ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 6 خرداد 1392     |     کد : 54418

سه شنبه 7خرادد -17رجب1434 - 28مي2013

7 خرداد در دفاع مقدس ...


7 خرداد در دفاع مقدس

*شهادت شهید علی بسطامی (1367ش)
اشاره:
شهید علی بسطامی، یکم اردیبهشت‏ماه سال ۱۳۴۲ش در ملکشاهی از شهرستان‏های استان ایلام چشم به جهان هستی گشود. علی، تحصیلات خود را تا کسب مدرک دیپلم پی گرفت. علی بسطامی، سرانجام در تاریخ هفتم خرداد‌ماه سال ۱۳۶۷ هجری شمسی در سن بیست و پنج سالگی در منطقه مهران به فیض عظمای شهادت نائل گردید و میهمان خوان گسترده الهی گشت.

7 خرداد درگذر تاريخ

* برگزاري كنگره هفتصدمين سال وفات «خواجه نصيرالدين طوسي» (1335ش)
اشاره:
در هفتم خرداد 1335، به مناسبت هفتصدمين سالگرد وفات انديشمند و دانشور بزرگ جهان اسلام، خواجه نصيرالدين طوسي، كنگره بزرگداشتي در تهران برگزار شد و ابعاد گوناگون اين شخصيت عظيم علمي مورد بررسي قرار گرفت. ما نيز در اين مقال، به اين بهانه به گوشه‏هايي از زندگي ايشان مي‏پردازيم. ابوجعفر محمد بن محمد حسن طوسي معروف به نصيرالدين، استاد البَشَر، محقق طوسي و خواجه در روز يازدهم جمادي‏الاول 597 ق در طوس به دنيا آمد. ايام كودكي او در طوس سپري شد و او در اين زمان، مقدمات علوم را از پدر فاضلش فرا گرفت. در جواني راهي نيشابور شد و از محضر بزرگان آن ديار همچون فريدالدين داماد نيشابوري و عطار نيشابوري استفاده‏هاي فراوان برد. محقق طوسي در طي ساليان متمادي به كسب دانش پرداخت و به مدارج والاي علمي دست يافت. در زمان حضور او در عراق، واقعه هجوم سپاهيان مغول به ايران روي داد و او به ايران بازگشت تا حضورش كمكي براي ديگران باشد. خواجه نصيرالدين از آن پس به دعوت يكي از حاكمان فرقه اسماعيليه به قهستان و سپس قلعه الموت در نزديك قزوين رفت و نزديك به 26 سال در اين قلعه‏ها به سر برد، اما در اين دوران، لحظه‏اي از تلاش علمي باز نايستاد و كتاب‏هاي متعددي به رشته تحرير درآورد. با هجوم مغولان و فروپاشي اسماعيليان، خواجه درصدد برآمد تا به هر نحو ممكن، از خونريزي و ويرانگري قوم مغولان جلوگيري نمايد. از اينرو با استفاده از موقعيت علمي خود، به هلاكوخان مغول نزديك شد و پس از مدتي از مقربان درگاه آنان گرديد. همچنين مقام علمي و ارزش فكري خواجه نصيرالدين موجب شد تا هلاكو او را در شمار بزرگان دانسته، نسبت به حفظ و حراست از جان وي كوشا باشد. خواجه نصيرالدين در طول ساليان بعد، به شهرها و كشورهاي مختلفي مسافرت نمود و شاگردان فرهيخته‏اي را پرورش داد كه علامه حلي، كمال الدين ميثم بن علي بحراني، سيد ركن الدين استرآبادي و مجدالدين طوسي از آن جمله‏اند. وي همچنين با نفوذ خود مانع از قتل عام مردم و دانشمندان مي‏گرديد و در حفاظت از ميراث عظيم اسلامي و علمي سعي زيادي نمود. خواجه نصيرالدين طوسي در علومي همچون رياضيات، فلسفه، كلام، اخلاق، ادبيات، هيئت و نجوم و... مهارتي بسزا داشت و آثار متعددي به وجود آورد كه قواعدالعقايد، اخلاق ناصري، اوصاف الاشراف، اساس الاقتباس و زيج ايلخاني از آن جمله‏اند. وي سرانجام در 18 ذيعقده 673 ق در 76 سالگي جان به جان آفرين تسليم كرد و در حرم حضرت امام موسي كاظم(ع) به خاك سپرده شد.
*افتتاح اولين دوره مجلس شوراي اسلامي (1359 ش)
اشاره:
هفتم خرداد، روز قانون و آغاز هفته مجلس، يادآور هفتم خرداد ماه 1359 ش مي‏باشد. در چنين روزي، اولين دوره مجلس شوراي اسلامي افتتاح شد و از آن پس نيز در سال‏هاي 79 75 71 67 63 و 83 دوره‏هاي دوم تا هفتم مجلس شوراي اسلامي آغاز شده است. افتتاح اولين دوره مجلس قانون‏گذاري در جمهوري اسلامي ايران، يك نقطه عطف به شمار مي‏رود. وظيفه اين مجلس، قانون‏گذاري و نظارت مستقيم بر عملكرد رييس جمهوري و هيئت دولت است. تعداد نمايندگان مجلس، 290 نفر است و با رأي مستقيم مردم انتخاب مي‏شوند. هر شهر به تناسب جمعيت، تعدادي از كرسي‏هاي مجلس را به خود اختصاص مي‏دهد. اقليت‏هاي ديني شناخته شده در ايران با وجود آنكه، اكثر آنان، از لحاظ جمعيت، حد نصاب لازم يعني 150 هزار نفر براي به دست آوردن يك كرسي را ندارند، اما در پارلمان داراي نماينده مي‏باشند. انتخابات اولين دوره مجلس شوراي اسلامي، در فاصله حدود يك سال پس از پيروزي انقلاب اسلامي در 24 اسفند 1358 برگزار شد. در اين انتخابات، ملت ايران با شركت حدود يازده ميليون نفر در انتخابات به نمايندگان خود رأي دادند. و با برگزاري مرحله دوم، مجلس شوراي اسلامي، تركيب خود را يافت و با احتساب انتخابات ميان‏دوره‏اي، مجموعاً 263 نماينده به مجلس راه يافتند كه در اين ميان، تعداد 4 زن، 130 روحاني و 133 غيرروحاني مشاهده مي‏شد.

*روز قانون و آغاز هفته مجلس
اشاره:
مجلس شوراي اسلامي در نگاه مردم ايران، محلي است جهت تهيه و تصويب قوانين اسلامي براي كليه نيازهاي جامعه در زمينه‏هاي مختلف اجتماعي، اقتصادي، سياسي، تبليغي، نظامي، اخلاقي، قضايي و هر چيزي كه به زندگي فردي و عمومي مربوط مي‏شود و به قانون نياز دارد. قوانين غني و قوي و پر مايه‏اي كه بتواند پاسخگوي همه نيازها باشد و روزنه‏هاي بي‏قانوني را ببندد. از اين رو افتتاح مجلس شوراي اسلامي با اين هدف در هفتم خرداد 1359 صورت گرفت. گشايش مجلس يكي از مهم‏ترين دلايل احترام به قانون و اهميت دادن به رأي و نظر مردم در نظام جمهوري اسلامي است و وجود مجالس قانون‏گذاري در هر كشور، حكايت از وجود آزادي در نظام حكومتي آن مي‏كند. به همين منظور، هفتم خرداد ماه، سالروز افتتاح اولين دوره مجلس شوراي اسلامي، به عنوان روز قانون ناميده شده است.

*تصويب قانون الحاق دولت ايران به قرارداد تبادل نامه‏های پستي جهان (1336 ش)

* قیمت اراضی تهران اعلام شد(1349ش)

* رحمت اتابکی سفیر ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو درگذشت(1349ش)

* یک موافقتنامه همکاری اقتصادی بین ایران و بلژیک امضاء شد(1349ش)

* لایحه قانون دیوان محاسبات در مجلس تصویب شد(1349ش)

* وزیران اقتصاد ایران و انگلیس در تهران طرح یک قرارداد بازرگانی را امضا کردند(1351ش)

* ژاک شیراک 41 ساله و از طرفداران ژنرال دوگل نخست وزیر فرانسه شد(1353ش)
*دولت اعلام کرد در سال گذشته ایران و ژاپن 680 میلیون دلار کالا مبادله کرده اند(1355ش)

17 رجب در گذر تاريخ

*درگذشت علامه‏ي فاضل شيخ «سليمان بحراني» از علماي بزرگ شيعه(1121 ق)
اشاره:
شيخ ابوالحسن سليمان بن عبداللَّه‏بن علي‏بن حسن بحراني ماحوزي، معروف به محقق بَحراني از بزرگان علماي اماميه‏ي اوائل قرن 12 هجري در نيمه‏ي رمضان 1076 ق به دنيا آمد. او در علم حديث، رجال، تاريخ و سيره تبحُّر داشت. شيخ عبداللَّه سماهَيجي و سيدهاشم بحراني صاحب تفسير برهان و شيخ احمدبحراني از تلامذه‏ي او بودند. از آثار قلمي او: الاشارات في الكلام، الشفاء في الحكمة النظريه و المعراج قابل ذكرند. اين فقيه و عالم بزرگ سرانجام در 17 رجب 1121 در 46 سالگي دار فاني را وداع گفت و به ديدار دوست شتافت.

*ولادت آيت ‏اللَّه «سيدابوتراب خوانساري» فقيه برجسته‏ي شيعه(1271 ق)
اشاره:
سيد ابوتراب بن سيدابوالقاسم خوانساري از عالمان بزرگ شيعه، فقيه، محدث، رجالي و جامع معقول و منقول و زاهد و عابد است. وي از شاگردان سيدحسين كوه كمري و ميرزا محمد هاشم خوانساري و از اساتيد حضرات آيات سيد محسن حكيم، سيدمحمد حجت، آقابزرگ تهراني، ميرزا ابوالحسن شعراني و... بود. اين فقيه بزرگ و مرجع عالي مقام شيعيان، همچنين آثار علمي فراوان در علوم مختلف از خود به جاي گذارده است. لُبُّ الالباب في تفسير احكام الكتاب، الفوائد الرجاليه و مصباح الصالحين از تاليفات ايشان مي‏باشند. آيت اللَّه حاج سيدابوتراب خوانساري سرانجام در سال 1346 ق در هفتاد و پنج سالگي وفات يافت.

28 مي در گذر تاريخ

*عقب‏نشيني نيروهاي متفقين از بندر دونْكِرْك فرانسه (1940م)

* تصرف كشور بلژيك توسط ارتش آلمان نازي در جريان جنگ جهاني دوم (1940م)

* درگذشت «اوژن بورنوف» خاورشناس نامدار فرانسوي و كاشف رمز خطّ ميخي (1852م)

*مرگ «ارنست رنان» اديب و فيلسوف فرانسوي (1892م)

* امضاي قرارداد نفتي «دارسي» بين ايران و انگليس (1901م)

* روز ملي و استقلال «آذربايجان» از اتحاد جماهير شوروي سابق (1991م)

* اولين آزمايش هسته ‏اي پاكستان (1998م)

*روز ملی «اتیوپی»

*افتتاح خط تلگراف برلين ـ تهران


نوشته شده در   دوشنبه 6 خرداد 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode