ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 27 آذر 1391     |     کد : 47388

سه شنبه 28 آذر 1391 - 4 صفر1433-18دسامبر 2012

28 آذر در گذر تاریخ

28 آذر در گذر تاریخ
* شهادت عباسعلی بلوچ‌ زاده (1361ش)
اشاره:
شهید عباسعلی بلوچ‌زاده، دوازدهم فروردین‌ماه ۱۳۱۰ش در تربت حیدریه به‌دنیا آمد. عباسعلی به‌واسطه شرایط نامناسب اقتصادی و فقر مالی خانواده‌اش نتوانست تحصیل کند و به کارگری پرداخت. وی در بیستم اردیبهشت ۱۳۴۹ش ازدواج کرد که ثمره این وصلت، یک فرزند پسر و دو فرزند دختر است. عباسعلی به‌دنبال هجوم ارتش بعثی به مرزهای جمهوری اسلامی ایران از ۳۱ شهریورماه ۱۳۵۹ش، این تجاوز ناجوانمردانه را تاب نیاورد و راهی عرصه‌های پیکار حق با باطل گردید. وی در گردان مسلم ابن عقیل لشگر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) تحت عنوان رزمنده حضور یافت تا این‌که سرانجام در تاریخ بیست و هشتم آذرماه سال ۱۳۶۱ هجری شمسی به‌دنبال حمله شیمیایی رژیم بعثی عراق در سن پنجاه و یک سالگی در منطقه سومار به فیض عظمای شهادت رسید و عاشورائی گشت. شهید عباسعلی بلوچ‌زاده در قطعه شهدای بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شده است.
* شهادت شهید غلام‌حسین خسروی (1361ش)
اشاره:
شهید غلام‌حسین خسروی، دهم تیرماه ۱۳۲۳ش در روستای مهموئی از توابع شهرستان بیرجند دیده به جهان هستی گشود. دوران کودکی را در زادگاهش گذراند و تحصیلاتش را تا اخذ مدرک دیپلم در بیرجند سپری نمود. سپس در تاریخ اول مهرماه ۱۳۵۱ش وارد دانشکده‌ افسری گردید و پس از طی دوره آموزشی، به ارتش جمهوری اسلامی ایران پیوست. آنگاه به‌عنوان افسر فرمانده گروهان در مرکز آموزش ۰۴ بیرجند به کار مشغول شد. او سال‌ها با دلسوزی و خلوص نیت به آموزش سربازان این مرز و بوم پرداخت. شهید در سن ۲۵ سالگی ازدواج کرد که ثمره‌ شش سال زندگی مشترک وی، سه فرزند پسر و یک فرزند دختر می‌باشد. با آغاز جنگ تحمیلی رژیم بعثی عراق علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، بار‌ها به‌طور داوطلبانه به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل اعزام گردید. وی حدود ۱۶ ماه در مناطق جنگی و صحنه‌های پیکار با متجاوزان بعثی خدمت نمود تا این‌که سرانجام در تاریخ بیست و هشتم آذرماه سال ۱۳۶۱ هجری شمسی طی یک عملیات شناسایی در قلاویزان، در سن سی و هشت سالگی بر اثر اصابت ترکش خمپاره دشمن به فیض عظمای شهادت نائل گشت. پیکر پاک شهید غلام‌حسین خسروی پس از تشییع در شهرستان بیرجند، به زادگاهش، روستای مهموئی منتقل و به خاک سپرده شد.
* حمله موشكي رژيم بعثي عراق به شهر قهرمان ‏پرور دزفول (1361 ش)
اشاره:
رژيم خونخوار عراق، با هر بار ناكامي در جبهه‏هاي جنگ و رويارويي با رزمندگان جان بركف اسلام، براي تحت فشار قرار دادن جمهوري اسلامي ايران، به بمباران مناطق مسكوني ايران اقدام مي‏نمود و در همان حال، خود را صلح طلب عنوان مي‏كرد. در ادامه اين حملات وحشيانه، در روز بيست و هشتم آذر 1361، شهر دزفول هدف يورش بي‏رحمانه رژيم بعث عراق قرار گرفت. در جريان اين حمله موشكي رژيم بعث عراق به شهر قهرمان‏پرور دزفول، 60 غيرنظامي شهيد و 287 نفر زخمي شدند. اگرچه قبل از اين جنايت نيز، هواپيماهاي عراقي بارها شهرهاي ايران را بمباران كرده و ساكنان غيرنظامي آنها را به خاك و خون كشيده بودند، اما حمله به دزفول، اولين حمله گسترده عراق به مناطق مسكوني به وسيله موشك‏هاي زمين به زمين مي‏باشد.
* ارتحال عالم فرزانه آيت ‏اللَّه "محمدرضا مروج طبسي" (1363 ش)
اشاره:
آيت‏اللَّه شيخ محمدرضا مروّج طبسي در سال 1285ش در مشهد مقدس به دنيا آمد. وي سطوح اوليه را در مشهد گذراند و سپس راهي قم گرديد. آيت‏اللَّه طبسي در قم از محضر آيات عظام: سيدمحمدتقي خوانساري، سيد علي يثربي كاشاني، ميرزا علي‏اكبر حكيم يزدي و محمدعلي شاه آبادي استفاده برد و به مدت هفت سال نيز در درس خارج آيت‏اللَّه شيخ عبدالكريم حائري يزدي شركت جست. آيت‏اللَّه مروّج طبسي سپس راهي نجف اشرف شد و در حلقه درس حضرات آيات محمد جواد بلاغي، سيدابوالحسن اصفهاني، آقاضياءالدين عراقي و ميرزاي ناييني شركت كرد. ايشان همچنين از اعضاي رييسه مجلس استفتاء آيت‏اللَّه سيدابوالحسن اصفهاني بود. وي در طي سال‏هاي حضور در نجف اشرف، به وظايف ديني و اسلامي اشتغال داشت تا اينكه در سال 1352 ش به سبب فشارهاي دولت عراق به همراه ده‏ها هزار نفر ايراني مقيم عراق، از آن كشور رانده شد و در قم ساكن گرديد و به تدريس و تأليف پرداخت. از اين عالم رباني و مجتهد بزرگ كه مراتب اجتهاد و مقامات علمي وي مورد گواهي و تصديق علماي بزرگ قم و نجف اشرف بود آثار متعددي بر جاي مانده كه اِثباتُ الرّجعَه، حاشيه وسيلةُ النجاة و عقد الفرايد في اصول العقايد و ذخيرةُ الصالحين در 8 جلد از آن جمله است. سرانجام اين فقيه و مدرس بزرگوار در 28 آذر 1363ش برابر با 25 ربيع‏الاول 1405ق در 78 سالگي در قم رحلت نمود و در يكي از حجره‏هاي صحن بزرگ حرم حضرت معصومه(س)، به خاك سپرده شد.
* ترور برادر "صادق گنجي" رايزن فرهنگي ايران در لاهور توسط عوامل استكبار جهاني (1369 ش)
اشاره:
صادق گنجي مسؤول خانه فرهنگ جمهوري اسلامي ايران در لاهور پاكستان نزديك به چهار سال، مأموريت فرهنگي خويش را در راه معرفي ارزش‏هاي والاي اسلام و گسترش روابط فرهنگي ميان مردم ايران و پاكستان سپري كرده بود. وي در آستانه بازگشت به ايران اسلامي و پس از مراسم توديع كه از سوي فرهنگيان و شخصيت‏هاي علمي و ادبي لاهور برايش برگزار شده بود، توسط عوامل فرقه‏گراي همسو با استكبار جهاني، مورد حمله مسلحانه قرار گرفت و به شهادت رسيد.
* اولين همايش نگارش يك روزه قرآن كريم در تهران (1379 ش)
اشاره:
اولين همايش نگارش قرآن كريم در يك روز با حضور يكصد و هشتاد خوشنويس و 60 تصنيف كار و تذهيب‏كار برجسته كشور در سالن اجلاس كنفرانس اسلامي برگزار شد و در يك روز، تمام قرآن كريم به طرزي بديع و زيبا به نگارش درآمد. علاوه بر اين‏كه بسياري از مسؤولان به بازديد اين همايش آمدند، در پايان نيز اين كار مورد بازديد و تقدير مقام معظم رهبري حضرت آيت ‏اللَّه خامنه‏اي قرار گرفت.

4 صفر در گذر تاریخ
* تصرف شهر بغداد پايتخت خلفاي عباسي توسط "هلاكوخان مغول" (656 ق)
اشاره:
پس از حمله‏ي سپاهيان مغول و تسخير شهر بغداد، پايتخت خلافت عباسيان، در چهارم صفر سال 656 ق، خليفه‏ ي عباسي، المستعصم باللَّه، با سه پسر خود و سه هزار تن از سادات، بزرگان، قضات و اعيان بغداد از شهر خارج شد و به خدمت هلاكو رسيد و تسليم وي گرديد. هلاكو امر كرد كه مردم بغداد را به بهانه‏ي سرشماري به خارج از شهر كوچ دهند. سپس دستور قتل همگي آنان را صادر كرد و خود در نهم صفر وارد بغداد شد و آن شهر تاريخي را به يغما بُرد.
* رحلت استاد بزرگ اخلاق ميرزا "محمد علي شاه ‏آبادي" (1369 ق)
اشاره:
آقا ميرزا محمد علي شاه‏آبادي فرزند شيخ محمدجواد اصفهاني در سال 1292 قمري در اصفهان متولد گرديد و مقدمات علوم را از محضر پدر بزرگورارش كه خود از فقها و شاگردان صاحب جواهر بود، فرا گرفت. سپس از محضر برادرش آقا شيخ احمد بيدآبادي و ميرزا محمدهاشم خوانساري بهره‏مند شد. سپس در تهران، فقه و اصول را از محضر ميرزا حسن آشتياني و عرفان را از محضر ميرزاهاشم گيلاني و فلسفه را از ميرزا ابوالحسن جلوه فرا گرفت و براي تكميل مراتب علمي به دارالعلم نجف اشرف رهسپار گرديد. آيت اللَّه شاه آبادي سپس به سامرا رفته و در درس آيت‏اللَّه ميرزا محمد تقي شيرازي شركت جست و از افادات آن بزرگوار بهره‏ها برد. ايشان بنا به اصرار والده‏ي محترم خود به ايران بازگشت و در تهران سكونت جست و در مسجد سراج الملك (شاه آباد سابق) به اقامه‏ي نماز و ترويج و تبيين معارف اسلام پرداخت. آيت اللَّه شاه آبادي آن گاه در سال 1347 قمري به حوزه‏ي علميه‏ي قم رفت و به تربيت طلاب علوم ديني پرداخت و شخصيت‏هاي بزرگواري چون حضرات آيات عظام: امام خميني(ره)، سيد شهاب‏الدين مرعشي نجفي، ميرزا هاشم آملي، محمدرضا مروج طبسي و... را به جهان تشيع عرضه نمود. بعد از 7 سال مجدداً به تهران بازگشت و در مسجد امين‏الدوله‏ي بازار، امامت جماعت را به عهده گرفت. از اين استاد فرزانه‏ي عرفان، كتاب‏هاي فراواني بر جاي مانده كه منازِلُ السّالِكين، رساله‏ي عقل و جهل، حاشيه‏ي كفايةُ الاصول و... از آن جمله‏اند. در موقعيتي كه رضاخان پهلوي، تمام مساجد و منابر را تعطيل نموده بود، آيت اللَّه شاه‏آبادي، هيچ گاه نماز و سخنراني‏اش قطع نشد. زماني هم كه رضاخان، پوشيدنِ لباس روحانيت را ممنوع كرده بود، او فرزندانش را به روحاني شدن و پوشيدن لباسِ مقدس روحانيت تشويق كرد و به بركت همين تلاش مُخلصانه، هفت تن از فرزندانِ ايشان، روحاني شدند. وفات اين عارف بزرگ برابر با 3 آذر 1328 ش در 77 سالگي روي داد و پس از تشييعي باشكوه در رواق ابوالفتوح رازي در حرم حضرت عبدالعظيم(ع) مدفون گرديد. حضرت امام خميني(ره) درباره استاد مي‏فرمود: "من در طول عمرم، روحي به لطافت روح‏آيت‏اللَّه شاه‏آبادي نديدم."

18 دسامبر در گذر تاریخ
* تولد "جوزف جان تامْسون" فيزيك دان امريكايي و پدر الكترون (1856م)
* كشف ميكروب طاعون توسط دانشمندان فرانسوي (1894م)
* الحاق رسمي مصر به عنوان مستعمره انگلستان (1914م)
* پايان عمليات طولاني "وُردن" در جريان جنگ جهاني اول (1916م)
* آغاز عصر اتم، با شكافتن هسته اتم توسط "اوتو هان" فيزيك‏دان آلماني (1938م)
* تصويب كنوانسيون رفع كليه اشكال تبعيض عليه زنان از سوي سازمان ملل (1979م)
* فروپاشي نظام اتحاد جماهير سوسياليستي شوروي (1991م)
* روز ملي كشور افريقايي "نيجر" (ر.ك: 3 اوت) 


نوشته شده در   دوشنبه 27 آذر 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode