ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 16 تير 1403
شنبه 16 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 16 فروردين 1392     |     کد : 51836

فواید مصرف چغندر

چغندر مملو از فیبر است و موجب كاهش فشار خون و بیماری های قلبی و عروقی، كند شدن روند زوال عقل، مبارزه با سرطان و افزایش استقامت بدنی می شود.




چغندر مملو از فیبر است و موجب كاهش فشار خون و بیماری های قلبی و عروقی، كند شدن روند زوال عقل، مبارزه با سرطان و افزایش استقامت بدنی می شود.

اكثر فواید چغندر ناشی از سطوح زیاد مواد مغذی آن است بطوریكه مواد مغذی موجود در هر گرم چغندر بیش از 20 برابر اغلب سبزیجات است.

نیترات ها از جمله مواد مغذی موجود در چغندر هستند. این در حالی است كه نیترات ها به عنوان یك افزودنی غذایی شهرت بدی دارند.

آزمایشات انجام شده بر روی حیوانات نشان داد كه استفاده تجاری از نیترات ها با ابتلا به سرطان مرتبط است و در دهه شصت سازمان بهداشت جهانی محدودیت هایی در خصوص استفاده از آنها اعمال كرد.

اما مطالعاتی كه به تازگی انجام شده اند، نشان داده اند كه نیترات های موجود در چغندر موجب كاهش فشار خون می شوند.

نیترات ها موجب كاهش فشار خون می شوند چرا كه باكتری موجود در دهان و روده را به گاز اكسید نیتریك تبدیل می كند كه موجب استراحت و گشاد شدن رگ ها می شود و گردش خون را آزادانه تر می سازد.

یك مطالعه كه در سال 2010 در دانشگاه «كویین مری» لندن انجام شد، نشان داد كه نوشیدن یك لیوان 250 میلی لیتری آب چغندر در روز فشار خون را برای چند ساعت به اندازه زیادی پایین می آورد.

این مطالعه همچنین نشان داد افرادی كه فشار خون فرد بالایی دارند با مصرف آب چغندر كاهش چمشگیری را در فشار خون خود مشاهده می كنند.

همچنین مطالعه جدید نشان داد كه مصرف یك لیوان 500 میلی لیتر آب چغندر پس از شش ساعت موجب كاهش قابل ملاحظه فشار خون می شود.

محققان می گویند: در صورت گسترش مصرف آب چغندر، می توان شاهد كاهش 10 درصدی در میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی بود.

آب چغندر انتخاب ورزشكاران

مطالعات انجام شده نشان داده اند كه نیترات ها نه تنها فشار خون را پایین می آورد بلكه موجب افزایش میزان استفامت بدن می شوند.

یك مطالعه كه در سال 2010 انجام شد نشان داد: بزرگسالانی كه روزی 500 میلی لیتر آب چغندر می نوشند می توانند 16 درصد بیشتر از افرادی كه یك نوشیدنی فاقد نیترات مصرف كرده اند، ورزش كنند.

نیترات ها با همكاری سایر آنتی اكسیدان های موجود در چغندر باعث می شود كه ماهیچه ها به اكسیژن كمتری نیاز پیدا كنند.

این موضوع باعث می شود كه ماهیچه ها بطور موثرتری فعالیت كنند و دیرتر خسته شوند.

كند شدن روند زوال عقل

یك مطالعه كه در سال 2011 توسط محققان دانشگاه «ویك فارست» كارولینای شمالی انجام شد، نشان داد كه چغندر روند زوال عقل را كند می كند.

تصور می شود كه این موضوع به این دلیل است كه اكسید نیتریك جریان خون را به مغز افزایش می دهد.

چغندر حاوی فولیك اسید زیادی است بطوریكه دو تا سه عدد چغندر كوچك تقریبا حاوی 75 درصد میزان فولیك اسیدی است كه توصیه می شود فرد در طول روز مصرف كند.

تحقیقات نشان داده اند كه فولیك اسید زیادی كه در چغندر وجود دارد نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر دارد.

مبارزه با سرطان

«بیتاسیانین» رنگدانه ای كه رنگ زیاد چغندر از آن نشات می گیرد یك آنتی اكسیدان قوی است كه معلوم شده است دارای خواص ضد سرطانی است.

یك مطالعه كه در سال 2011 توسط محققان دانشگاه «هاروارد» در واشنگتن انجام شد نشان داد كه بیتاسیانیین رشد تومورهای سرطان پروستات و سینه را تا 12.5 درصد كند می كند.

سرشار از فیبر

پزشكان در مورد مشكلات هاضمه ای به بیماران توصیه می كنند كه سبزیجات مصرف كنند.

چغندر مملو از فیبر است و یك وعده 100 گرمی آن كه حدود دو تا سه چغندر كوچك می شود به تنظیم حركات شكمی كمك می كند.

چغندر همچنین حاوی ماده ای به نام «بتاین» است كه موجب عادی سازی ترشح اسید معده می شود.

این مولفه در صورتی كه سطح اسید معده كافی نباشد موجب افزایش سطح این اسید شده و در صورتی كه بدن اسید زیادی تولید كند به صورت داروی ضد ترشی معده عمل می كند.(ایرنا)


نوشته شده در   جمعه 16 فروردين 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode