ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 25 آذر 1404
سه شنبه 25 آذر 1404
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 3 شهريور 1388     |     کد : 4405

معناى عبادت و بندگى خدا و اثرآن

گام دیگر براى تهذیب اخلاق، توجه به عبادات و نیایشهاست...

گام دیگر براى تهذیب اخلاق، توجه به عبادات و نیایشهاست.

براى پى بردن به تأثیر عبادت و نیایش در تهذیب نفوس و پرورش فضائل اخلاقى، قبل از هر چیز باید با مفهوم و حقیقت عبادت آشنا شد.ات آن

معناى عبادت و بندگى خدا و اثرات آن

گام دیگر براى تهذیب اخلاق، توجه به عبادات و نیایشهاست.

براى پى بردن به تأثیر عبادت و نیایش در تهذیب نفوس و پرورش فضائل اخلاقى، قبل از هر چیز باید با مفهوم و حقیقت عبادت آشنا شد.

گرچه بحث درباره حقیقت عبادت سخنى مبسوط و گسترده را مى‏طلبد و بزرگان در تفسیر و اخلاق و فقه و حدیث درباره آن سخن بسیار گفته‏اند، اما در یك اشاره كوتاه چنین مى‏توان گفت : براى یافتن حقیقت عبادت باید به واژه «عبد» و مفهوم آن كه ریشه اصلى عبادت است توجه نمود.

«عبد» از نظر لغت به انسانى گفته مى‏شود كه سرتاپا تعلق به مولا و صاحب خود دارد؛ اراده‏اش تابع اراده او، و خواستش تابع خواست اوست؛ در برابر او خود را مالك چیزى نمى‏داند و در اطاعت او سستى بخود راه نمى‏دهد.

بنابراین، عبودیت اظهار آخرین درجه خضوع در برابر كسى است كه همه چیز از ناحیه اوست، و بخوبى مى‏توان نتیجه گرفت كه تنها كسى مى‏تواند «معبود» باشد كه نهایت انعام و اكرام را كرده است و او كسى جز خدا نیست!

به تعبیر دیگر، و از بعد دیگر ـ «عبودیت» نهایت اوج تكامل روح یك انسان و قرب او به خداست، و عبودیت تسلیم مطلق در برابر ذات پاك اوست؛ عبادت تنها ركوع و سجود و قیام و قعود نیست، بلكه روح عبادت تسلیم بى‏قید و شرط در برابر كمال مطلق و ذات بى‏مثالى است كه از هر عیب و نقص مبراست.

بدیهى است چنین عملى بهترین انگیزه توجه به كمال مطلق و پرهیز از هرگونه آلودگى و ناپاكى است؛ چرا كه انسان سعى مى‏كند خود را به معبود خویش نزدیك و نزدیكتر سازد تا پرتوى از جلال و جمال او در وجودش ظاهر شود كه گاه از آن تعبیر به «مظهر صفات خدا شدن» مى‏كنند .

در حدیثى از امام صادق علیه السلام مى‏خوانیم: «العبودیة جوهرة كنهها الربوبیة؛ عبودیت گوهرى است كه ربوبیت در درون آن نهفته شده است. (1) اشاره به این كه عبد تلاش و كوشش مى‏كند كه خود را در صفات شبیه معبود سازد و پرتوى از صفات جلال و جمال او را در خود منعكس كند، و نیز انسان در سایه عبودیت به جاى مى‏رسد كه به اذن پروردگار مى‏تواند در جهان تكوین، تدبیر و تصرف كند، و صاحب ولایت تكوینیه شود، همان‏گونه كه آهن سرد و سیاه بر اثر مجاورت با آتش، گرم و سرخ و فروزان مى‏شود؛ این حرارت و نورانیت از درون ذات او نیست بلكه پرتو ناچیزى از آتش به او افتاده و به این رنگ در آمده است.

با این اشاره به قرآن باز مى‏گردیم و چگونگى تأثیر عبادت را در پرورش فضائل اخلاقى در آیات قرآن بررسى مى‏كنیم.

1ـ یا ای ـ ها الن ـ اس اعبدوا ربكم الذى خ ـ لق ـ كم و الذین من قبلكم لعلكم تتق ـ ون (سوره بقره، آیه‏21)

2ـ یا ایها الذین آمنوا كت ـ ب عل ـ یكم الص ـ یام كما ك ـ تب على ال ـ ذین من قبلكم لعلكم تتقون (سوره بقره، آیه‏183)

3ـ و اقم الصلوة ان الصلوة تنهى عن الفحشاء و المنكر (سوره عنكبوت، آیه‏45)

4ـ ان الانسان خلق هلوعا ـ اذا مسه الشر ج ـ زوعا ـ و اذا مسه الخیر منوعا ـ الا المصلین ـ الذین هم على صلاتهم دائ ـ مون (سوره معارج، آیات‏19 تا 24)

5ـ خذ من اموالهم صدقة تطهرهم و تزكیهم بها (سوره توبه، آیه‏103)

6ـ الذین آمنوا و تطمئن قلوبهم‏بذكرالله‏الاب ـ ذكرالله تطمئن القل ـ وب (سوره‏رعد، آیه‏28)

7ـ یا ایها الذین‏آمنوااستعینوابالصبر و الصلوة ان الله مع الصابرین (سوره‏بقره، آیه‏153)

ترجمه:

1ـ اى مردم! پروردگار خود را پرستش كنید، آن كس كه شما و كسانى را كه پیش از شما بودند آفرید، تا پرهیزگار شوید.

2ـ اى كسانى كه ایمان آورده‏اید! روزه بر شما نوشته شده، همان‏گونه كه بر كسانى كه قبل از شما بودند نوشته شد، تا پرهیزگار شوید.

3ـ ... و نماز را بر پا دار كه نماز (انسان را) از زشتیها و گناه باز مى‏دارد.

4ـ به یقین انسان حریص و كم طاقت آفریده شده است ـ هنگامى كه بدى به او رسد بى تابى مى‏كند ـ و هنگامى كه خوبى به او رسد مانع دیگران مى‏شود (و بخل مى‏ورزد) ـ مگر نماز گزاران ـ آنها كه نماز را پیوسته به جا مى‏آورند.

5ـ از اموال آنها صدقه‏اى (به عنوان زكات) بگیر تا به وسیله آن، آنها را پاك سازى و پرورش دهى.

6ـ آنان كسانى هستند كه ایمان آورده‏اند، و دلهایشان به یاد خدا مطمئن (و آرام) است، آگاه باشید تنها با یاد خدا دلها آرامش مى‏یابد!

7ـ اى كسانى كه ایمان آورده‏اید! از صبر (روزه) و نماز كمك بگیرید! (زیرا) خداوند با صابران است!

تفسیر و جمع‏بندى

در تمام آیاتى كه در بالا آمده، رابطه نزدیكى میان «عبادت» و تقوا و پرهیز از گناه و پرورش فضائل اخلاقى دیده مى‏شود و نشان مى‏دهد كسانى كه مى‏خواهند به تهذیب نفس راه یابند باید از در عبودیت و پرستش خداوند وارد شوند؛ سالكان راه خدا، و پویندگان طریق خودسازى و تقوا، باید از نیایش و عبادت یارى طلبند و ناخالصیهاى وجود خود را در كوره داغ عشق به خدا بسوزانند و از بین ببرند، و مس وجود خود را با كیمیاى عبادت زر كنند .

در همین راستا، در نخستین آیه، همه انسانها را بدون استثنا مخاطب ساخته و راه تقوا را این گونه به آنها نشان مى‏دهد؛ مى‏فرماید: «اى مردم! پروردگارتان را كه شما و پیشینیان شما را آفریده پرستش كنید تا پرهیز كار شوید!» (یا ایها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم و الذین من قبلكم لعلكم تتقون)

تكیه بر آفرینش پیشینیان ممكن است اشاره به این باشد كه اعراب جاهلى براى توجیه پرستش بتها، تكیه بر فعل پیشینیان داشتند، آیه‏فوق مى‏گوید خداوند هم آفریدگار شماست و هم آفریننده پیشینیان است؛ آرى! او خالق همه كس و همه چیز و مالك همه كس و همه چیز است؛ و تنها او شایسته عبادت است، نه بتها؛ اگر رو به سوى عبودیت خالص او آرید، شكوفه‏هاى تقوا بر شاخسار جان شما آشكار مى‏شود؛ و این آلودگیهاى اخلاقى شما ناشى از عبادت خرافى شماست.

این آیه رابطه نزدیك تقوا و عبادت را بطور مطلق بیان مى‏كند.

در حالى كه در آیه بعد به رابطه «روزه» ـ كه یكى از عبادات مهم است ـ و «تقوا» اشاره شده است؛ مى‏فرماید: «اى كسانى كه ایمان آورده‏اید روزه بر شما نوشته شده ـ همان‏گونه كه بر كسانى كه قبل از شما بودند نوشته شد ـ تا پرهیزگار شوید!» (یا ایها الذین آمنوا كتب علیكم الصیام كما كتب على الذین من قبلكم لعلكم تتقون)

هركس به روشنى در مى‏یابد كه به هنگام روزه داشتن، نور و صفاى تازه‏اى در دل احساس مى‏كند، خود را به نیكیها نزدیكتر، و از زشتیها و بدیها دورتر مى‏بیند، حتى آمارهاى مستند نشان مى‏دهد كه در ایام ماه مبارك سطح جرائم در جامعه روزه‏دار، بسیار پایین مى‏آید، تا آنجا كه مأموران انتظامى به اعتراف خودشان در این ماه به كارهاى عقب مانده ماههاى دیگر مى‏پردازند !

این امور بخوبى نشان مى‏دهد كه هر قدر انسان به عبودیت خداوند نزدیكتر شود از زشتیها دورتر خواهد شد.

در سومین آیه، به رابطه نزدیك «نماز» و پرهیز از گناه و فحشاء و منكر اشاره شده است؛ در این آیه شخص پیامبر صلى الله علیه و آله به عنوان یك الگو و اسوه، مخاطب به این خطاب شده است: نماز را بر پا دار كه نماز (انسان را) از زشتیها و گناه باز مى‏دارد (و اقم الصلوة ان الصلوة تنهى عن الفحشاء و المنكر)

«فحشاء و منكرات» مجموعه افعال غیر اخلاقى است، و مى‏دانیم تمام افعال غیر اخلاقى سرچشمه‏اى از صفات ضد ارزشى در درون جان انسان دارد؛ و به تعبیر دیگر، همیشه اخلاق درونى است كه در اخلاق برونى اثر مى‏گذارد.

تأثیر نماز در بازداشتن از فحشاء و منكر نیز درست به همین دلیل است؛ زیرا نماز با افعال و اذكار بسیار پر محتوایش، انسان را در جهانى برتر و والاتر ـ جهان قرب به خدا ـ وارد مى‏كند؛ و این نزدیكى او را از سرچشمه‏هاى اصلى فحشاء و منكر كه همان هواى نفس و حب افراطى به دنیا است دور مى‏سازد.

به همین دلیل، نماز گزاران واقعى كمتر گرد گناه مى‏گردند؛ و هر قدر نماز روح و جان و محتواى بیشترى داشته باشد، به همان نسبت انسان از منكرات و زشتیها دورتر مى‏شود و شكوفه‏هاى فضائل و اخلاق در درون جانش آشكارتر مى‏گردد.

در چهارمین آیه، بعد از اشاره به بعضى از رذائل اخلاقى مانند جزع و بى تابى به هنگام بروز مشكلات، و بخل به هنگام دست یافتن به خیرات، تنها نماز گزاران را استثنا مى‏كند، و مى‏فرماید: انسان حریص و كم طاقت آفریده شده است ـ هنگامى كه بدى به او رسد بى تابى مى‏كند ـ و هنگامى كه خوبى به او رسد بخل مى‏ورزد و مانع دیگران مى‏شود ـ مگر نمازگزاران ـ آنها كه نماز را بطور مرتب به‏جا مى‏آورند. (ان الانسان خلق هلوعا ـ اذا مسه الشر جزوعا ـ و اذا مسه الخیر منوعا ـ الا المصلین ـ الذین هم على صلاتهم دائمون)

این آیات به روشنى ثابت مى‏كند كه توجه به ذات پاك پروردگار و عبادت و نیایش در پاكسازى روح و جان از رذائل اخلاقى مانند بخل و جزع و بى‏تایى اثر مستقیم دارد.

در پنجمین آیه، اشاره به تأثیر مسأله زكات در پاكسازى روح و تزكیه نفس مى‏كند و مى‏دانیم زكات در اسلام یكى از عبادات مهم محسوب مى‏شود؛ مى‏فرماید: از اموال آنها صدقه‏اى (به عنوان زكات) بگیر تا به وسیله آن، آنها را پاك سازى و پرورش دهى (خذ من اموالهم صدقة تطهرهم و تزكیهم بها)

تعبیر «تزكیهم بها» دلیل روشنى بر این حقیقت است كه تطهیر و تزكیه نفس به وسیله زكات حاصل مى‏شود، چرا كه زكات، رذائلى همچون بخل و دنیاپرستى و حرص و آز را از روح، زائل مى‏كند، و نهال نوعدوستى و سخاوت و حمایت از مستضعفان را در سرزمین دل پرورش مى‏دهد .

روایاتى كه در ذیل این آیه نقل شده است نیز این حقیقت را روشنتر مى‏كند:

در حدیثى از پیامبراكرم صلى الله علیه و آله مى‏خوانیم: «ما تصدق احدكم بصدقة من طیب ـ و لا یقبل الله الا الطیب ـ الا اخذها الرحمان بیمینه و ان كانت تمرة فتربو من كف الرحمان فى الرحمان حتى تكون اعظم من الجبل؛ هیچ كس از شما صدقه‏اى از مال حلال نمى‏پردازد ـ و البته خداوند جز حلال قبول نمى‏كند ـ مگر این كه خداوند آن را با دست خود مى‏گیرد، حتى اگر یك دانه خرما باشد، سپس در دست خدا نمو مى‏كند تا بزرگتر از كوه شود!» (2)

این حدیث كه تشبیه و كنایه پرمعنایى در بردارد اهمیت فوق‏العاده این عبادت بزرگ، و ارتباط مستقیم آن را با خدا و مسائل معنوى روشن مى‏سازد.

در ششمین آیه، به یكى دیگر از عبادات مهم و معروف، یعنى ذكرخدا اشاره شده و از تأثیر عمیق آن در آرامش دلها، سخن مى‏گوید؛ مى‏فرماید: آنان كسانى هستند كه ایمان آورده‏اند، و دلهایشان به یاد خدا مطمئن (و آرام) است، آگاه باشید با یاد خدا دلها آرامش مى‏پذیرد ! (الذین آمنوا و تطمئن قلوبهم بذكر الله الا بذكر الله تطمئن القلوب)

آرامش دل همیشه توأم با توكل بر خدا، و عدم وابستگى به مادیات و عشق به زرق‏وبرق دنیا و آز و طمع و بخل و حسد است. چرا كه اگر این صفات رذیله در دل باشد، آرامشى در آن نخواهد بود. بنابراین، یاد خدا مى‏تواند اثر عمیقى در دور ساختن انسان از این رذائل داشته باشد، تا شكوفه آرامش بر شاخسار دل آشكار گردد.

به تعبیر دیگر، اگر یك نظر اجمالى به ریشه‏هاى ناآرامى روح و پریشانى خاطر و اضطرابها و نگرانیها بیندازیم، مى‏بینیم همه آنها از رذائل اخلاقى سرچشمه مى‏گیرد، ولى یاد خدا آنها را مى‏خشكاند و نا آرامى را به اطمینان و آرامش مبدل مى‏سازد. (3)

در هفتمین و آخرین آیه، به تأثیر نماز و روزه در تقویت روح انسان اشاره كرده، مى‏فرماید : «اى كسانى كه ایمان آورده‏اید! از صبر (روزه) و نماز كمك بگیرید! (زیرا) خداوند با صابران است!» (یا ایها الذین آمنوا استعینوا بالصبر و الصلوة ان الله مع الصابرین)

در بعضى از روایات اسلامى صبر به روزه تفسیر شده است (4) كه یكى از مصداقهاى روشن صبر است، و گر نه صبر مفهوم وسیعى دارد كه هرگونه استقامت در برابر هواى نفس و وسوسه‏هاى شیطان و استقامت در طریق اطاعت پروردگار، و در برابر حوادث ناگوار و مصائب را شامل مى‏شود.

در حدیثى از امیرمؤمنان على علیه السلام مى‏خوانیم كه هرگاه كار مهمى براى او پیش مى‏آمد نماز مى‏خواند، سپس آیه‏واستعینوا بالصبر و الصلوة را تلاوت مى‏فرمود (كان على اذا احاله امر فزع، قام الى الصلوة ثم تلا هذه الآیة و استعینوا بالصبر و الصلوة) (5) اشاره به این كه نماز به من نیرو مى‏بخشد.

آرى! این عبادتهاى مهم فضائلى همچون توكل و شجاعت و شهامت و صبر و استقامت را در وجود انسان زنده مى‏كند، و از رذائل اخلاقى همچون جبن و ترس، تردید و دو دلى، و اضطراب و نگرانى در برابر حوادث مهم، و دنیاپرستى، دور مى‏سازد؛ و به این ترتیب، بخش مهمى از فضائل اخلاقى را در وجود انسان زنده مى‏كند، همان‏گونه كه بخش قابل توجهى از رذائل را مى‏میراند.

نتیجه:

از آنچه در بالا آمد بخوبى مى‏توان نتیجه گرفت كه عبادات اثر بسیار عمیقى از جهات مختلف در تهذیب اخلاق دارند؛ این تأثیر را مى‏توان در چند جهت خلاصه كرد:

1ـ توجه به مبدأ آفرینش و حضور پروردگار در تمام زندگى انسانها سبب مى‏شود كه انسان مراقب اعمال و رفتار خویش باشد، و هواى نفس را تا آنجا كه مى‏تواند كنترل كند، چرا كه عالم محضر خداست، و در محضر خداوند كریم، گناه كردن و راه خلاف پیمودن عین ناسپاسى است .

2ـ توجه به صفات جلال و جمال او كه در عبادات و مخصوصا دعاها آمده است، نیایش كننده را دعوت مى‏كند كه پرتوى از آن اوصاف كریمه را در درون روح و جان خود منعكس كند و در مسیر تكامل اخلاقى قرار گیرد.

3ـ توجه به معاد، همان دادگاه بزرگى كه همه چیز در آنجا حسابرسى مى‏شود، نیز اثر باز دارنده قوى و نیرومندى براى پاكسازى روح و جسم انسان دارد.

4ـ عبادت و نیایش اگر با حضور قلب و آداب آن باشد، صفا و نورانیت غیر قابل توصیفى مى‏آورد كه در برابر آن ظلمات اخلاق رذیله تاب مقاومت ندارد؛ به همین دلیل، انسان پس از یك عبادت آمیخته با حضور قلب، خود را به نیكیها نزدیكتر مى‏بیند.

5ـ محتواى عبادات و دعاها مملو است از آموزشهاى اخلاقى و بیان راه و رسم سیر و سلوك الى الله، كه دقت در آنها نیز درسهاى بزرگى به انسان در این زمینه مى‏دهد. عاشقان خود سازى و سالكان الى الله از طریق عبادت مى‏توانند به هدف والاى خود برسند و بدون عبادت و نیایش و مناجات و راز و نیاز با پروردگار مخصوصا در خلوت و بویژه در سحرگاهان راه به جایى نمى‏برند.

تأثیر عبادات در پالایش روح، در روایات اسلامى

این مسأله در روایات اسلامى بازتاب بسیار وسیع و گسترده‏اى دارد كه به گوشه‏اى از آن، در ذیل اشاره مى‏شود، و شرح تمام آن در خور كتاب مستقلى است:

1ـ در تمام روایاتى كه سخن از فلسفه احكام به میان آمده، اشاره به تأثیرعبادت در تهذیب نفوس و پالایش روح و صفاى دل شده است؛ از جمله، در كلمات قصار امیرمؤمنان على علیه السلام آمده است: «فرض الله الایمان تطهیرا من الشرك، والصلوة تنزیها عن الكبر و الزكاة تسبیبا للرزق، و الصیام ابتلاء لاخلاص الخلق؛ خداوند ایمان را براى تطهیر دل از شرك واجب فرموده، و نماز را براى پاك شدن از تكبر، و زكات را سبب روزى قرار داده، و روزه را وسیله‏اى براى پرورش اخلاص بندگان ..» . (6)

شبیه همین معنى با مختصر تفاوتى در خطبه معروف بانوى اسلام فاطمه زهرا3 دیده مى‏شود آنجا كه مى‏فرماید: «فجعل الله الایمان تطهیرا لكم من الشرك، و الصلوة تنزیها لكم عن الكبر، و الزكاة تزكیة للنفس و نماء فى الرزق، و الصیام تثبیتا للاخلاص ... ؛ خداوند ایمان را سبب پاكسازى شما از شرك قرار داده است و نماز را وسیله‏اى براى تطهیر قلوب از كبر، و زكات را موجب تزكیه نفس (از بخل و حرص و دنیا پرستى) و نمو روزى، و روزه را عامل تثبیت خلوص نیت» . (7)

2ـ در حدیث معروفى كه درباره نماز از پیامبراكرم صلى الله علیه و آله آمده، نماز را تشبیه به نهر آب زلال جارى مى‏كند كه بر در خانه انسان باشد و همه روز انسان خود را پنج بار در آن شست‏وشو كند؛ بدیهى است كه براثرآن، چیزى از آلودگیها در وى باقى نمى‏ماند؛ این حدیث نیز دلیل روشنى بر این مدعاست. (8)

و به همین ترتیب، درباره هر یك از عبادات آثارى ذكر شده كه شاهد گویاى تأثیر عبادت در تهذیب نفوس انسانى است.

3ـ در حدیث دیگرى از امام على‏بن‏موسى‏الرضا علیهما السلام درباره آثار عبادت بطور كلى چنین مى‏خوانیم: «فان قال فلم تعبدهم؟ قیل لئلا یكونوا ناسین لذكره و لا تاركین لادبه، و لا لاهین عن امره و نهیه، اذا كان فیه صلاحهم و قوامهم، فلو تركوا بغیر تعبد، لطال علیهم الامد فقست قلوبهم؛ اگر كسى بگوید: چرا خداوند به بندگانش دستور عبادات داده (مگر نیاز به عبادت آنها دارد؟) در پاسخ گفته مى‏شود، این به خاطر آن است كه یاد خدا را به فراموشى نسپارند، و ادب را در پیشگاه او ترك نكنند، و از امر و نهى او غافل نشوند، چرا كه در آن صلاح و قوام آنها است، و اگر مردم بدون پرستش و عبادت رها شوند، مدت زیادى بر آنها مى‏گذرد (و از یاد خدا غافل مى‏شوند) لذا دلهاى آنها قساوت پیدا مى‏كند» . (9)

به این ترتیب، روشن مى‏شود كه عبادت پروردگار قلب را بیدار، و روح را هشیار مى‏كند، و مایه یاد خداست كه آن نیز خمیر مایه اصلاح درون و برون است.

4ـ در حدیث دیگرى از امام على‏بن‏موسى‏الرضا علیهما السلام مى‏خوانیم كه در ضمن بر شمردن آثار سازنده نماز مى‏فرماید: «مع ما فیه من الایجاب و المداومة على ذكر الله عزوجل باللیل و النهار لئلا ینسى العبد سیده و م ـ دبره و خالق ـ ه، فیب ـ طر و یط ـ غى و یكون فى ذكره ل ـ ربه و قیامه بین یدیه زاجرا له عن المعاصى و مانعا له عن انواع الفساد؛ علاوه بر این كه عبادت، سبب تداوم ذكر خداوند متعال در شب و روز مى‏شود، تا بنده مولى و مدبر و خالقش را فراموش نكند، و نعمتهاى الهى مایه مستى و غرور او نشود، و به طغیان بر نخیزد، و یاد پروردگار و قیام در برابر او، وى را از معاصى باز مى‏دارد و مانع انواع فساد مى‏شود» . (10)

5ـ در حدیث دیگرى، از امام صادق علیه السلام در مورد آثار نماز و میزان قبولى آن چنین آمده است: «من احب ان یعلم ان قبلت صلاته ام لم تقبل فلینظر هل منعت صلاته عن الفحشاء و المنكر، فبقدر ما منعته قبلت؛ هر كس مى‏خواهد بداند آیا نماز او قبول شده یا نه ببیند آیا نمازش او را از زشتیها و بدیها باز داشته است یا نه؟ به همان اندازه كه او را باز داشته نمازش قبول شده است!» (11)

این عبارت با صراحت و وضوح، روشن مى‏كند كه نماز صحیح و كامل رابطه مستقیم و تنگاتنگى با مسایل اخلاقى و دعوت به خوبیها و نهى از بدیها دارد؛ و آنها كه نمازشان این اثر را ندارد، تنها به جسم نماز پرداخته‏اند؛ و به تعبیر، دیگر نمازى است اسقاط كننده تكلیف نه مورد قبول پروردگار.

6ـ در حدیث دیگرى از رسول‏خدا صلى الله علیه و آله در مورد فلسفه روزه چنین مى‏خوانیم : «ان الصوم یمیت مراد النفس و شهوة الطبع الحیوانى، و فیه صفاء القلب و طهارة الجوارح، و عمارة الظاهر و الباطن، و الشكر على النعم، و الاحسان الى الفقراء، و زیادة التضرع و الخشوع، و البكاء و جعل الالتجاء الى الله، و سبب انكسار الهمة، و تخفیف السیئات، و تضعیف الحسنات، و فیه من الفوائد ما لا یحصى؛ روزه هواى نفس و شهوت طبیعت حیوانى را مى‏میراند (و طغیان آن را فرو مى‏نشاند).

 

كتاب: اخلاق در قرآن، ج 1، ص 335

نویسنده: آیت الله مكارم شیرازى

 


نوشته شده در   سه شنبه 3 شهريور 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode