ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 12 آذر 1391     |     کد : 46654

غذاهاي آماده و كم‌ خاصيت

همه ما هر روز انواع و اقسام مواد غذايي آماده و نيمه‌آماده را در فروشگاه‌هاي محل زندگي خود مي‌بينيم و اگر با كمي دقت به اطراف خانه خود نگاهي كنيم، انواع رستوران‌ها، آشپزخانه‌هاي ويژه طبخ غذا و فست‌فودها را خواهيم يافت كه البته هر روز هم بر تعدادشان افزوده مي‌شود.

جام جم آنلاين: همه ما هر روز انواع و اقسام مواد غذايي آماده و نيمه‌آماده را در فروشگاه‌هاي محل زندگي خود مي‌بينيم و اگر با كمي دقت به اطراف خانه خود نگاهي كنيم، انواع رستوران‌ها، آشپزخانه‌هاي ويژه طبخ غذا و فست‌فودها را خواهيم يافت كه البته هر روز هم بر تعدادشان افزوده مي‌شود.

اينها حكايت از آن دارد كه متاسفانه مصرف اين‌گونه مواد غذايي در خانواده‌هاي ايراني رواج زيادي پيدا كرده است؛ خانواده‌هايي كه تا همين دهه‌هاي گذشته بجز قورمه‌سبزي، قيمه يا آبگوشت خانگي به غذاي ديگري فكر نمي‌كردند و كباب بيرون فقط گاهگاهي بابت تفنن ميل مي‌شد.

حالا اما خيلي از بچه‌ها به جاي لقمه‌هاي سالم و تازه مدرسه هم انواع ساندويچ‌ها را از بوفه مي‌خرند و مي‌خورند. اين در حالي است كه مصرف اين‌گونه غذاها نه‌تنها سلامت خانواده را به خطر مي‌اندازد، بلكه از لحاظ اقتصادي نيز به صرفه نيست.

خانمي را مي‌شناسم که با داشتن چند فرزند کار خانه را هم انجام مي‌دهد، اما غذاهايش را هميشه با مواد تازه تهيه مي‌كند. يعني موقعي كه مي‌خواهد قورمه‌سبزي درست كند، با خريدن نيم‌كيلو سبزي يك خورش خوشمزه و تازه براي خانواده آماده مي‌كند.

اين روزها خانم‌هاي خانه وقتي براي خريد به مغازه محل هم سر مي‌زنند، يخچال فروشگاه را مملو از انواع سبزيجات آماده و نيمه‌آماده مي‌بينند، در حالي كه مي‌توانند با رفتن به سبزي‌فروشي محل يا بازارهاي روز نزديك خانه، سبزي دلخواه و مورد استفاده‌شان را به صورت تازه خريداري كرده و با حداقل قيمت يك غذاي خوب و سالم براي خانواده مهيا كنند.

اما حالا كمتر چنين مواردي را مي‌بينيم و بعضي خانم‌ها براي راحت‌بودن كار ترجيح مي‌دهند از اين بسته‌بندي‌هاي زيبا خريداري كرده و استفاده كنند.

اگر هزينه مصرفي اين‌گونه مواد خوراكي را در هر ماه حساب كنيد، خواهيد ديد خيلي بيشتر از خريدن مواد طبيعي و تازه خواهد بود. علاوه بر اين كه ويتامين‌ها و ساير مواد مغذي آنها هم كمتر از سبزي‌هاي تازه است.

ما فقط مي‌توانيم به همه خانواده‌ها و مخصوصا خانم‌هاي خانه توصيه كنيم مصرف اين‌گونه خوراكي‌ها را هر چه مي‌توانند كمتر كنند.

واقعاً چقدر مشكل است كه خودتان هويج‌ خريده، شسته و خرد كنيد و داخل غذا يا سوپ بريزيد؟ حالا كه ديگر بسياري از سبزيجات در تمام فصول يافت مي‌شود؛ سبزي‌هايي مثل هويج، كدو و بادمجان، ولي بعضي سبزيجات هنوز هم فصلي خاص دارد و خانم‌ها بايد در فصل مخصوص، آنها را تهيه كرده و بعد از پاك‌كردن و شست‌وشو، درون فريزر نگهداري كنند؛ مثل نخودفرنگي و باقالي سبز.

باز هم تاكيد مي‌كنيم كه لازمه اين كار فقط داشتن يك برنامه غذايي است؛ اگر برنامه‌اي براي غذاي هفتگي خانواده داشته باشيد، مي‌توانيد يك‌بار در طول هفته به خريد برويد و مايحتاج آشپزخانه را خريداري كنيد.

بهتر است وقتي در يخچال را باز مي‌كنيد به جاي كيسه‌هاي سبزي يخ‌زده رنگارنگ، مملو از سبزي‌هاي تازه باشد. يك بار هم شده اين روش را امتحان كنيد.

در اين روزها كه قيمت انواع گوشت، مرغ، لبنيات و... گران‌شده و توانايي خريد كمتر، مي‌توانيد براي پختن غذا از سبزيجات بيشتر استفاده كنيد. همچنين اگر مي‌توانيد حبوبات را نيز به مواد غذايي مورد مصرفتان اضافه كنيد.

هوا هم كه كم‌كم سرد مي‌شود، انواع آش كه هم خوشمزه است و هم داراي خواص بي​شمار، حسابي مي‌چسبد.

همچنين مي‌توانيد غذاهاي لذيذي با انواع صيفي‌جات تهيه كرده و به خانواده ارائه دهيد؛ مثل كشك بادمجان يا كوكوي بادمجان و كدو.

به اين ترتيب در طول هفته غذاي گوشتي كمتري مصرف مي‌كنيد كه هم براي سلامت و هم اقتصاد خانواده مفيد است.

يادتان باشد برخي از غذاها مانند لوبياپلو را هم بدون گوشت مي‌توان پخت؛ البته به شرط آن‌كه لوبياي تازه بخريد تا عطر آن به خوشمزه‌شدن غذا كمك كند.با همه اين موارد، متاسفانه مصرف فست‌فودها و غذاهاي آماده و نيمه‌آماده هر روز بيشتر از قبل مي‌شود. روزي در فروشگاهي بسته‌بندي مخصوصي ديدم و كنجكاو شدم تا محتويات آن را بدانم.

وقتي نوشته روي بسته را خواندم، متوجه شدم عدسي آماده و پخته درون بسته‌بندي است كه شركت توليدكننده پيشنهاد داده بود پس از خريد آن را درون مايكروويو گرم كرده و ميل نماييد! آيا در اين دوره و زمانه درست‌كردن عدسي كار بسيار مشكلي است؟ هميشه عدسي از غذاهايي بوده كه سريع آماده مي‌شده و بسيار مفيد و پرخاصيت هم بوده و هست؛ ولي به خاطر راحت‌بودن خريد و آماده‌سازي غذاهاي آماده، كار به اينجا رسيده است.

البته شايد براي بعضي افراد مجرد، دانشجويان پسر يا... چنين غذاهايي مفيد باشد، اما مادران بايد بيشتر به تغذيه افراد خانواده و بويژه بچه‌ها اهميت بدهند؛ آنها بايد خريد مواد غذايي آماده و نيمه‌آماده را هر چه كمتر كرده و به‌جاي آنها از انواع سبزي‌ها، صيفي‌جات و حبوبات در برنامه غذايي هفتگي استفاده كنند. (جام جم - ضميمه چارديواري)

مرضيه عالمي




نوشته شده در   يکشنبه 12 آذر 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode