب مزبور به زبان انگليسي نيز ترجمه و چاپ شده است و به زبان ژاپني توسط يكي از اساتيد دانشگاه ناكويا در دست ترجمه است.

بيش از 60 كتاب و مقاله ديگر استاد علامه جعفري هنوز منتشر نشده و در آينده به طبع خواهند رسيد. كه به اين ترتيب مجموعه آثار منتشر نشده ايشان متجاوز از 150 عنوان مي گردد. كتاب هاي ايشان در زمينه هاي: فقه، علوم سياسي، روان شناسي، علوم تربيتي، معارف اسلامي، نظريه زيبايي و هنر در اسلام مباحث فلسفي و كلامي، مشحون از آرا و نظريات ابتكاري و بديع است.

تاكنون ده ها نويسنده، استاد و محقق و متفكر از سراسر جهان با ايشان مذاكرات علمي  داشته اند كه بيش از 50 فقره از اين مذاكرات در 2 جلد كتاب تحت عنوان «تكاپوي انديشه ها» منتشر شده است.

لازم به ذكر است كه مكاتبات علمي علامه جعفري با برتراند راسل فيلسوف شهير انگليسي كه طي آنها، استاد جعفري به برخي از نظريات راسل انتقاد وارد ساخته، در بعضي از كتاب هاي ايشان مثل: نقد و بررسي افكار راسل، توضيح و بررسي مصاحبه راسل ـ وايت مكرر به چاپ رسيده است. همچنين كتابي تحت عنوان «بررسي و نقد سرگذشت انديشه ها» حاوي تحليل و نقد نظريات آلفرد نورث وايتهد پدر منطق رياضي كه يكي از بزرگترين فلاسفه اروپا مي باشد، چاپ و منتشر شده است.

ضمناً كتاب هايي به قلم ايشان در نقد و تحليل فلسفه پوزيتيويستي و نئوپوزيتيويستي معاصر غرب چاپ و منتشر شده است. كه از آن جمله مي توان به شرح و نقد نظريات كانت، هگل، دكارت و ديويد هيوم اشاره نمود.

استاد فقيد علامه محمد تقي جعفري (ره) بر اثر بيماري در تاريخ 25/8/1377 به رحمت ايزدي پيوست. روحش شاد و يادش گرامي باد.

فهرست آثار علامه محمدتقي جعفري (قدس سره)

 

در فقه:

1ـ رسائل فقهي كه شامل مطالب زير است:

ـ طهارت اهل كتاب

ـ ذبايح اهل كتاب

ـ عدم انحصار زكات در موارد نه گانه

ـ قاعده لاضرر و لاضرار

ـ حليت و حرمت گوشت انواع حيوانات

ـ حقوق حيوانات در فقه اسلامي

ـ كيفر سرقت در اسلام

ـ مقايسه حقوق بشر در اسلام و غرب

ـ بحثي درباره امر به معروف و نهي از منكر

ـ حرمت سقط جنين

ـ مسئوليت مدني ناشي از جرم كودكان بزهكار در فقه و حقوق اسلامي

2ـ حقوق جهاني بشر از ديدگاه اسلام و غرب (فارسي و انگليسي)

3ـ الرضاع

 

در فلسفه:

1ـ جبر و اختيار

2ـ مجموعه مقالات كه شامل موضوعات زير است:

ـ برهان كمالي دكارت بر وجود خداوند

ـ برهان كمالي (وجويي) در اثبات خدا

ـ هدف زندگي

ـ مقدمه اي بر مفهوم فلسفه مالكيت

ـ حركت و تحول

ـ حركت و تحول از ديدگاه قرآن

ـ طبيعت و ماوراي طبيعت

ـ علم در خدمت انسان

ـ رابطه علم و حقيقت

ـ علم و عرفان از ديدگاه ابن سينا

ـ علم از ديدگاه اسلام

ـ اميد و انتظار

3ـ ارتباط انسان و جهان

4ـ ايده آل زندگي و زندگي ايده آل

5ـ نقد نظريات ديويد هيوم در چهار موضوع فلسفي

ـ مفاهيم و انديشه هاي مجرد

ـ خويشتن

ـ عليت

ـ استي و بايستي

7ـ بررسي و نقد برگزيده افكار راسل

8ـ زيبايي وهنر از ديدگاه اسلام

9ـ حكمت اصول سياسي اسلام (فلسفه سياسي اسلام) اين كتاب ترجمه و تفسير فرمان مبارك حضرت امير المؤمنين (ع) به مالك اشتر است.

10ـ بررسي و نقد كتاب (سرگذشت انديشه ها) كه مهمترين كتاب آلفرد نورث وايتهد در فلسفه مغرب زمين است.

11ـ پيام خرد،‌ اين كتاب حاوي تعدادي از سخنراني هاي بين المللي مي باشد كه به عنوان نمونه مي توان به سخنان ايشان تحت عنوان (تقسيم بندي فلسفه ها) در يونان در دانشگاه آتن اشاره نمود.

پس از اين سخنراني و بيان اين تقسيم بندي جديد در فلسفه، آقاي پروفسور «موچوبولوس» استاد بزرگ فلسفه در دانشگاه آتن درباره استاد علامه جعفري اين مطالب را بيان كرد: همان گونه كه در معرفي استاد گفتم: ايشان بسيار عميق به مسائل مي نگرند. امروز شما آقايان و خانم ها با سخنراني علامه جعفري مي توانيد اين موضوع را تأئيد كنيد كه استاد علامه جعفري تقسيم بندي جديدي را كه براي علم و فلسفه و انواع آن مطرح كرده اند بسيار جالب است و با توجه به افكار ايشان مي توان خطوط اصلي فلسفه و وظايف آينده فيلسوف را تعيين كرد.

 12ـ فلسفه دين

13ـ تحقيقي در فلسفه علم

14ـ فلسفه و هدف زندگي

15ـ فلسفه و نقد سكولاريزم

16ـ مقدمه اي بر فلسفه

17ـ مولوي و جهان بيني ها

18ـ تعاون الدين و العلم

19ـ الامر بين الامرين

20ـ نهايت الادراك الواقعي بين الفلسفه القديمه و الحديثه

21ـ آفرينش و انسان

22ـ موسيقي از ديدگاه فلسفي و رواني

 

در عرفان:

1ـ عرفان اسلامي

2ـ آيا شريعت طريقت و حقيقت با يكديگر متفاوتند؟

3ـ نيايش امام حسين (ع) در صحراي عرفان (به زبان فارسي و عربي)

4ـ تفسير و نقد و تحليل مثنوي (15 جلد)

5ـ حضرت علي (ع) و عرفان

6ـ علل و عوامل جذابيت سخنان مولوي

 

در علم النفس:

1ـ آيا جنگ در طبيعت انسان است؟

2ـ وجدان

 

در معارف اسلامي:

1ـ ترجمه و تفسير نهج البلاغه (27 جلد)

2ـ ترجمه كامل نهج البلاغه (1 جلد)

3ـ انسان در ديدگاه قرآن

4ـ مبدا اعلا

5ـ امام حسين (ع) شهيد فرهنگ پيشرو انسانيت

6ـ شناخت انسان در تصعيد حيات تكاملي

7ـ علم از ديدگاه علي

8ـ علم و دين در حيات معقول

9ـ اخلاق و مذهب

10ـ شناخت از ديدگاه علمي و قرآن

 

در ادبيات و تحقيقات در مباني آنها:

1ـ سه شاعر (حافظ، سعدي، نظامي) 

2ـ حكميت و اخلاق و عرفان در شعر نظامي گنجوي (به زبان فارس يو روسي)

3ـ تحليل شخصيت خيام (بررسي آرا فلسفي، ادبي، علمي و ديني)

4ـ از دريا به دريا (كشف الابيات مثنوي مولوي در 4 جلد)

 

در مباحث علمي:

1ـ عمل تجويد ذهن

2ـ بحثي در قانون تعادل در روش تجزيه اي و تركيبي

3ـ دانش ها و ارزش ها در مجراي قوانين علمي

 

 در مديريت:

1- انگيزش مديريت در اسلام و نقد انگيزش هاي معاصر

 

 در فرهنگ:

1ـ فرهنگ پيرو ـ فرهنگ پيشرو

2ـ طرحي براي انقلاب فرهنگي

 

جنگ ویتنام میان میهن پرستان این کشور با فرانسویان در سال 1945ميلادي

ميهن پرستان ويتنام در سال 1945ميلادي نبرد خونين ويتنام را براي ريشه كن كردن نفوذ فرانسويان درآن سرزمين آغاز كردند. دراين نبرد كه عامل اصلي وقوع آن تجاوز قواي فرانسه به خاك ويتنام بود. مردم اين كشور به فرماندهي هوشي مينه فرانسويان را شكست دادند. سرانجام پس از 9سال جنگ و تحمل مرارتهاي بسيار آنان را مجبور به خروج از كشورشان كردند. شايان توجه است كه پس ازاين جنگ به موجب موافقت نامه ژنو، ويتنام به دو بخش جنوبي و شمالي تقسيم شد.

 


نوشته شده در   دوشنبه 25 آبان 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode