ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 22 آذر 1391     |     کد : 47149

پنج شنبه 23 آذر 1391 - 28محرم الحرام1433-13دسامبر 2012

آتش سوزي پست ‏خانه تهران (1354ش)...

23 آذر در گذر تاریخ

* آتش سوزي پست ‏خانه تهران (1354ش)

* تهاجم مزدوران رژيم سفاك پهلوي به بيمارستان امام رضا(ع) در مشهد مقدس (1357ش)
اشاره:
با فرا رسيدن محرم سال 1357ش و اوج‏گيري نهضت اسلامي و در زماني كه راهپيمايي‏هاي ميليوني و سراسري مردم، تمام كشور را فراگرفته بود، طرفداران رژيم شاهنشاهي با حمايت چماقداران و عوامل مزدور ساواك در بسياري از شهرها به مقابله با مردم پرداختند. اين حركات به ويژه بعد از تظاهرات ميليوني تاسوعا و عاشوراي حسيني آن سال نمودِ بيشتري پيدا كرد. در
23 آذر 1357، عوامل ساواك با حمايت نيروهاي نظامي، وارد بيمارستان امام رضا(ع) در شهر مشهد مقدس شدند. آنان در ابتدا با سرنيزه و چماق، به اتومبيل‏هاي پزشكان بيمارستان آسيب وارد كرده، سپس با تيراندازي وارد بخش اصلي بيمارستان شدند. آنها بدون توجه به بيماران بستري، هرچه را در سر راه خود ديدند شكستند كه در جريان اين حمله تعدادي از بيماران نيز از ترس دچار حمله قلبي شدند. همچنين در اين حمله دو كودك از شدت جراحات جان سپردند و هجده نوزاد نيز زخمي شدند. با انتشار اين خبر، مردم مشهد خود را به بيمارستان رساندند و زد و خورد بين مردم و نيروهاي ساواكي آغاز شد. پس از اين حمله، اعضاي نظام پزشكي در محكوميت اين تهاجم، ضمن انتشار اعلاميه‏اي، تعطيلي كليه بيمارستان‏هاي شخصي و مطب را اعلام نموده و در محل بيمارستان تحصّن كردند.
* انتشار پيام "امام خميني" در محكوميت كشتار مردم شهرهاي كشور توسط عُمّال پهلوي (1357ش)
اشاره:
در پي كشتارهاي رژيم پهلوي در شهرهاي مختلف ايران، به ويژه اصفهان و نجف‏آباد، حضرت امام پيامي از پاريس براي
ملت انقلابي ايران فرستادند و ضمن اعلام عزاي عمومي فرمودند: "جناياتي كه در اصفهان و نجف آباد و بعضي از شهرستان‏ها شده است، به قدري با شرافت انساني منافي است كه وجدان هر انساني را سخت رنج مي‏دهد. از قرار اطلاع، مأمورين شاه با مسلسل به داخل منازل مردم محروم و بي‏دفاع حمله كردند، مساجد را به آتش كشيدند، به زنان محترم اهانت كردند، هركس را ديدند كه جاويد شاه نمي‏گويد بي‏دريغ كشتند و آزادي به منطق كارتر را خيلي سريع اجرا كردند. اكنون با در نظر گرفتن رفراندوم تاسوعا و عاشورا كه غيررسمي بودن شاه و دولت را به جهانيان ثابت نمود، بر ملت است كه به حكم اسلام و قانون، از اطاعت شاه و دولت سرپيچي كنند، ماليات نپردازند و به كليه اعتصابات تا رفتن شاه ادامه دهند." اين پيام، روحيه‏اي مضاعف به مردم انقلابي ايران داد و آنان با پيروي از اين دستور، مبارزات خود را تا سرنگوني كامل رژيم طاغوت دنبال كردند.
28 محرم در گذر تاریخ
* ويران ساختن قسمتي از بغداد توسط سپاه مغول به فرمان "هلاكوخان" (656 ق)
اشاره:
پس از محاصره‏ي بغدادتوسط سپاهيان مغول به فرماندهي هلاكوخان، مغولان شكافي در ديوار بغداد ايجاد كردند و به شهر ريختند. لشكريان خليفه‏ي عباسي كه فكر نمي‏كردند سپاه مغول تا اين حد نيرومند باشد، از هم متلاشي گرديد و افراد آن به سرداب‏هاي اطراف شهر پناه بردند. سپاه مغول بدون مقاومت لشكر خليفه، بغداد را تصرف نمود و دست به كشتار مردم زد.
* تولد حكيم بزرگ
ميرزا "محمدطاهر تنكابني" (1280 ق)
اشاره:
ميرزا طاهر بن فرج اللَّه تنكابني در
سال 1280 ق در كلاردشت به دنيا آمد. پس از تحصيل مقدمات به تهران رفت و فقه و اصول و حكمت را در نزد مدرس زنوزي، محمدرضا قمشه‏اي و ميرزا ابوالحسن جلوه شاگردي نمود. سپس به تدريس روي آورد و در مدرسه سپهسالار‏ درس مي‏گفت. بعدها وارد سياست گرديد و در دوره‏ي اول و چهارم مجلس شوراي ملي وارد مجلس شد. سرانجام ميرزا طاهر تنكابني در سال 1360 ق در 80 سالگي وفات يافت و در جوار استادش مرحوم جلوه در مزار
شيخ صدوق(ره) مدفون گرديد. درباره‏ي علم و دانش و تبحر او در حكمت و فلسفه گفته‏اند كه با مرگ او، حكمت و فلسفه‏ي قديم نيز در تهران، مُرد.

13 دسامبر در گذر تاریخ
* آغاز ریاست جمهوری
جرج دبلیو بوش (2000م)
* وقوع جنگ بين نيروهاي ايتاليا و اتيوپي در نزديكي مرز سومالي (1934م) (ر.ك: 3 اكتبر)
* كشته شدن بيش از پنج هزار نفر در اثر سقوط بَهمن در كشور "پِرو" (1941م)
* مرگ "حيدر علي ‏اف"
رئيس جمهور سابق آذربايجان (2003م)
* مرگ "ساموئل جانسون" منتقد و نويسنده مشهور انگليسي (1784م) (ر.ك: 18 سپتامبر)
* روز ملي "سنت لوسيا"


نوشته شده در   چهارشنبه 22 آذر 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode