ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 16 تير 1403
شنبه 16 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 5 بهمن 1391     |     کد : 48766

بعد از ورزش بلوط بخوريد

تا به حال ميوه بلوط را ديده‌ايد؟ اين ميوه ظاهري مشابه فندق دارد و درخت آن به صورت وحشي يا كشت‌شده در مناطق معتدلي چون مازندران، كردستان و لرستان رويش دارد...


جام جم آنلاين: تا به حال ميوه بلوط را ديده‌ايد؟ اين ميوه ظاهري مشابه فندق دارد و درخت آن به صورت وحشي يا كشت‌شده در مناطق معتدلي چون مازندران، كردستان و لرستان رويش دارد و طرفداران پروپا قرص آن مردمان استان گيلان هستند. اين ميوه در بازار كمياب است، اما در برخي ميوه‌فروشي‌ها يا مغازه‌هاي مدرن به صورت بسته‌بندي شده يا فله‌اي به فروش مي‌رسد.

بلوط از فندق درشت‌تر و هريك يا چند عدد آن درون پياله‌اي سبزرنگ و خاردار قرار گرفته است.

بلوط را همچون فندق از پوست سبزرنگ جدا و پوسته قهوه‌اي مايل به قرمز آن را شكسته و به صورت خام، تفت داده شده و حتي آب‌پز ميل مي‌كنند.

مزه آن مانند فندق خوشايند و دلچسب نيست، اما به دليل غني‌بودن از املاح و ويتامين‌ها غذاييت بالايي داشته و مانند اجزاي آجيل مغذي است. امروزه در صنعت ازبلوط در كيك، بستني و حتي از آرد آن به عنوان حجم‌دهنده در برخي از انواع نان‌ها استفاده مي‌شود.

بعد از ورزش بلوط بخوريد!


بلوط حاوي نشاسته، چربي، پروتئين، فيبر و املاحي چون آهن، كلسيم، منيزيم و ويتامين‌هاي گروه B است. ميزان نشاسته بلوط در مقايسه با فندق بيشتر و چربي آن كمتر است.

به دليل فيبر بالايي كه دارد خاصيت سيركنندگي داشته و به دليل دارابودن اسيدهاي چرب غيراشباع فاقد كلسترول بوده و پتاسيم آن ادرارآور است.

ويتامين‌هاي گروه B آن باعث عملكرد بهتر سيستم عصبي مي‌شود و به دليل نداشتن گلوتن، براي مبتلايان به سيلياك محدوديت مصرف ندارد.

اين را هم بدانيد شاه بلوط درشت‌تر، روغن‌دارتر و مغذي‌تر از بلوط است. اين ميوه تقويت‌كننده بدن و چاق‌كننده بوده و مصرف آن براي افراد ضعيف توصيه شده است.

به گفته متخصصان مصرف بلوط بعد از فعاليت‌هاي ورزشي است. چرا؟ به دليل آن‌كه منيزيم و كلسيم بالايي داشته و با تسكين عضلات از گرفتگي و كوفتگي آنها مي‌كاهد.

بلوط درمان‌كننده التهابات

بلوط يكي از غني‌ترين گياهان از نظر ميزان تانن بوده و به دليل وجود اين تركيب، مقبض‌‌كننده و ضداسهال است. به جهت دارا‌بودن تركيبات فلاونوييدي خواص ضدالتهابي داشته و با كاهش تورم عروق انتهاي روده منجر به كم‌شدن التهاب هموروييد (بواسير) مي‌شود.

نتايج بررسي‌ها نشان داده است شاه‌بلوط و عصاره آن به عنوان درمان حمايتي در حفظ عملكرد غشاي ديواره وريدها و بهبود جريان خون در نارسايي مزمن وريدي استفاده مي‌شود. از التهاب عضلات و رگ‌هاي واريسي كاسته و موجب بهبود و بازگشت خون به قلب مي‌شود.

موارد منع مصرف

علاوه بر ميوه بلوط پوست، برگ و ريشه درخت آن هم خواص درماني دارد، اما بايد بدانيد مصرف زياده از حد بلوط به دليل تانن زياد از ميزان جذب آهن بدن مي‌كاهد. همچنين با برخي داروها تداخل ايجاد كرده و ساپونين آن باعث تحريك لايه مخاطي معده و برگشت اسيد مي‌شود. مصرف بلوط در دوران شيردهي و بارداري بايد تحت نظر پزشك باشد.

فاخره بهبهاني - جام‌جم 


نوشته شده در   پنجشنبه 5 بهمن 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode