ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 11 اسفند 1391     |     کد : 50453

کودکان ایرانی صاحب حوزه هنری شدند/ سلام زمستانی «یاد یار مهربان» به اهالی کتاب

اعلام برگزاری دهمین نمایشگاه کتاب یاد یارمهربان در اسفندماه سال جاری در کنار آغاز به کار حوزه هنری کودک و نوجوان از مهمترین رویدادهای فرهنگ و ادب در هفته گذشته بود.خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ و ادب: نخستین رویداد مهم حوزه فرهنگ و ادب در هفته گذشته، نشست هم‌اندیشی علی اسماعیلی سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصحاب رسانه بود

فرهنگ و ادب در هفته گذشته/
کودکان ایرانی صاحب حوزه هنری شدند/ سلام زمستانی «یاد یار مهربان» به اهالی کتاب
اعلام برگزاری دهمین نمایشگاه کتاب یاد یارمهربان در اسفندماه سال جاری در کنار آغاز به کار حوزه هنری کودک و نوجوان از مهمترین رویدادهای فرهنگ و ادب در هفته گذشته بود.خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ و ادب: نخستین رویداد مهم حوزه فرهنگ و ادب در هفته گذشته، نشست هم‌اندیشی علی اسماعیلی سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصحاب رسانه بود.

رئیس نمایشگاه کتاب تهران با اشاره به پیشنهاد یکی از خبرنگاران حاضر در جلسه مبنی بر کاهش تعداد نشست‌های سراهای اهل قلم گفت: تجربه به ما نشان داده که نشست‌هایی که در نمایشگاه برگزار می‌شود، خیلی کاربردی نیست و اگرچه آمار فعالیت‌های ما را بالا می‌برد ولی بعضی از آنها اصلاً مخاطب ندارد.

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد افزود: پس باید برنامه‌ریزی کنیم که نشست‌های نمایشگاه را جذاب برگزار کنیم، اما شما (خبرنگاران) باید به ما بگویید اگر برگزاری این نشست‌ها به درد نمی‌خورد، به جای آن چه کار کنیم یا چگونه نشست‌ها را برگزار کنیم.

اسماعیلی درباره مسائل مربوط به بدهی دوره‌های قبلی این نمایشگاه به ناشران خارجی هم گفت: با آقای بهمنی در این زمینه جلسه‌ای داشته‌ام و امروز صبح هم به اتفاق وزیر ارشاد نزد علی دیواندری مدیرعامل بانک ملت (بانک عامل در پرداخت بدهی ارزی نمایشگاه به ناشران خارجی) رفتیم، بلکه این مشکلات را حل کنیم.

همچنین به گفته سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد هزینه حضور ناشران خارجی در بخش ریالی این نمایشگاه همسان با هزینه مشابه برای ناشران در بخش داخلی است.

وی در واکنش به پیشنهاد یکی از خبرنگاران برای جایگزینی سیستم الفبایی برای جانمایی ناشران در نمایشگاه با کارنامه یک ساله آنها گفت: این پیشنهاد عملی نیست و تنها راهی که ما می‌توانیم از اعتراض ناشران کم کنیم، این است که آنها را به صورت الفبایی جانمایی کنیم؛ حال این ترتیب چه از ورودی شبستان از صحن اصلی باشد چه از در پشتی.

نمایشگاه کتاب با طعم اسفند

برپایی دهمین نمایشگاه یاد یارمهربان در 12 اسفند ماه نیز موضوع نشست خبری دبیر این نمایشگاه در هفته گذشته بود که طی آن امیر مسعود شهرام نیا خبر از برگزاری این دوره از نمایشگاه با بودجه 35 میلیارد ریالی داد.

دبیر دهمین نمایشگاه یاد یار مهربان در ادامه نشست خبری خود با اشاره به فراخوان این نمایشگاه گفت: در مدت انتشار فراخوان 530 ناشر برای شرکت در نمایشگاه ثبت‌نام کردند که بر اساس تصمیم اتخاذ شده تنها آثار سه سال اخیر خود را که شامل 22 هزار عنوان اثر می‌شود در معرض بازدید و خرید قرار می‌دهند. همچنین ما روی پایگاه اینترنتی نمایشگاه به نشانی www.yym.ir امکان جستجوهای مختلف در عناوین کتاب‌ها را برای مراجعه‌کنندگان فراهم کرده‌ایم.

شهرام نیا افزود: امسال در قالب ایجاد یک بخش موضوعی ویژه در نمایشگاه یک نسخه از تمام آثار حاضر در نمایشگاه در سالنی جداگانه قرار داده شده که تمام بازدیدکنندگان با مراجعه به این بخش و مشاهده اطلاعات موجود روی بارکدهای نصب شده روی این کتاب به صورت هدفمند به غرفه‌هایی که علاقه دارند مراجعه و آن اثر را تهیه کنند. در کنار این فعالیت‌های جنبی همانند نشست مسئولان شهرداری‌های مناطق مختلف با مدیران وزارت ارشاد و سازمان فرهنگی هنری شهرداری به منظور تعامل برای استفاده از امکانات موجود تدارک دیده شده است.

