ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 16 تير 1403
شنبه 16 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 19 فروردين 1392     |     کد : 51974

جداسازی سلول های بنیادی انسانی از بافت روده

محققان آمریكایی برای نخستین بار موفق به جداسازی سلول های بنیادی بالغ از بافت روده شدند.


برای نخستین بار صورت گرفت

جداسازی سلول های بنیادی انسانی از بافت روده

محققان آمریكایی برای نخستین بار موفق به جداسازی سلول های بنیادی بالغ از بافت روده شدند.




این كار منبع مناسبی از سلول های بنیادی انسانی را برای كشف سازوكار صحیح زیست شناسی این سلول ها در اختیار دانشمندان قرار می دهد.

این امر همچنین به دانشمندان كمك می كند شیوه های جدیدی را برای درمان بیماری های التهابی روده و یا كاهش عوارض جانبی شیمی درمانی و پرتودرمانی كه به روده آسیب می زند فراهم آورند.

در حالی كه پیشرفت های مهمی با استفاده از مدل های موشی به دست آمده است اما تفاوت در زیست شناسی سلول های بنیادی بین موش و انسان محققان را از بررسی درمانهای نوین برای بیماری های انسانی دور نگه داشته است.

آدام گریز مجری این تحقیقات از آزمایشگاه مگنس گفت: اگرچه اطلاعاتی كه از موش ها به دست آورده ایم داده های بنیادی بسیار قابل توجهی برای توضیح چگونگی عملكرد یك این بافت است اما زمینه هایی وجود دارد كه نمی توانیم پیگیر آنها باشیم مگر آنكه همین آزمایشها را بر روی بافت انسانی انجام دهیم.

آزمایشگاه مگنس نخستین موسسه در آمریكا است كه سلول های بنیادی روده را از موش جداسازی كرده و رشد داده است و از این رو به انجام این شیوه بر روی بافت انسانی یك گام نزدیك تر شده است.

همچنین این محققان توانسته اند یك بخش از روده كوچك انسان را برای تحقیقات خود مورد استفاده قرار دهند. این بخش از روده پس از یك جراحی بای پس كه قرار بود دور انداخته شود به دست آمد.

محققان برای ابداع این شیوه، امكان اجرای راهبردی كه در موش ها به كار گرفتند را در انسان بررسی كردند.

آنها نخست وجود همین مولكول هایی كه در سطح سلول های بنیادی موش یافتند را در سلول های بنیادی انسان بررسی كردند.

محققان دریافتند این مولكول های خاص كه CD24 و CD44 نام دارند در بین انسان و موش مشترك است سپس برچسب های فلورسنت را به این مولكول ها چسباندند و از دستگاه خاصی موسوم به دسته بندی كننده سلولهای فعال فلورسنت برای شناسایی و جداسازی سلول های بنیادی از نمونه های روده كوچك استفاده كردند.

آنها دریافتند نه تنها می توانند سلول های بنیادی انسانی را از بافت روده انسانی جداسازی كنند بلكه می توانند انواع مختلف سلولهای بنیادی روده ای را از یكدیگر تفكیك كنند.

این دو نوع سلول های بنیادی – فعال و ذخیره- موضوعات جذابی برای محققان سلول های بنیادی محسوب می شوند.

دانش پژوهان هنوز در تلاش برای كشف چگونگی فعالیت چرخه سلول های بنیادی در جایگزینی سلول های بنیادی فعال آسیب دیده ناشی از صدمه، شیمی درمانی یا پرتو درمانی هستند.(مهر)


نوشته شده در   دوشنبه 19 فروردين 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode