ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 5 دي 1391     |     کد : 47778

چهار شنبه 6 دی 1391 -12صفر1433-25دسامبر 2012

رویدادهای مهم 6 دي در گذر تاریخ...

رویدادهای مهم 6 دي در گذر تاریخ
* آغاز محاصره‏ ي تبريز پايتخت اتابكان ازبك توسط سپاهيان خوارزمشاه (622 ق)

* درگذشت "سلمان ساوجي" غزل گو
و قصيده سراي بزرگ ايراني (778 ق)
اشاره:
خواجه جمال الدين سلمان بن علاءالدين محمد ساوجي
معروف به سلمان ساوجي از بزرگ‏ترين شاعران قصيده‏سرا و از غزل گويان نيكو سخن قرن هشتم هجري مي‏باشد. زندگي سلمان بيشتر در دربار امراء آل جلاير (ايلكانيان) و در بغداد كه پايتخت آنان بود، سپري شده است. سلمان را مي‏توان آخرين قصيده سراي بزرگ ايران بعد از مغول دانست و او از همه‏ي معاصران خود، بهتر از عهده‏ي تتبع قصايد شاعران قصيده سراي قرن پنجم و ششم هجري برآمده است.
او در علوم و فنون متداول زمان خود به درجه‏اي از كمال رسيد كه توانست به مدد ذوق خدادادي در سخن سرائى و شاعري، از نامداران عصر خود شود. مجموع اشعار سلمان در حدود يازده هزار بيت است.
وي در همه‏ي زمينه‏ها و قالب‏هاي شعري، ذوق آزمائى كرده و به اعتقاد محققين، در زمينه‏ي شعر، استاد مسلّم بوده است. مهارت و استادي او در شاعري تا بدان پايه بوده كه حافظ شيرازي او را ستوده است. در اشعار سلمان، گرايش‏هاي عارفانه موجود است و اعتقادات او در اين زمينه به خوبي در اشعارش جلوه‏گر است. در ديوان اشعار سلمان، قصايد ديني در توصيف خداوند متعال و رسول گرامي اسلام نيز وجود دارد كه برخي از آن‏ها از نظر قدرت تشبيه و شيوايي زبان، بسيار زيبا هستند. از سلمان ساوجي، دو داستان منظوم با نام‏هاي فراق نامه و جمشيد و خورشيد نيز باقي مانده است.
رویدادهای مهم 12 صفر در گذر تاریخ

* درگذشت آيت ‏اللَّه "ميرزا احمد كفايي" فرزند "آخوند خراساني" (1350ش)
اشاره:
آيت‏اللَّه ميرزا احمد كفايي فرزند استاد بزرگ، آخوند ملا محمد كاظم خراساني، در نجف اشرف ديده به جهان گشود و پس از تحصيل مقدمات و سطوح عاليه، از محضر پدر ارجمندش، آخوند خراساني و ديگر بزرگان حوزه علميه نجف بهره‏مند گرديد. وي پس از فوت پدرش به مشهد مقدس عزيمت نمود و در مسجد گوهرشاد به تدريس خارج فقه و اصول اشتغال ورزيد. اين عالم رباني سرانجام در ششم دي ماه 1350 برابر با هشتم ذي قعده 1391 قمري بدرود حيات گفت و در آستان مقدس رضوي مدفون گرديد. حاشيه بر كفايةُالاصول از آثار وي مي‏باشد.
* قطع صادرات نفت ايران در پي اعتصابات كاركنان شركت نفت (1357 ش)
اشاره:
مهمترين شاخص‏هاي بحران انقلابي در ايران در واپسين ماه‏هاي
عمر رژيم پوسيده پهلوي، اعتصاب كارخانجات، ادارات و بخش‏هاي آموزشي كشور بود. در اين ميان كشتار مردم توسط عوامل مزدور رژيم، به جاي اين كه انقلاب را متوقف نمايد به آن شتاب بيشتري بخشيد و باعث گسترش اعتصابات شد. در اين ميان كاركنان صنعت نفت كشور در نوزدهم شهريور 1357 اولين اعتصاب خود را از پالايشگاه تهران آغاز كردند و اين اعتصاب به تدريج مناطق نفتي جنوب و آبادان را نيز در برگرفت. در پي اعتصاب گسترده شركت‏هاي نفتي در ايران، سرانجام در روز ششم دي ماه 1357، صادرات نفت كشور به خارج به كلي متوقف شد و سوخت تنها در حد نيازهاي داخلي عرضه گرديد. با قطع كامل صادرات نفت به عنوان اهرم براندازي شاه، محمدرضا پهلوي از اصلي‏ترين منبع درآمد خود محروم گرديد و مراحل سقوط او تشديد و تسريع گرديد. به اين ترتيب اعتصاب به همراه راهپيمايي، مبدل به مؤثرترين ابزار براندازي انقلابي شد و اعتصاب صنعت نفت، محوري‏ترينِ آنها بود كه هم به طور رواني موجبِ فلجِ ذهني شاه گرديد و هم به طور واقعي، قلب اقتصاد و قدرت مالي نظام را از كار انداخت. اين عمل، مورد حمايت و پشتيباني حضرت امام خميني نيز قرار گرفت.
* صدور پيام "امام خميني"(ره) مبني بر تشكر از اعتصاب شركت نفت در اعتراض به رژيم پهلوي (1357ش)
اشاره:
پس از گسترده شدن اعتصاب كاركنان شركت نفت ايران و قطع صدور نفت، حضرت امام خميني(ره) در ششم دي ماه 1357، طي پيامي از پاريس، ضمن محكوم كردن اعمال وحشيانه دولت نظامي و غيرقانوني ازهاري در كشتار مردم، از اين اعتصاب پشتيباني كرد و از شركت كنندگان در آن تشكر نمودند. ايشان همچنين در اين پيام، مردم را به حمايت از كاركنان شركت نفت فراخوانده و سفارش كردند كه بايد جلوي صدور نفت به دولت غاصب اسرائيل گرفته شود. در پي صدور اين پيام، كاركنان شركت نفت نيز از اين روز كليه صادرات نفتي كشور به خارج را قطع كرده و به مقدار مصارف داخلي، نفت و سوخت عرضه كردند.

رویدادهای مهم 26 دسامبر در گذر تاریخ
* آغاز رياست جمهوري "اليوركرامْوِل"
تنها رئيس جمهور انگلستان (1653م)(ر.ك: 3 سپتامبر)
* امضاء معاهده "مَدْرَس" بين نيروهاي استعماري فرانسه و انگليس (1754م)
* تولد "چارلْزْ بِبيج" دانشمند برجسته انگليسي و مخترع ماشين حساب (1792م)
* تولد "مائوتِسِه تونْگْ" رهبر و بنيان‏گذار
چين كمونيست (1945م) (ر.ك: 8 سپتامبر)
* تشكيل كنفرانس همبستگي كشورهاي
آسيا و آفريقا (1957م)
* مرگ "هاري ترومن" سي و سومين
رئيس جمهور آمريكا(1972م)
* وقوع زمين لرزه شديد موسوم به سونامي
در جنوب و جنوب شرق آسيا (2004م) 


نوشته شده در   سه شنبه 5 دي 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode