ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 6 مرداد 1403
شنبه 6 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 18 فروردين 1392     |     کد : 51913

پرفشاری خون به 3 ارگان قلب، مغز و کلیه آسیب جدی می رساند

رئیس دانشکده پرستاری رشت با اشاره به شیوع عارضه پرفشاری خون در میان مردان و زنان گفت: این عارضه به 3 ارگان قلب، مغز و کلیه آسیب می رساند.

سلامت نیوز : رئیس دانشکده پرستاری رشت با اشاره به شیوع عارضه پرفشاری خون در میان مردان و زنان گفت: این عارضه به 3 ارگان قلب، مغز و کلیه آسیب می رساند.

محمدتقی مقدم نیا در گفت وگو با نظام پرستاری از عارضه پرفشاری خون به عنوان کشنده خاموش Silent Killer یاد و اظهار کرد: هم اکنون بیماری های عروق کرونر شایعترین علت مرگ و میر در دنیاست که مهمترین راه کنترل این دسته از بیماری ها کنترل فشارخون است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ادامه داد: پرفشاری خون سبب هایپرتروفی قلب و بیماری های دریچه ای قلب می شود.همچنین پرفشاری خون مهمترین علت بروز سکته های مغزی است که به صورت سکته های هموراژیک یا آترواسکلروتیک تظاهر می کند که البته این 2 نوع سکته 50 درصد از کل سکته های مغزی را به خود اختصاص داده اند.

این کارشناس ارشد پرستاری کلیه را سومین ارگان هدف در عارضه پرفشاری خون برشمرد و افزود: نفرواسکلروزیس هایپرتنسیو مهمترین عارضه کلیوی براثر فشارخون کنترل نشده است که به نارسایی کلیه منجر می شود.

مقدم نیا با بیان اینکه مبتلایان به نارسایی کلیه نیازمند دیالیز و حتی پیوند کلیه هستند، گفت: البته عارضه پرفشاری خون بر دیگر ارگان های بدن از قبیل چشم(رتین و یا شبکیه)، عروق محیطی و اندام و... تاثیر می گذارد و حتی سبب آترواسکلروزیس می شود.

وی با بیان اینکه 43 درصد علت مرگ در ایران بیماری های عروق کرونر است، ادامه داد: مهمترین علت و ریسک فاکتور آن عارضه پرفشاری خون است.

رئیس دانشکده پرستاری رشت با بیان اینکه شیوه پرفشاری خون در مردان بیش از زنان است، افزود: عارضه پرفشاری خون بر دو نوع اولیه و ثانویه است (90 درصد اولیه و 10 درصد ثانویه) برای پرفشاری خون اولیه اغلب علت خاصی متصور نیستند و از دهه سوم زندگی (سنین 25 تا 30 سال) بروز می کند نوع ثانویه آن با میزان شیوع کمتر حتی می تواند در سنین کودکی هم بروز کند.


بیشتر: سلامت نیوز (تندرستی): بیماری ها:پرفشاری خون به 3 ارگان قلب، مغز و کلیه آسیب جدی می رساند::.


نوشته شده در   يکشنبه 18 فروردين 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode