ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 10 آبان 1391     |     کد : 45160

اثرات ورزش در سلامت زنان

در دنياي امروز ورزش از اهميت و مفهوم خاصي برخوردار است، به طوري كه سعي مي‌شود در همه جا فرهنگ ورزش روزانه جا بيفتد و به اين منظور تلاش براي ساخت ورزشگاه‌هاي بيشتر، پارك‌هاي در دسترس‌تر و استخرهاي فراوان‌تر وجود دارد.

جام جم آنلاين: در دنياي امروز ورزش از اهميت و مفهوم خاصي برخوردار است، به طوري كه سعي مي‌شود در همه جا فرهنگ ورزش روزانه جا بيفتد و به اين منظور تلاش براي ساخت ورزشگاه‌هاي بيشتر، پارك‌هاي در دسترس‌تر و استخرهاي فراوان‌تر وجود دارد.

از طرفي در رسانه‌ها هم اين مساله در نظر گرفته شده و روي آن كار مي‌شود تا جايي كه در برخي فيلم‌ها حداقل يك صحنه از يك بازيگر مشهور داريم كه در حال ورزش است.

اين فعاليت‌ها به اين جهت انجام مي‌شود كه ثابت شده ورزش منظم و روزانه پيشگيري‌كننده از بسياري از بيماري‌ها و درمان برخي بيماري‌‌هاست.

يكي از بيماري‌هايي كه جزو شايع‌ترين علل مرگ و مير است، بيماري‌هاي قلبي- عروقي و فشار خون است و مي‌دانيم كه از عوامل زمينه‌ساز آن چاقي و افزايش ميزان چربي‌هاي خون، ديابت و بي‌تحركي است.

ورزش در كنار تنظيم وزن و كاهش ميزان چاقي به‌طور مستقيم بر عملكرد قلب اثر دارد. از طرفي ورزش، حتي در افراد لاغر با فشار خون بالا مي‌تواند در كاهش فشار خون موثر باشد، بدون اين‌كه بيمار دارويي براي كاهش فشار خون استفاده كند.

ورزش در كاهش چربي‌هاي مضر هم موثر است، بخصوص ميزان تري‌گليسيريد خون با ورزش روزانه به‌طور واضحي كاهش مي‌يابد. از اثرات مفيد ديگر ورزش كمك به تنظيم قند خون است كه با سوزاندن قند اضافي موجود در خون اعمال مي‌شود.

اين مساله به قدري اهميت دارد كه در برخي بيماران ديابتي تنها توصيه درماني، ورزش روزانه است و در بقيه كساني كه ديابت دارند هم در كنار درمان دارويي، ورزش روزانه توصيه مي‌شود تا به اين ترتيب از ميزان داروي مصرفي كاسته شود.

اما در زنان ورزش اهميت خاص ديگري دارد، چراكه در درمان و پيشگيري از بيماري پوكي استخوان موثر است. اين بيماري كه در زنان بسيار شايع‌تر از مردان است و با عوارض خطرناكي مثل شكستگي‌هاي مكرر همراه است با ورزش در سنين مختلف از زير 18 سال تا سنين يائسگي قابل پيشگيري و درمان است.

بخصوص ورزش‌هايي كه با فشار بر استخوان‌ها بخصوص پاها همراه است، مثل پياده‌روي و وزنه‌برداري كه در كاهش روند پوكي استخوان بسيار موثر است.

يكي ديگر از اثرات درماني ورزش اثر آن بر نازايي است، به اين ترتيب كه ورزش در درمان بيماري تخمدان پلي‌كيستيك يا تنبلي تخمدان موثر است و با كاهش چربي‌هاي شكمي به تخمك‌گذاري كمك مي‌كند.

همين‌طور ورزش با اثري كه بر روحيه فرد ورزشكار دارد، تاثير ويژه‌اي بر اثربخشي داروهايي دارد كه در درمان نازايي استفاده مي‌شود. همچنين ورزش به آزاد شدن هورمون‌هايي منجر مي‌شود كه در تنظيم عادت ماهانه و تخمك‌گذاري بسيار موثر است.

ورزش در زنان باردار هم نقش ويژه‌اي دارد. در اين زنان ورزش از افزايش وزن نامناسب در بارداري مي‌كاهد و به يك زايمان مناسب كمك مي‌كند، همين طور با تقويت عضلات لگن احتمال افتادگي مثانه را كاهش مي‌دهد البته ورزش‌هايي مانند پياده‌روي كه احتمال آسيب به شكم يا افتادن مادر در آنها كمتر باشد، در بارداري توصيه مي‌شود.

در واقع هر ورزشي كه خانم باردار قبل از بارداري داشته، قابل ادامه دادن در دوران بارداري است، البته اگر در مادر خستگي مفرط ايجاد نكند.

دكتر ثريا عالمي -‌ جراح و متخصص زنان و زايمان


نوشته شده در   چهارشنبه 10 آبان 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode