ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 4 مهر 1391     |     کد : 43268

نشست مروري بر تئاتر دفاع مقدس با تأکيد بر نمايشنامه‌نويسي

همزمان با هفتة دفاع مقدس و به همت گروه زبان و رسانه اداره کل مطالعات مرکز تحقيقات، با حضور استاد عبدالرضا فريدزاده نشست «مروري بر تئاتر دفاع مقدس با تأکيد بر نمايشنامه‌نويسي» با حضور جمعي از مديران و پژوهشگران رسانه ملي امروز دوشنبه 3 مهرماه در مرکز تحقيقات صداوسيما برگزار شد.

در مركز تحقيقات صداوسيما برگزار شد
نشست مروري بر تئاتر دفاع مقدس با تأکيد بر نمايشنامه‌نويسي
جام جم آنلاين: همزمان با هفتة دفاع مقدس و به همت گروه زبان و رسانه اداره کل مطالعات مرکز تحقيقات، با حضور استاد عبدالرضا فريدزاده نشست «مروري بر تئاتر دفاع مقدس با تأکيد بر نمايشنامه‌نويسي» با حضور جمعي از مديران و پژوهشگران رسانه ملي امروز دوشنبه 3 مهرماه در مرکز تحقيقات صداوسيما برگزار شد.
در ابتداي نشست استاد عبدالرضا فريدزاده، پژوهشگر ادبيات و تئاتر، شاعر، کارگردان، بازيگر، نمايشنامه‌نويس، منتقد تئاتر برنده و جواز متعدد در جشنواره‌هاي مختلف تئاتر به بررسي ويژگي‌هاي ادبيات مقاومت، به عنوان شاخه‌اي که در هر سه حوزه ادبيات شفاهي، مکتوب و نمايشي در انواع اسطوره‌اي، حماسي، واقع‌گرا، فلسفي و تغزلي و ... حضور دارد، پرداخت.

اين استاد تئاتر گفت: در ادبيات مقاومت لزوماً به جنگ پرداخته نمي‌شود و ممکن است در زمان جنگ و يا پس از آن رخ دهد. اولين آثار ادبيات مقاومت را مي‌توان در سنگ‌نوشته‌ها و فتح‌نامه‌ها يافت.

وي افزود: اين نوع از ادبيات در برگيرندة ارزش‌هاي والاي منطبق بر فطرت انساني است.

فريدزاده در ادامه درباره عمر نمايش‌نامه‌نويسي در ايران گفت، هنر نمايشنامه‌نويسي در ايران قدمتي 167 ساله دارد و جوان محسوب مي‌شود.

وي سابقه ادبيات جنگ و مقاومت را در ايران از قبل از انقلاب دانست و گفت با شروع جنگ وظايف تئاتر انقلاب گسترده‌تر شده وي تبيين مفاهيم گسترده و ارزش‌هاي عميق در سه حوزه مذهب، انقلاب و دفاع را از وظايف تئاتر دفاع مقدس دانست.

اين استاد تئاتر در ادامه افزود، ضعف پژوهش، ضعف در نمايش‌نامه‌نويسي و شخصيت‌پردازي، کمبود آموزش، تأکيد بيش از حد بر وجهه تبليغي از جمله مشکلات تئاتر دفاع مقدس در گذشته بوده و برخي مشکلات همچنان باقيست.

فريدزاده گفت: تئاتر دفاع مقدس نمايشي است با موضوع دفاع مقدس که در ژانرهاي مختلف و سبک‌هاي مختلف به اجرا درمي‌آيد اما در برخي ژانرها کمتر کار شده است.

جلسه با پرسش و پاسخ حاضرين پايان يافت. 


نوشته شده در   سه شنبه 4 مهر 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode