روز جهاني قدس؛ روز احياي ماهيت اسلامي قضيه فلسطين
امسال روز جهاني قدس در حالي فرا مي رسد كه منطقه و جهان شرايط تازهاي را تجربه ميكنند و فلسطين هم پس از شصت سال اشغال و آوارگي همچنان در كوران تروريسم و نسل كشي، اسير نقشهها و توطئههاي شوم صهيونيسم جهاني و حاميان آنهاست و جهان عرب و اسلام نيز با چالشهاي كهنه و تازهاي روبرو است.
به گزارش فارس، رژيم صهيونيستي پس از جنگ 33روزه لبنان، در جنگ 22 روزه غزه نيز متحمل شكست سختي شد و در رسيدن به اهدافش در اين جنگ ناكام ماند. در همين حال، در سال گذشته ميلادي نيز بار ديگر حزب تندرو و راديكال ليكود به رهبري بنيامين نتانياهو و با مشاركت حزب "اسرائيل خانه ما " به رهبري "اويگدور ليبرمن " وزير امور خارجه فعلي اين رژيم زمام امور را در فلسطين اشغالي به دست گرفت. از ديگر سو، رژيم صهيونيستي اخيرا عمليات حفاري در زير مسجد الاقصي و يهودي سازي قدس شريف را شدت بخشيده است و با گسترش اين حفاريها و اقدامات تخريبي در زير و اطراف اين مكان مقدس، هر آن احتمال ريزش بخشهايي از مسجدالاقصي و يا احتمال تهاجم جمعي يهوديان افراطي به آن مي رود. مجموع اين تحولات و شرايط كنوني ضمن اين كه بيانگر پيچيدگي اوضاع منطقه است، بر اهميت روز جهاني قدس در سال 2009 ميلادي مي افزايد. روزي كه يادگار معمار كبير انقلاب اسلامي حضرت امام خميني (ره) و بيانگر عمق درايت و فهم صحيح ايشان از قضيه فلسطين و منازعه خاورميانه است. روز قدس نماد اسلاميت قضيه فلسطين و روز إحياي آن و تاكيد بر اين نكته است كه منازعه خاورميانه منازعهاي عربي - صهيونيستي و يا همان گونه كه برخي تلاش ميكنند، فلسطيني- صهيونيستي نيست، بلكه منازعهاي اسلامي ـ صهيونيستي است. در مقطعي، صهيونيستها و ابرقدرتهاي حامي آنها عامدانه و برخي طرفهاي عربي و فلسطيني از روي اشتباه يا به عمد تلاش ميكردند كه بعد اسلامي قضيه فلسطين را با محدود كردن آن به قضيهاي صرفا فلسطيني بزدايند. در واقع امام خميني (ره) با درك عميق خطر صهيونيسم و انديشههاي توسعه طلبانه آنها با نامگذاري آخرين جمعه ماه مبارك رمضان به عنوان روز جهاني قدس ضمن تاكيد بر ماهيت اسلامي قضيه فلسطين و قدس، خطر رژيم صهيونيستي و صهيونيسم را به جهان اسلام گوشزد كردند و به همين خاطر است كه روز قدس را روز اسلام مي ناميدند و بر گراميداشت و احياي آن تاكيد مي نمودند. خود زمان اين مناسبت نيز كه در ماه مبارك رمضان ماه نزول قرآن كريم قرار دارد، انتخاب بسيار سنجيده و راهبردي است، چون مسلمانان تقريبا پس از يك ماه عبادت و روزه داري از صفاي درون بهتري برخوردار بوده و بيشتر از هر زمان ديگري آمادگي دفاع از مسائل اسلامي و جانفشاني در اين راه را دارند. روز جهاني قدس روز دفاع يكپارچه مسلمين از اعتقادات، باورها و مقدسات اسلامي است و روز اعلام اتحاد عملي و نظري جهان اسلام در راستاي آزاد سازي فلسطين، قدس شريف و مقدسات اسلامي است. در واقع قضيه فلسطين و قدس براي جهان اسلام وحدت بخش و اتحادآفرين است و اتفاق نظر تمامي امت اسلام از سلايق و مكاتب مختلف فكري و مذهبي گرفته تا جريانهاي سياسي حول محور قدس و فلسطين ميتواند نويدبخش اتحادي فراگيرتر در جهان اسلام در مقابل قدرتهاي زورگو و ياغي باشد.
در حقيقت مساله قدس در كنار مساله آوارگان محوريترين و اساسيترين بخش منازعه خاورميانه محسوب ميشود و هرگونه كوتاهي و سهلانگاري در قبال آن، كل قضيه فلسطين را تحتالشعاع خود قرار ميدهد و آسيبهاي جبرانناپذيري به آرمان فلسطين وارد ميسازد.
قدس شريف در طول تاريخ اسلام همواره معيار قوت، اقتدار، ضعف و انحطاط امت اسلامي بوده است، به اين معنا كه هر وقت قدس آزاد و از لوث وجود اشغالگران رها بوده، امت اسلام در اوج عزت، كرامت و اقتدار بوده و هر وقت در اسارت و تحت اشغال بيگانگان بوده، نشانه ضعف و انحطاط امت اسلام بوده است. زماني كه قدس قريب به صد سال در اسارت صليبيها بود، جهان اسلام وضعيت بسيار خفتبار و شكنندهاي داشت و از هر سمت و سو مورد تهاجم و تاخت و تاز بيگانگان قرار ميگرفت و به عبارت بهتر منطقه به برده صليبيها تبديل شده بود. تا جايي كه يكي از سربازان صليبي در نامهاي به مادرش مي نويسد كه در قدس اسبان ما بر روي دريايي از خون مسلمانان حركت ميكنند. اما زماني كه در تاريخ 2 اكتبر 1181 به آغوش اسلام بازگشت، مسلمانان اقتدار و عزت از دست رفته خود را باز يافتند و توانستند در مقابل زياده خواهيهاي "ريچارد اول " پادشاه انگلستان و "فيليپ آگوست " پادشاه فرانسه ايستادگي كنند. اما دوباره دوران ضعف و انحطاط مسلمانان شروع شد و ساليان ديگري جهان اسلام هدف تاخت و تاز و تاراج بيگانگان قرار گرفت و مماليك اسلامي از ايران گرفته تا شام و بغداد به تصرف مغول درآمدند، اما وقتي سپاهيان مغول به سوى فلسطين سرازير شدند، مملوكيان به فرماندهى "بيبرس " در سال 658 هـ راه آنان را سد كردند و در نبرد عين جالوت شكست سختى بر مغولان وارد آوردند و آنها در اين نقطه متوقف شدند و جلوي پيشرويشان گرفته شد. پس از اين شكست تاريخي مغول در فلسطين و آزادي قدس، مجددا دوران شكوفايي و عزت امت اسلام شروع شد تا اين كه امپراتوري عثماني تجزيه و جهان عرب و اسلام پاره پاره و به كشورهاي كوچكي تبديل شدند و قدرتهاي استعمارگر با بهره برداري از ضعف مماليك اسلامي توطئهاي بزرگ براي منطقه خاورميانه و قلب جهان اسلام چيدند و با قيمومت انگليس بر فلسطين زمينههاي اجراي سياستهاي استعماري نوين خود را فراهم آوردند و با انتقال يهوديان ساكن كشورهاي مختلف دنيا به سرزمين فلسطين به تعبير خواب شوم خود در اين منطقه پرداختند و عملا در 14مي 1948 فلسطين به دست صهيونيستها سپرده شد و رژيم صهيونيستي اعلام موجوديت كرد. از آن زمان سير قهقرايي جهان اسلام شدت بيشتري گرفت و به دنبال ضعف و ناتواني كشورهاي عربي و گسترش انديشههاي ناسيوناليستي و دوري عربها و مسلمانان از انديشهها و تعاليم اسلامي نه تنها فلسطين بلكه بخشهايي از كشورهاي مصر، لبنان و سوريه نيز به اشغال صهيونيستها درآمدند و ارتش هاي عربي در تمامي جنگهاي خود با دشمن به جز در سال 1973 شكست خوردند، در همين حال برخي ديگر از كشورهايي اسلامي با روي كار آمدن حكومتهاي وابسته اسير استعمار نوين غرب شدند. علت اصلي اين قهقرايي و شكستهاي متوالي هم دوري از جهاد و آموزههاي اسلامي بود. ارتشهاي عربي به جاي بانگ غيور "الله اكبر " با شنيدن ترانههاي خوانندههاي عرب به صحنه نبرد ميرفتند و نتيجهاي جز شكست هم عايدشان نميشد. در اين شرايط، انقلاب اسلامي در ايران به رهبري امام خميني (ره) در سال 1978 ميلادي (1357 هجري شمسي) شكل گرفت و به تبع آن جنبشهاي اسلامي در فلسطين، مصر و ديگر كشورهاي اسلامي قوت گرفتند و قضيه فلسطين رنگ و بوي اسلامي خود را باز يافت و اين گونه، مجاهدتها و تلاشهاي خستگي ناپذير شهيد عزالدين قسام و همرزمانشان كه از دهه 30 ميلادي عليه اشغالگران انگليسي در فلسطين شروع شد، تداوم يافت. سپس انتفاضه "سنگ " در فلسطين شروع شد و براي اولين بار ناقوس خطر رژيم صهيونيستي را به صدا درآورد. به دنبال اين قيام مردمي، عملا پس لرزههاي تضعيف پايهها و اركان رژيم صهيونيستي يكي پس از ديگري آغاز شد و با شروع انتفاضه الاقصي و پيروزيهاي غرور آفرين حزب الله لبنان در جنگ 33 روزه و جنبش مقاومت اسلامي "حماس " در جنگ 22روزه غزه، آشكارا صداي اين ناقوس به گوش ميرسد و از سوي ديگر نيز زمزمههاي بازگشت جهان اسلام به دوران عزت و عظمت و كرامت خود بيش از هر زمان ديگري شنيده ميشود، اما تداوم اين روند بسته به اتحاد و وحدت عملي نيروهاي مسلمان، ملتهاي عربي و اسلامي و پايبندي آنها به تعاليم ديني و پايداري در برابر اشغالگران صهيونيست و توطئهها و سياستهايي آنها و حاميانشان است.
منبع : مركز اطلاع رساني فلسطين