ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 2 آبان 1388     |     کد : 5221

عمر اولين لامپ اديسون چه‌قدر بود؟

كليد را بزن، چراغ روشن مي‌شود، كليد را بزن، چراغ خاموش مي‌شود... هر چند بار كه مي‌خواهي اين كار را انجام بده، لامپ چراغ به حرف تو گوش مي‌دهد و خاموش و روشن مي‌شود...

كليد را بزن، چراغ روشن مي‌شود، كليد را بزن، چراغ خاموش مي‌شود... هر چند بار كه مي‌خواهي اين كار را انجام بده، لامپ چراغ به حرف تو گوش مي‌دهد و خاموش و روشن مي‌شود.

ما به اين اتفاق عادت كرده‌ايم و تنها زماني متوجه آن مي‌شويم كه كليد را بزنيم و چراغ روشن نشود و ما مي‌فهميم كه احتمالاً لامپ سوخته و بايد آن را عوض كنيم. نمي‌دانم حالا اين اتفاق هر چندوقت يك بار براي ما مي‌افتد؟ سالي يك بار؟ دو سال يك بار؟ يا بيشتر؟ اين بستگي به عمر لامپي دارد كه استفاده مي‌كنيم. اما هيچ مي‌داني عمر اولين لامپي كه اديسون درست كرده چه‌قدر بوده؟

اديسون در 22 اكتبر سال 1879 ميلادي (30 مهر 1258 خورشيدي)  براي اولين بار موفق شد يك لامپ كربني بسازد. بعد از اين كه بارها سعي كرده بود با استفاده از يك رشته پلاتين لامپ بسازد و موفق نشده بود، تصميم گرفت از رشته كربني استفاده كند و با اين كار موفق شد لامپي بسازد كه 40 ساعت كار مي‌كرد. اديسون تلاش كرد طرحش را كامل‌تر كند.در نتيجه همان سال  توانست اختراعش را ثبت كند و  چند ماه بعد از آن اديسون كشف كرد كه مي‌تواند  در ساخت لامپ به جاي كربن  از رشته‌اي از بامبوي كربنيزه  استفاده كند.

فكر استفاده از رشته‌هاي بامبو زماني به ذهن اديسون رسيد كه همراه با اعضاي گروه اختراعش به سفر كنار دريا رفته بودند تا از آنجا يك خورشيدگرفتگي كامل را تماشا كنند و آن‌وقت يك بار، زماني كه كنار ساحل دراز كشيده بودند و داشتند استراحت و ماهي‌گيري مي‌كردند اديسون چند رشته از بامبويي را كه با آن چوب ماهي‌گيري درست كرده بودند جدا كرد و آن را براي امتحان به آزمايشگاهش برد. نتيجه استفاده از اين رشته‌ها، لامپي بود كه مي‌توانست 1200 ساعت كار كند.

آتوسا رقمي

همشهري انلاين


نوشته شده در   شنبه 2 آبان 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode