ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 14 آذر 1391     |     کد : 46747

چهار شنبه15آذر 1391 - 20محرم الحرام1433-5دسامبر 2012

رویدادهای مهم 15 آذر در گذر تاریخ ...

رویدادهای مهم 15 آذر در گذر تاریخ
* درگذشت دكتر "عيسي صديق" مؤسس دانشگاه تهران (1357ش)
اشاره: دكتر عيسي صديق معروف به اعلم، يكي از نامداران فرهنگي سده اخير تاريخ فرهنگ ايران، در سال 1273ش در تهران به دنيا آمد و پس از گذراندن علوم مقدماتي و اتمام دوره دارالفنون، در 17 سالگي به فرانسه رفت و موفق به دريافت دانشنامه ليسانس در رشته رياضي گرديد. دكتر صديق سپس چند سالي در ايران در وزارت فرهنگ مشغول به خدمت شد و در سال 1309 جهت ادامه تحصيل عازم آمريكا گرديد. وي پس از اخذ دكتراي فلسفه به ايران مراجعت نمود و از طرف دولت ايران، مأمور تهيه طرح تأسيس دانشگاه تهران شد. صديق اعلم پس از اين كار، مأمور راه‏اندازي اين دانشگاه گرديد. وي پس از تأسيس دانشگاه، تا سال 1319، رياست و استادي دانش سراي عالي، دانشكده ادبيات و دانشكده علوم را برعهده گرفت. وي تا سال 1340، شش بار به وزارت فرهنگ انتخاب شد و تا سال 1353، در مقام استادي دانشگاه، انجام وظيفه كرد. علاوه بر تهيه طرح و قانون تأسيس دانشگاه تهران و ايجاد هسته مركزي آن، دكتر صديق منشأ خدمات برجسته فرهنگي ديگري گرديد كه تأسيس نخستين مدارس جديد گيلان، پيشنهاد اعزام محصل به اروپا و تهيه قانون آن، تجديد سازمان و برنامه‏هاي مدارس كشور، وارد كردن روش‏هاي جديد آموزشي در دانش سراي عالي و تربيت هزاران دبير، تأسيس دانشگاه تبريز و تأسيس نزديك به دو هزار مدرسه در طول فعاليت فرهنگي خود، از آن جمله‏اند. وي سرانجام در 15 آذر 1357ش در 84 سالگي در تهران درگذشت و در بهشت زهرا به خاك سپرده شد.
* انتشار فهرست خارج كنندگان ارز در بحبوحه انقلاب اسلامي (1357 ش)
اشاره: در بحبوحه انقلاب و در حالي كه بسياري از ادارات در اعتصاب به سر مي‏بردند، كاركنان بانك مركزي، در پانزدهم آذرماه 57، صورت كساني كه طي دو ماه شهريور و مهر 1357 ارز از مملكت خارج كرده بودند، انتشار داد. در اين ليست نام 178 نفر از مقامات دولتي و مقاطعه كاران و بازرگانان سرشناس گنجانيده شده بود. جمع مبلغ حواله شده بالغ بر 13 ميليارد دلار ارز (350 ميليارد ريال) اعلام گرديد. اين افراد چون وضعيت انقلاب و امكان سقوط نظام شاهنشاهي را ديدند اقدام به خارج كردن اموال خود از كشور كردند. به دنبال انتشار اين فهرست، ليست‏ هاي ديگري همچون دارايي بنياد پهلوي و دارايي ‏هاي شاه نيز انتشار يافت. انتشار اين ليست‏ها در بين مردم و مبارزان تأثير زيادي داشت و در تخريب پايه‏هاي لرزان سلطنت بسيار مؤثر گرديد.
* درگذشت "علي حاتمي" كارگردان شهير ايراني (1375 ش)
اشاره: علي حاتمي در سال 1333 در تهران به دنيا آمد و پس از
فارغ التحصيلي از دانشكده هنرهاي دراماتيك به همكاري با تلويزيون پرداخت و به نوشتن فيلم‏نامه مشغول شد. فيلم‏هاي علي حاتمي، همگي نشان دهنده علاقه او به فرهنگ ايراني است. ستارخان، سوته‏دلان، كمال‏الملك و مادر به همراه مجموعه‏هاي تلويزيوني هزاردستان و سلطان صاحبقران از آن جمله است. حاتمي در حال ساختن مجموعه تلويزيوني جهان پهلوان تختي بود كه عمرش كفاف اتمام آن را نداد و در حالي كه از بيماري سختي رنج مي‏برد، سرانجام در آذر ماه 1375 درگذشت و در بهشت زهرا به خاك سپرده شد.
رویدادهای مهم 20 محرم در گذر تاریخ
* عزل "اميركبير" از صدارت ناصرالدين شاه بر اثر بدگويي ديگران عليه او (1268ق)
اشاره: اميركبير كه پس از ورود ناصر الدين شاه به تهران، به عنوان صدراعظم برگزيده شده بود، در ابتدا بكارگيري القاب و تعارفات بي‏معنا را در نامه‏هاي اداري حذف كرد. اخذ رشوه را ممنوع نمود و جلوي اختيارات بي‏حد و حساب و نامشروع درباريان را گرفت. براي متعادل كردن دخل و خرج مملكت، بر بيشتر وظايف و مستمري‏هايى كه اشخاص با نفوذ مانند شاهزادگان و اُمراي لشكر، بدون استحقاق از خزانه‏ي دولت دريافت مي‏كردند، خط بطلان كشيد. اخذ ماليات‏ها را بر اساس صحيحي قرار داد چنان كه در اندك مدتي، خزانه‏ي خالي مملكت از درآمد ماليات پُر شد. بر گسترش كشاورزي همت ورزيد و مدرسه‏ي عالي دارالفنون را تأسيس كرد. اميركبير هم‏چنين دست سفيران روس و انگليس را از دخالت در امور داخلي ايران كوتاه ساخت و بَست نشستن در محل سفارت آنان را ممنوع اعلام نمود. لياقت و تدبير و طهارت اخلاق اميركبير موجب وحشت درباريان ناپاك و حسودان شد و شاه بي‏تجربه را با دسيسه‏ها و تحريكات فراوان به عزل وي تشويق كردند. سرانجام بر اثر دسيسه‏هاي فراوان اطرافيان به ويژه مهد عُليا مادر ناصرالدين شاه، اميركبير از صدارت عزل شد و ميرزا آقاخان نوري به جاي وي به صدارت عُظمي رسيد.
رویدادهای مهم 5 دسامبر در گذر تاریخ
* درگذشت "گراردوس مركاتور" جغرافي‏دان برجسته بلژيكي (1594م)
* بازگشت ناپلئون به فرانسه پس از شكست روسيه و آغاز اضمحلال ناپلئون (1812م)
* درگذشت "الكساندر دوما" (پدر) نويسنده نامدار فرانسوي (1870م)
* پيوستن ايران به تشكيلات بين ‏المللي صليب سرخ (1874م)
* درگذشت "فرديناند بروكْنِر" اديب شهير اتريشي (1958م)
* تولد "والت ديزني" نقاش و تهيه‏كننده كارتون و فيلم (1901م)
* روز بين‏المللي خيريّن و داوطلبان در زمينه‏ هاي پيشرفت اقتصادي و اجتماعي
* روز ملي "تايلند" 


نوشته شده در   سه شنبه 14 آذر 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode