ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 18 تير 1403
دوشنبه 18 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 5 خرداد 1392     |     کد : 54400

شریان های جدید در حوزه دریاچه ارومیه/ دانه های سبز درخت پسته بر دامان عروس سفید پوش

استان آذربایجان شرقی در یک منطقه نیمه خشک اقلیمی قرار گرفته است و استمرار و حاکمیت خشکسالی های چند سال اخیر در سطح استان باعث کاهش منابع آبی، افت شدید سفره های آب زیرزمینی، خشک شدن و پسروی آب دریاچه ارومیه و گسترش سطح اراضی شور حاشیه دریاچه ارومیه شده است.


خبرگزاری مهر: استان آذربایجان شرقی در یک منطقه نیمه خشک اقلیمی قرار گرفته است و استمرار و حاکمیت خشکسالی های چند سال اخیر در سطح استان باعث کاهش منابع آبی، افت شدید سفره های آب زیرزمینی، خشک شدن و پسروی آب دریاچه ارومیه و گسترش سطح اراضی شور حاشیه دریاچه ارومیه شده است.

به گزارش خبرنگار مهر سطح زیر کشت باغات و اراضی زراعی نیز که وابسته به منابع آب زیرزمینی و سطحی بوده بصورت بی رویه و نامتناسب با شرایط اقلیمی و محدودیت منابع آبی در منطقه توسعه پیدا کرده است و اهمیت توجه به تبعات زیست محیطی خشک شدن دریاچه ارومیه و اثرات مستقیم آن بر اکو سیستم های کشاورزی و منابع طبیعی منطقه، ضرورت توجه به انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه و استفاده بهینه از یافته های تحقیقاتی صورت گرفته را دو چندان می کند.

حفظ کشاورزی حوزه دریاچه ارومیه با تغییر الگوی کشت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: حفظ کشاورزی حوزه دریاچه ارومیه با تغییر الگوی کشت امکان پذیر است.

محمدیان اجرای طرح هاي آبخوانداری و آبخيزداري براي احياي درياچه اروميه را از مهم ترین راهکارهای جلوگیری از فاجعه زیستی و تداوم تولید در بخش کشاورزی دانست و افزود:برای جلوگیری از کشت محصولاتی با نیاز آبی زیاد و کشت محصولات کشاورزی با نیاز آبی کم در حاشیه دریاچه ارومیه، از مهمترین راهکارهای جلوگیری از فاجعه زیستی و تداوم تولید در بخش کشاورزی به شمار می آید.



وی با اشاره به اینکه کشت پسته و زعفران، گلرنگ و کلزا در راستای تغییر الگوی کشت درحاشیه این دریاچه افزایش یافته است گفت: توسعه آبیاری تحت فشار، پوشش انهار و احداث کانال های آبیاری در کنار تغییر الگوی کشت در دستور کار قرار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به شوری بیش ازحد آب چاه های حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: درصورت تشدید این وضعیت 204 هزار هکتار از اراضی کشاورزی حاشیه این دریاچه در 7 شهرستان استان آذربایجان شرقی به شوره زار تبدیل شده و قابلیت تولید را به صورت کامل از دست می دهد.

محمدیان تغییر الگوی کشت در حاشیه دریاچه ارومیه را امکان پذیر دانست و گفت: محصولات گلرنگ و کلزا جایگزین محصولات زراعی و پسته جایگزین برخی محصولات باغی می شود.

توسعه کشت پسته راهکاری مناسب جهت اصلاح الگوی کشت درحاشیه دریاچه ارومیه

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از توسعه کشت پسته به عنوان راهکاری مناسب جهت اصلاح الگوی کشت درحاشیه دریاچه ارومیه تاکید کرد.

اسکندری با بیان اینکه با هدف جلوگیری هر چه بیشتر از وقوع فاجعه زیست محیطی در شهرستان‌های حاشیه این دریاچه و حمایت مستقیم از بهره‌برداران بخش کشاورزی در این منطقه، توسعه کشت پسته به ‌عنوان راهکاری مناسب جهت اصلاح الگوی کشت با توسعه گونه‌های باغی با نیاز آبی کمتر در حاشیه دریاچه ارومیه، مورد توجه برنامه‌ ریزان سازمان قرار داشته و توسط این مدیریت در فاز اجرایی قرار گرفته است افزود: سطوح زیر کشت پسته در سطح باغ‌ های آذربایجان شرقی، 293 هکتار بوده که از این میان، 125 هکتار آن را باغ‌های بارور تشکیل می‌دهد.

وی افزود: پتانسیل تولید پسته در هر هکتار تا دو و نیم تن می باشد و در سال‌های آینده با افزایش سن درختان، متوسط تولید به حدود 1700 کیلوگرم در هکتار خواهد رسید.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: 30 هزار هکتار از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه در این استان قابلیت کشت پسته را دارد.

اسکندری افزود: پسته، گیاهی متحمل به خشکی و کم‌ آبی بوده و درخت آن بعد از خرما، متحمل‌ترین درخت در برابر شوری است و شهرستان های جلفا، شبستر، آذرشهر، اسکو و مناطق یکانات، یامچی و کشکسرای شهرستان مرند و بسیاری از اراضی حاشیه شرق دریاچه ارومیه به لحاظ شرایط آب و هوایی و موقعیت جغرافیای مناطق مستعدی برای احداث باغ‌های پسته است.

وی با اشاره به اینکه ارقام احمد آقایی، اکبری، اوحدی وکله ‌قوچی ازعمده‌ ترین ارقام تولیدی پسته در آذربایجان شرقی به‌شمار می‌رود ارزیابی‌های میدانی بر روی ارقام مختلف پسته نشان داده است که ارقام مذکور، سازگاری مناسبی با شرایط اقلیمی استان دارند و توسعه سطوح زیر کشت با این ارقام در مناطق حاشیه دریاچه ارومیه، در قالب طرح توسعه کشاورزی استان در حال تداوم است.


25 درصد اراضی آذربایجان شرقی مناسب برای کشت پسته

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی گفت: 25 درصد اراضی استان آذربایجان شرقی مناسب برای کشت پسته تشخیص داده شده است.

حسن منیری فر با بیان اینکه 48 درصد اراضی آذربایجان شرقی نامناسب، 27 درصد تا حدودی مناسب و 25 درصد مناسب برای کشت پسته می باشد.

وی با بیان اینکه مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي استان در راستای اجرای تحقیقات و ترویج یافته های پژوهشی مرکز تلاش دارد ضمن ارائه دستاوردهای ارزشمند اجرای پروژه پخش سیلاب در آبخوان تسوج و اثرات مثبت آن در تغذیه منابع آب زیرزمینی، اشتغال زائی و توسعه اقتصادی در منطقه، با طرح برنامه و راهكارهاي علمي و كاربردي سازکارهای مناسب در زمینه مقابله وسازگاری با این بحران طبیعی ارائه نماید گفت: این مرکز در چارچوب اجرای اهداف تجاری سازی یافته های علمی سازمان تحقیقات، آموزش، ترویج کشاورزی اقدام به اجرای چهار طرح توليد و كاشت نهال پسته، زعفران، گل محمدي و توليد نهال تاغ بصورت پايلوت در جهت اصلاح الگوي كشت در حاشيه درياچه اروميه، در عرصه آبخوان تسوج نموده است.

وی برای مقابله با اثرات خشكسالی ها در حوزه دریاچه ارومیه افزود: ارائه راهکارهای اصلاح الگوي كشت در منطقه، توسعه و تقويت فعاليت هاي مرتبط با آبخوانداري در منطقه و معرفی بسته پیشنهادی مدیریت بهینه اراضی شور حاشیه دریاچه ارومیه از جمله این راهکارها می باشد.

کشت محصولات کشاورزی با نیاز آبی کم در حاشیه دریاچه ارومیه، از مهمترین راهکارهای جلوگیری از فاجعه زیستی و تداوم تولید در بخش کشاورزی بشمار می آید و اجرای طرح هاي آبخوانداری و آبخيزداري براي احياي درياچه اروميه لازم است.

برای مقابله با بحران خشک شدن دریاچه ارومیه، افزایش سطوح کشت در پیرامون حوزه آبریز این دریاچه متوقف شده است و با کشت محصولاتی که نیاز آبی کمی دارند ضمن تداوم تولید، از بروز خطرات زیست محیطی جلوگیری می شود.

توسعه کشت پسته به ‌عنوان راهکاری مناسب جهت اصلاح الگوی کشت با توسعه گونه‌ های باغی با نیاز آبی کمتر در حاشیه دریاچه ارومیه انجام می گیرد و درخت پسته در مقابل عوامل محدود کننده شوری در مقایسه با سایر درختان میوه استان متحمل می باشد.

----------------------------
گزارش: زهرا ناصران


نوشته شده در   يکشنبه 5 خرداد 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode