ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 13 دي 1391     |     کد : 48187

پنجشنبه14دی 1391 -20صفر1433-3ژانويه 2013

3 ژانويه در گذر تاریخ ...

14 دي در گذر تاریخ
* ورود اولين هواپيما به ايران (1292 ش)
اشاره:
در پي اجراء يك برنامه پرواز نمايشي در آسمان تهران توسط خلباني لهستاني با يك هواپيماي دوباله سبك در زمان احمدشاه قاجار، اولين هواپيما به ايران وارد شد. در ازاي اين برنامه، دست‏اندركاران اين هواپيما با فروش مبلغ گزاف بليط، نمايش مختصري داده بودند. تا سال‏ها بعد، پروازها غالباً نمايشي بود و هواپيماها براي اين منظور به ايران مي‏آمدند. همچنين تا نيمه سال 1301ش در تهران زمين مشخصي براي فرود و برخاستن هواپيما وجود نداشت تا آن كه در پي درخواست دولت انگلستان براي فرود هواپيما، دولت ايران زميني در جنوب تهران براي اين كار اختصاص داد. پس از مدتي خطوط هوايي ايجاد شد و پس از انجام مذاكراتي با شركت‏هاي اروپائي، اولين سرويس هوائي در آذرماه 1303 ش داير گرديد.
* فرار "ازهاري" و "اويسي" از مزدوران رژيم طاغوت به خارج از كشور (1357ش)
اشاره:
غلامرضا ازهاري و غلامعلي اويسي دو تن از ارتشبدهاي عالي رتبه ارتش رژيم پهلوي بودند كه در روزهاي پاياني عمر رژيم ستم‏شاهي احساس كردند كه اين رژيم نابودشدني است و حضور آنان در ايران ممكن است به قيمت جان آنان تمام شود. از اين رو پس از انتقال اموال بي‏شمارِ خود به خارج از كشور، به اروپا گريختند. ازهاري تا پيش از آن، نخست وزيرِ دولت نظامي بود كه در اواخر كار به علت عدم توانائي در كنترل اوضاع كشور، از اين سمت استعفاء داده بود. اويسي نيز به عنوان فرماندار نظامي تهران، در هفدهم شهريور 1357، دستور قتل عام وسيع مردم را صادر كرده و پس از روي كار آمدن ازهاري، سرپرست وزارت كار گرديد كه آن هم دوام نياورد.
* تبعيد آيت ‏اللَّه "سيد مصطفي خميني" به تركيه توسط رژيم پهلوي (1343 ش)
اشاره:
پس از تبعيد حضرت امام خميني(ره) در سيزدهم آبان 1343 ش به تركيه، رژيم پهلوي در عصر همان روز، فرزند ارشد ايشان، حاج سيد مصطفي را نيز دستگير و روانه زندان قزل قلعه در تهران نمود. انعكاس اين دو خبر، شهرهاي قم، مشهد و تهران را به حالت تعطيل درآورد و در بسياري از شهرها تظاهرات به راه افتاد. در نهايت فشار افكار عمومي و بحران سياسي و طوفان نشأت گرفته از تبعيد امام، چنان رژيم را درمانده كرد كه سعي نمود به طوري، آن را آرام سازد. از اين رو حاج سيد مصطفي خميني را پس از 57 روز حبس، در هشتم دي ماه 1343 از حبس، آزاد كردند و از او خواستند كه بدون سروصدا به قم برگردد. اما ورود ايشان به قم، مورد استقبال پرشور مردم قرار گرفته و ملت انقلابي، ايشان را تا خانه همراهي كردند. ولي چون رژيم از اين عمل سودي به دست نياورد، پس از پنج روز به گونه‏اي وحشيانه سيدمصطفي را از خانه مسكوني دستگير و در 14 دي ماه به تركيه تبعيد كرد.
* سفر مخفيانه ژنرال "هايزر" مستشار عالي‏ رتبه نظامي آمريكا به تهران (1357 ش)

* عمليات كوچك محدود در تنگ حاجيان توسط سپاه (1359ش)
* عمليات محدود چَغالوند در گيلانغرب، به طور مشترك به فرماندهي سپاه پاسداران (1359ش)

* روز جهاد كشاورزي
20 صفر در گذر تاریخ
* اربعين حسيني "روز زيارتي مخصوص حضرت سيدالشهدا"
اشاره:
اربـعین در لغت، به معنای چهل، چهار دهه (لغت نامه دهخدا، 5/164) و در اصطلاح، سپری شدن چهل روز از مرگ کسی و بر پای داشتن مراسمی برای بزرگداشت اوست. این واژه در اصطلاح شیعه، به طـور خـاص بـر روز بـیـسـتـم مـاه صـفـر یـعـنـی چـهـل روز پـس از واقـعـه عـاشـورا و شهادت امام حسین (ع) و یارانش اطلاق می گردد (همان) و به اربعین حسینی نامبردار است.
* ورود اهل‏بيت سيدالشهداء به كربلاي حسيني (61 ق)
اشاره:
بنا بر روايتي مقارن چهلمين روز شهادت امام حسين(ع) كاروان اهل بيت پيامبر(ص)، پس از افشاي ماهيت ضد اسلامي يزيد و حقانيت امام حسين(ع)، به سرزمين كربلا بازگشتند. بنابر همين روايت، خاندان امام حسين(ع) در آنجا با صحابي بزرگ پيامبر، جابر بن عبداللَّه انصاري و عده‏اي ديگر از ياران امام(ع) مواجه شدند كه براي زيارت قبر امام حسين(ع) آمده بودند. آنان با سوگواري و سوز و گدازي حسرت بار، ياد آن امام شهيد و مظلوم را گرامي داشتند و پس از مدتي راهي مدينه شدند.
* ورود "جابربن عبداللَّه انصاري" به سرزمين كربلا و زيارت قبر مبارك امام حسين(ع) (61 ق)
* درگذشت شيخ "جعفر شوشتري" محقق و عالم بزرگ مسلمان (1303 ق)
اشاره:
شيخ جعفر بن حسين بن علي شوشتري ازمحققين و علماي بزرگ اسلام و فقيهان عالي مقام و مجتهدين اماميه بود. اوقات او در امور ديني و ارشاد مردم و موعظه سپري گرديد. وي از شاگردان محمدحسن نجفي، صاحب جواهر، شيخ مرتضي انصاري و شريف العلماء مازندراني و ديگر بزرگان بود. وي اولين كسي است كه درمسجد سپهسالار تهران اقامه‏ي جماعت نمود. وي در حوالي كرمانشاه بدرود حيات گفت و جنازه‏اش به نجف منتقل و مدفون شد. از شيخ جعفر شوشتري تأليفات ارزشمند و متعددي به جاي مانده كه هر يك از آن‏ها، نشان دهنده‏ي وسعت فكر و دقت نظر اوست. اصول الدين، الخصائص الحسينيه و مجالسُ البُكا از آن جمله‏اند.
* تولد آيت اللَّه العظمي "مرعشي نجفي" (1315 ق)
3 ژانويه در گذر تاریخ
* استقلال كامل "نيكاراگوئه" در امريكاي مركزي (1838م)
* درگذشت "پير لاروس"
اديب و لغت‏ شناس معروف فرانسوي (1875م)
* سرنگوني "مانوئل نوريگا" 


نوشته شده در   چهارشنبه 13 دي 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode