در سالهای اخیر فرقههای متعدد شیطانپرستان در ایران فعال شدهاند که هر چند ماه یکبار خبری در مورد بازداشت گروهی از آنان منتشر میشود.
مهدی خاکیفیروز: ولی این، به معنای پایان ماجرای شیطانپرستی در ایران نیست. تحقیقات نشان میدهد که اکنون بیش از 70 فرقه شیطانپرستی در کشور فعال هستند. برخی از آنها مانند یزیدیه در غرب کشور، طبیعت و کوهستان را مأوای خود میدانند ولی بسیاری دیگر از گروههای شیطانپرست، از پارتیهای موسیقی راک به عنوان محفل پوششی خود بهره میگیرند.
فرقههای شیطانپرستی در گروه بزرگ «راه چپ» و «راه راست» تقسیمبندی میشوند. دست چپیها به غنیسازی رومی خود در جریان کارهایشان معتقدند. آنها بر این باورند که در نهایت باید فقط به خود جواب پس دهند. در حالی که دست راستیها، غنیسازی رومی خود را از طریق وقف کردن و بندگی خود در مقابل قدرتی بزرگتر به دست میآورند.
شیطانپرستان دست راستی در واقع خدایی از جنس شیطان و یا خدایی دیگر را برای خود قائل نیستند. آنها حتی از قوانین شیطان نیز پیروی نمیکنند. این جنبه اعتقادی لاوییان (شیطانپرستان) را به طور مکرر به اشتباه میگیرند. این تصور که آنها شیطان را به جای خدا پرستش میکنند، در واقع خلاف واقع است.
پایگاههای اصلی شیطانپرستی در ایتالیا و انگلستان قرار دارد. شیطانپرستان ایتالیا از این آزادی برخوردارند که محفلهای خاص خود را داشته باشند ولی شیطانپرستان بریتانیایی مجبورند گردهماییهای خود را در قالب مؤسسههای جادوگری و پیشگویی برگذار کنند. گروههای شیطانپرست در خاورمیانه نیز فعالیت گستردهای دارند. کانونهای اصلی آنها در منطقه مهم، عراق و سوریه قرار دارد. اکثر محفلهای شیطانپرستی ایران نیز در تعامل و ارتباط با گروههای خارجی هستند و حتی برخی گردهماییهای زیرزمینی آنها، از طریق سیستم ویدئوکنفرانس و با اتکا به خطوط اینترنت پر سرعت، به محفلهای شیطانی خارج کشور گزارش میشود. البته گروههای قدیمی شیطانپرستی در کردستان و کرمانشاه، از این پدیدههای جدید بهره چندانی ندارند.
شیطانپرستان ایران که اکنون در دوران جنینی فعالیتهایشان به سر میبرند، برای ترویج شیوه زیست خود از روشهایی همچون ساخت نمادها، استفاده از موسیقی زیرزمینی و موادمخدر کمک میگیرند. اینها ابزارهایی است که شیطانپرستان درصدد هستند به کمک آن، جای پای خود در میان جوانان به ویژه دانشجویان را محکم کنند.
نمادها و نشانههای شیطانپرستی
در تاریخ ایرانزمین، گروهها و فرقههای ضددولتی فراوانی بودهاند که برای فرار از محدودیتهای حکومتی، همبستگی خود را از طریق نمادها اعلام میکردند. کشکول و تبرزین دراویش، شال ویژه هممیهنان غیرمسلمان و لباسهای سبز اهل سیادت مشهورترین این نمادها بهشمار میآیند.
...مظاهری سیف جامعهشناس درخصوص نمادها و نشانههای شیطانپرستان میگوید: ستاره پنج پر، دو مثلث معکوس روی هم (ستاره داود)، صلیب معکوس (ضدمسیحیت) و نشانههای آمدن خدای مصریان، از جمله نشانههایی است که پیروان فرقههای شیطانپرستی برای خود برگزیدهاند.
شیطانپرستان در ایران، دشمنی ویژهای با ادیان توحیدی به ویژه آیین مسیحیت دارند. یکی از فعالیت شیطانپرستان، کشیدن نقش ستاره پنجپر (پنتاگرام) روی دیوار کلیساها و مساجد است. پنتاگرام شیطانپرستان، نمادی پیچیده است که از ترکیب ستاره پنجپر با سر بز به وجود آمده است. پنتاگرام شیطانی، همیشه وارونه است با یک رأس رو به پایین و دو رأس رو به بالا. Anton lovely مؤسس و بنیانگذار کلیسای شیطان، پنتاگرام را به عنوان نمادی از جادوی سیاه ترویج کرد. نمادی که حاکی از پیروزی ماده و آرزوهای فردی بر عقاید دینی و مذهبی است. صلیب برعکس نیز نشانهای متعلق به جنبش Anti christ است که به عنوان نماد سرکشی و طغیان در برابر فرهنگ مسیحی به کار گرفته میشود.
هنجارشکنی جنسی
شیطانپرستان، انسانهایی هنجارشکن هستند که به عرف رایج در جامعه دینی بیاعتنایی میکنند. در عقاید شیطانی Sabbatic Goat آنها، تمایلات جنسی آزاد مورد تأکید قرار میگیرد. تصویر بز در آیینها و نمادهای شیطانپرستان به وفور دیده میشود. بز در نگاه آنها به عنوان نمادی از سرکوب جنسی در نظر گرفته میشود.
در جواهرات و زیورآلات شیطانپرستان، نمادی به نام Ankh وجود دارد که سمبل باروری و شهوت در انسانهاست. این نماد که ترکیبی از تصویر یک زن و مرد برهنه است، روح شهوتپرستی فرقههای شیطانی را به نمایش میگذارد. چشم لوسیفر (All Seeing Eye) از دیگر نمادهایی است که شیطانپرستان در زیورآلات خود همچون دستبند، کمربند، بازوبند و کلاه مورد استفاده قرار میدهند. چشم شیطان که به همه سو مینگرد، افزون بر پیشگوییها، نفرینها و جادوها، نمادی از هرزگی شیطانپرستان نیز هست.
موسیقی وحشت
وایکینگهای نروژی، با قساوتی بینظیر به جنگ مسیحیت رفتند. آنها کلیساها را آتش میزدند تا شاید خدای تاریک باگانها بازگردد. بلک متال، موسیقی خشم بود. اولین گروه بلک متال در اسلو پایتخت نروژ آغاز به کار کرد. اعضای گروه mayhem در یک اتاق شش ضلعی گردهم آمدند تا موسیقی روحخراش خود را با گیتار بنوازند. فرشهای کثیف در زیر پا، صلیبهای شکسته تازیها در بالای سر، صلیبهای وارونه و شمشیر وایکینگها، پای ثابت عکسهای دهه 80 این گروه است.
Dead خواننده بلک متال در نخستین سالهای تشکیل گروه، مغز خود را با شاتگان متلاشی کرد. اورانیموس گیتاریست بلک متال میگوید: ما وقتی جنازه او را دیدیم که مغز او روی زمین ریخته و خونش به دیوارها پاشیده شده بود. من قسمتی از مغز او را با فلفل و سبزی پختم و خوردم تا روحش جاودانه بماند.»
بلک متال، موسیقی محبوب شیطانپرستهای ایرانی است. البته Venom نیز در بین آنها بیطرفدار نیست. همچنین نئو وایکینگهای خشن نروژی و انتقام آنها از کلیسا، محبوب شیطانپرستهای زیرزمینی در شهرهای تهران، ارومیه، شیراز، کرج، کرمانشاه و... است. وحشت و نفرت، محور مشترک اکثر فرقههای شیطانپرستی است.
برخوردهای امنیتی و قضایی
شیطانپرستان یزیدیه در کردستان ایران و عراق، به دلیل سابقه طولانیتری که دارند، رفتاری بسیار محافظهکارانه در پیش گرفتهاند و به همین دلیل، کمتر مورد تعرض نهادهای قضایی و امنیتی قرار میگیرند. اما نسل جدید شیطانپرستان این چنین نیستند. به همین دلیل اکثر پارتیهای آنها که با محوریت موسیقی زیرزمینی، مشروبات الکی، مخدرهای توهمزا، رفتارهای جنسی نامتعارف، پایکوبی و خودزنی انجام میدهند، مورد شناسایی دستگاههای مسئول قرار گرفته و با دستگیری اعضا پایان مییابد. به ویژه آنکه قرارهای مربوط به برخی از این پارتیها از طریق اینترنت و چترومها گذاشته میشود.
دستگیری 12 شیطانپرست ارومیه در هفته جاری، آخرین نمونه از این اقدامات است. در چند سال اخیر چند مورد پارتیهای بیش از 100 نفر شیطانپرستان در کرج، کرمانشاه و شیراز شناسایی و به متلاشی شدن باندهای شیطانپرستی منجر شده است. در برخی از این پارتیها، فعالیتهایی همچون خودزنی و مکیدن خون خودشان نیز صورت میگیرد.
چه باید کرد؟
تحقیقات نشان میدهد فعالیت گروههای شیطانپرست در کشورهای اسلامی و ایران به مرحله بحران رسیده است و باید برای آن فکری جدی کرد. مجید ابهری آسیبشناس اجتماعی در این خصوص میگوید: آگاهیرسانی به نسل جوان و آموزش آنها درباره سرانجام شوم این حرکت ضد فرهنگی، بهترین راه جلوگیری از گسترش این آسیب اجتماعی است.
او میافزاید: گروههای شیطانپرست در منطقه از سابقهای طولانی برخوردارند و در مناطق شمال غرب ایران از حدود 400 سال پیش فعال هستند. احسان سلحشور جامعهشناس نیز به خبر میگوید: تعداد شیطانپرستان ایران کمتر از 2 هزار نفر است ولی آنها در محفلهای کوچک ساماندهی شدهاند و به شدت دنبال عضوگیری هستند.
کنجکاوی و تمایلات جنسی ناهنجار، بهترین بستر برای رشد شیطانپرستی در نسل جوان است. همچنین سرخوردگیهای اجتماعی، زمینه جذب افراد بیشتری به سوی این فرقهها را فراهم میکند.
ابهری نیز میگوید: شیطانپرستان استفاده از مواد مخدر روانگردان و آزادی بیبند و بار جنسی را جزو مراسم هفتگی خود قرار داده و با توجه به این که شیطان را مظهر مقاومت در برابر آدم قلمداد میکنند، مخالف هر صفت انسانی بوده و به راحتی اخلاق را زیر پای میگذارند.
مجید ابهری همچنین معتقد است: مجموعه برنامهها برای مبارزه با نظام جمهوری اسلامی ایران شامل مواردی از قبیل دینسازی، توسعه باورهای کاذب و پررنگ کردن آنهاست. دشمنان این انقلاب و نظام از طرق مختلف در تلاشند که در مقابله با عرفان ناب اسلامی، عرفانهای کاذب را رونق دهند تا بتوانند به مقاصد شوم و کثیف خود برسند.
این جامعهشناس و کارشناس علوم رفتاری میگوید: دشمنان باید بدانند که ملت ایران با تکیه بر عرفان اصیل اسلامی خویش مانند سد عظیمی جلوی آنها خواهند ایستاد و اجازه هیچگونه تعرضی را به آنها نخواهد داد.
ابهری تصریح کرد: 90 درصد از افرادی که به فالگیرها مراجعه میکنند از مشکل افسردگی رنج میبرند و 10 درصد دیگر فقط برای تفریح و سرگرمی به اینگونه افراد مراجعه میکنند. دشمنان در بحث شیطانپرستی با توسعه رمالی و فالگیری، جوانها را به مکانهای خود که در آنجا هیچگونه عفت و حجابی رعایت نمیشود، میکشانند و با داروهای روانگردان موجب بیبندوباری آنها میشوند.
نکته جالب توجه آنکه محفلهای شیطانپرستی در ایران، موفقیت چندانی در جذب دختران نداشتهاند و به همین دلیل، بعضاً به رفتارهای جنسی همجنسگرایانه روی میآورند. آنها این رفتار نامتعارف خود را عصیان در برابر اخلاق دینی قلمداد کرده و حتی آن را تقدیس هم میکنند.
فعالیتهای شیطانپرستان آنقدر با عرف جامعه فاصله و تضاد دارد که شاید اگر بتوانند آزادانه به تبلیغ خود بپردازند، از شمار اعضای آنها کاسته شود.
منبع: صدای شیعه