وی همچنین از برپایی غرفه ویژه معرفی کتاب‌های مدیریت شهری، معرفی کتابخانه‌های شهرداری تهران در قالب بروشور، اهدای 300 کارت عضویت در کتابخانه‌های تهران با تخفیف 50 درصد و 120 هزار کارت عضویت رایگان در کنار توزیع 60 هزار نقشه مکان یاب کتابخانه‌های عمومی شهر تهران و برگزاری مسابقه کتاب سایه‌بان شهر به عنوان برنامه‌های جنبی این نمایشگاه یاد کرد.

شاعرانی که مردمی شدند

جشنواره شعر فجر نیز در هفته گذشته برگزیدگان خود را شناخت و در اقدامی جنجال برانگیز و بر اساس آنچه دبیر این جشنواره از آن به عنوان نظر سنجی یاد کرد، سرانجام احمدرضا احمدی از نظر داوران جشنواره به خاطر مجموعه اشعار او به عنوان بهترین شاعر کشور برگزیده شد.

اما بر اساس نظرسنجی از آراء مردمی کسب شده، سید حمیدرضا برقعی و علیرضا قزوه به عنوان برترین شاعر معرفی شدند.

در بخش بهترین کتاب‌های شعر از نگاه مردم، آثار فاضل نظری شامل سه‌گانه‌ها (گریه‌های امپراطور، اقلیت و آنها)، همچنین حق‌السکوت و حفره‌ها به عنوان آثار برگزیده انتخاب شد.

کودکان و نوجوانان ایران صاحب حوزه هنری شدند

افتتاح حوزه هنری کودک و نوجوان نیز از مهمترین رویدادهای فرهنگی هفته گذشته بود.

در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در سخنانی اظهار داشت: حوزه هنری کودک و نوجوان باید کاری کند که بچه‌های ما زیبایی‌های کمال‌جوی دین را جستجو کنند. تقاضا دارم کارهای حوزه هنری کودک و نوجوان فله‌ای صورت نگیرد، بلکه کارمحور باشد. ما در حوزه هنری مرکز هم 3 اولویت اصلی داریم که عبارت‌اند از انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و حوزه ارزش‌ها که حوزه هنری هم باید در کارهایش به این سه اصل توجه داشته باشد.

وی افزود: اگر بینش موحدانه در جوان ما عمق پیدا کند، وقتی انقلابش در خطر می‌افتد، مجاهده می‌کند آن انقلاب را حفظ کند. جوانان ما که به جبهه رفتند، زیاد حکیم و فیلسوف نبودند. یک بار در زمان جنگ، پسر جوانی از فامیل به خانه‌ ما آمد و گفت استاد آماده‌ای برویم منطقه؟ گفتم من امتحان دارم. یادم می‌آید که عملیات کربلای 5 بود. آن جوان به من گفت مواظب باش دیر نکنی. و من وقتی به منطقه رسیدم که با خیلی از پیکرهای شهدا روبرو شدم. جنازه مطهر این شهید 18 ساله هم 27 گلوله خورده بود. این نکته هم در سبک زندگی مهم است که جوان احساس کند با خدا معامله می‌کند نه فردی دیگر.

محسن مومنی رئیس حوزه هنری نیز در این مراسم در سخنانی گفت: با توجه به تفاوت‌های ماهوی که بین نگرش کودکان و نوجوانان با دید بزرگسالان وجود دارد، طبیعی است که حوزه بخواهد، فعالیت‌های بخش کودک و نوجوان را به طور تخصصی پیگیری کند. باید توجه کنیم اگر در هر بخش و موضوع دیگری مجاز به واردات از دیگر کشورها باشیم، در زمینه کودک و نوجوان مجاز به انجام چنین کاری نیستیم و نمی‌توانیم از هر دستاوردی که مربوط به دیگران است، بهره ببریم. اما متاسفانه امروز شاهد عکس این موضوع هستیم و با همه تلاش‌هایی که در حوزه‌ای مانند کتاب و ادبیات می‌شود، به ویژه فعالیت‌هایی که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و وزارت آموزش و پرورش انجام می‌دهند، هنوز هم نسبت آثار ترجمه به تالیف بسیار تامل‌برانگیز است. در بخش فیلم و انیمیشن که اوضاع خیلی بدتر است. این شرایط در صورتی وجود دارند که در کشورمان زمینه‌ رشد و توسعه این حوزه‌ها وجود دارد.

موزه چاپ در کتابخانه ملی ساکن می‌شود

کتابخانه ملی ایران و کتابخانه مجلس شورای اسلامی نیز در هفته گذشته خبر از امضای تفاهمنامه‌ای دادند که بر اساس آن برای تاسیس موزه چاپ با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

طبق این تفاهم‌نامه قرار است مجموعه مربوط به موزه تاریخ چاپ کتابخانه مجلس به ساختمان کتابخانه ملی در خیابان 30 تیر منتقل شود. این موزه قرار است از سوی شورایی مرکب از نمایندگان کتابخانه ملی ایران و کتابخانه مجلس و به ریاست رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، اداره شود.

بر اساس بند 8 این تفام‌نامه 15 ماده‌ای، سازمان اسناد و کتابخانه ملی استانداردسازی موزه و حفاظت و حراست از مجموعه را بر عهده دارد 




نوشته شده در   جمعه 11 اسفند 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode