ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 26 مهر 1388     |     کد : 5150

یکشنبه 26 مهر 29 شوال 18 اکتبر

آغاز خلافت قاهر بالله عباسي در سال 320 هجري قمري...

آغاز خلافت قاهر بالله عباسي در سال 320 هجري قمري

پس از كشته شدن مقتدر عباسي، به دست مؤنس خادم، نقش آفرينان اصلي خلافت عباسي و فرماندهان قدرتمند دربار، محمد بن معتضد بن موفق بن متوكل را به دارالخلافه آورده و رداي خلافت را بر وي پوشانيده و وي را به "القاهر بالله" ملقب ساختند. نام مادرش "قبول" و تاريخ خلافتش 28 شوال سال 320 قمري بود. وي، عبيدالله بن محمد كلواذي را جانشين محمد بن علي بن مقله، در امر وزارت نمود. زيرا ابن مقله درآن زمان، در بغداد نبود و در سرزمين فارس به سر مي برد و وزير اصلي دربار، ابن مقله و جانشين وي كلواذي شده بود.

قاهر عباسي، از فرزندان مقتدر مقتول بيعت گرفت و زندگي را بر آنان سخت نمود و تمام خانواده و وابستگان وي را مورد اذيت و آزار قرار داد.

گفته شد كه به دستور وي، مادر مقتدر عباسي را زدند و سپس او را به سقف آويزان كرده، به طوري كه بولش بر صورتش جاري مي شد و به همان حال بود، تا از دنيا رفت.

مدت خلافت قاهر، كوتاه بود و تنها يك سال و شش ماه بر سرير حكومت ماند و آن گاه، قضايا بر عليه او ورق خورد و او مورد خشم فرماندهان قدرتمند دربار قرار گرفت و از خلافت بركنار شد.

علاوه بر خلع وي از خلافت، چشمان وي را ميل كشيده و او را نابينا نمودند. از آن پس، وي به بيچارگي و تهيدستي سختي مبتلا شد و تا آخر عمرش، به ذلت زندگي كرد. گفته شد، وي پوششي بسيار حقير و كهنه بر تن داشت و به مردم مي گفت: ايها الناس، بر من تصدّق كنيد. همانا ديروز امير شما بودم و امروز از فقراي مسلمانان مي باشم.

 

تولد سنايي غزنوي در سال473هجري قمري

سنايي غزنوي شاعرپرآوازه ايران زمين، در سال473هجري قمري درغزنين متولد شد. سنايي ازاستادان مسلّم شعر فارسي بشمارميرفت. اين شاعرعارف، ذوق و قريحه شاعري خويش را دردربارغزنويان در قالب مديحه آشكاركرد. اما بعد ازتغييرات روحي كه دروي پديد آمد، ديگرمدح دردرباريان و حاكمان را نگفت و تحوّلي شگرف درسرودههايش روي داد. سنايي پس ازاين دگرگوني روحي به سفرحج رفت و مرد حقيقت و پيرطريقت شد. اين شاعرعالم بعد از بازگشت ازحج، مدتي دربلخ بسربرد و سپس درسال518هجري به غزنين مراجعت كرد و به خلق آثارخويش پرداخت. ازجمله آثارسنايي «طَريقُ التَّحقيق و حَديقةُ الحَقيقَة» را ميتوان نام برد. گفتني است كه الهي نامه و مثنوي سِيرُالعِباد اِلَي المَعاد ازيك طرف معرف استادي و مهارت سنايي درسبك خراساني است و ازطرف ديگر مسلك عرفاني و عقيده مذهبي سنايي را نشان ميدهد.

 

درگذشت « شمس الدين عبدالحميد خسروشاهي» در سال652هجري قمري

« شمس الدين عبدالحميد خسروشاهي» ازحكيمان مشهورايراني در سال652هجري قمري درشهردمشق بدرود حيات گفت. وي درحكمت، طب و علوم شرعي ازاستادان زمان خود بود و همواره به مطالعه شخصي و آموزش طالبان علم اشتغال داشت. خسروشاهي درسال580هجري قمري درتبريزبدنياآمد و پس از تحصيل مقدمات ادب، حكمت و كلام نزد امام فخررازي به مُهِتشان رفت. اين حكيم بزرگوارمدتهادردمشق زندگي كرد و ازدانش علماي اين شهربهره برد. ازآثارشمس الدين خسروشاهي مختصرمنطق شفاي ابوعلي سينا را ميتوان نام برد.

 

حضور شهيد محمد علي رجايي در جلسه شوراي امنيت سازمان ملل متحد در سال 1359 هجري شمسي

 

آغاز هفته تربيت بدني و ورزش

 

کشف جسد يكي از جانوران غول آساي قرون گذشته در سال 1797ميلادي

نخستين بار جسد يكي از جانوران غول آساي قرون گذشته در سال 1797ميلادي بدست آمد. اين جسد را« لياخوف» قزاق روسي دريخ هاي سيبري كشف كرد. جسد بدست آمده متعلق به فبل هاي عظيم الجثه اي بود كه ميليونها سال قبل برروي كره زمين مي زيستند و به ماموت مشهور بودند. شايان توجه است كه جسد ماموت بدست آمده در ميان يخ هاي سيبري مدفون شده و كاملا سالم مانده بود.

 

تولد گوتليپ دايملر ازمخترعان و مهندسان برجسته آلماني در سال 1834ميلادي

« گوتليپ دايملر» ازمخترعان و مهندسان برجسته آلماني در سال 1834ميلادي متولّد شد. دايملرازمخترعان مشهورقرن 19ميلادي بشمارمي رود. اوازنوجواني به امور صنعتي علاقه فراوان داشت و به تدريج كه بزرگترشد جدي ترازپيش به مطالعه و تحقيق درامورفني و صنعتي پرداخت. دايملراختراعات متعدد كرده است اما مهمترين آنها موتورسيكلت است كه درتاريخ اختراعات بنام اوثبت شده است .

 

 


نوشته شده در   يکشنبه 26 مهر 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode