ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 3 مهر 1391     |     کد : 43178

بيماري دانش‌آموزتان را به مدرسه اطلاع دهيد

ديابت، فشارخون، صرع، كم‌بينايي، كم‌شنوايي، بيش‌فعالي و اختلال يادگيري دانش‌آموزان بايد به اطلاع اولياي مدارس برسد

ديابت، فشارخون، صرع، كم‌بينايي، كم‌شنوايي، بيش‌فعالي و اختلال يادگيري دانش‌آموزان بايد به اطلاع اولياي مدارس برسد
بيماري دانش‌آموزتان را به مدرسه اطلاع دهيد
برخي از كودكان و نوجوانان ممكن است دچار بيماري‌هاي جسمي يا روحي مزمن باشند و نيازمند مصرف داروهاي خاص يا مراقبت‌هاي ويژه طي شبانه‌روز​ باشند.شايد برخي والدين ترجيح بدهند اولياي مدرسه يا ديگر دانش‌آموزان از بيماري فرزندشان آگاه نشو​د، اما آگاهي مسئولان مدرسه از برخي بيماري‌هاي كودك يا نوجوان و نحوه برخورد صحيح با آن، به مراقبت و توجه بيشتر به دانش‌آموز بيمار منجر مي‌شود كه به دليل بيماري دچار كاهش تمركز، يادگيري و تحريك‌پذيري شديد مي‌شود.
دكتر فيروزه ساجدي، متخصص بيماري‌هاي كودكان در گفت‌وگو با جام‌جم مي‌گويد: برخي بيماري‌هاي كودك يا نوجوان چون ديابت قندي، فشار خون بالا، صرع يا تشنج، مشكلات اسكلتي عضلاني، كم‌بينايي، كم‌شنوايي، كم‌خوني‌ها يا برخي بيماري‌هاي رواني و عاطفي مانند افسردگي، اضطراب، بيش‌فعالي و اختلال يادگيري به دليل تبعاتي كه بر روند فعاليت‌هاي آموزشي و تحرك​ كودك در مدرسه به همراه دارد، بايد به اطلاع اولياي مدرسه برسد.

كاهش تمركز و هوشياري در كودك ديابتي

افراد مبتلا به ديابت چه بزرگسال و چه كودك، بايد با استفاده منظم و صحيح از داروي انسولين سطح قند خون‌شان را طبيعي نگه دارند، چراكه در صورت افزايش يا كاهش قند خون، دچار علائم باليني خطرناك​ مي‌شوند.

دكتر ساجدي در ارتباط با اهميت كنترل قند خون كودك در مدرسه مي‌گويد: در صورتي كه كودك مبتلا به ديابت، دچار افت يا كاهش قند خون شود، ممكن است دچار علائمي به صورت كاهش هوشياري، تمركز و لرزش شود و نياز به مداخله سريع پزشكي داشته باشد، اما اولياي مدرسه در صورت آگاهي از بيماري كودك او را فورا به پزشك مي‌رسانند و اقدامات درماني را براي او انجام مي‌دهند. همچنين داروهاي اين كودكان بخصوص در صورت شركت در مسابقات و فعاليت‌هاي ورزشي سنگين يا مصرف شيريني و مواد قندي در جشن‌هاي مدرسه بايد به طور مجدد تنظيم شود.

پرهيز غذايي كودكان دچار فشار خون

در صورتي كه كودك دچار فشار خون بالا باشد​ نيز آگاهي اولياي مدرسه از بيماري او كمك‌كننده است. فشار خون بالا در هر فردي نگران‌كننده است، به خصوص آن كه معمولا فشار خون در كودكان به عنوان مشكل ثانويه و به دنبال مشكلات كليوي بروز پيدا مي‌كند.دكتر ساجدي با تاكيد بر مصرف منظم داروها در​ كودكان دچار فشار خون بالا، اضافه مي‌كند: اجتناب از مواد غذايي داراي نمك بالا و اوره در اين كودكان نيز بسيار اهميت دارد. بنابراين اگر كودك در مدرسه نهار مي‌خورد، بايد از رژيم غذايي خاصي پيروي كند. همچنين در صورت بروز علايم سردرد و تغيير هوشياري بايد بسرعت، فشار خون او در مدرسه كنترل شود تا در صورت اختلال در آن، اقدام درماني صورت بگيرد.

مشكلات كودكان مصروع

اين متخصص اطفال با اشاره به اين‌كه بيماري صرع در كودك به عنوان يكي از بيماري‌هايي كه مصرف منظم دارو در كنترل آن بسيار مهم است و بايد به اطلاع مسئولان مدرسه برسد، مي‌گويد: در صورت آگاهي اولياي مدرسه از صرع كودك، آنان مي‌توانند اقدامات لازم را در مورد نحوه برخورد با كودك دچار حمله صرع در مدرسه پيش‌بيني كنند تا در صورت بروز حمله صرع در مدرسه كودك دچار ضربه به سر و گاز گرفتن زبان در حين تشنج نشود.

از ناتواني‌هاي حركتي تا كم‌شنوايي و كم‌بينايي

به گفته دكتر ساجدي مشكلات اسكلتي عضلاني نيز كه انواع و اقسام زيادي دارد، بايد به اطلاع مسئولان مدرسه برسد، چرا كه ممكن است براي كودك فعاليت ورزشي خاصي لازم يا ممنوع باشد ​ يا استفاده از وسيله يا كفش خاصي لازم باشد.اين متخصص اطفال با تاكيد بر لزوم آگاهي مربيان از كم‌شنوايي و كم‌بينايي كودك، مي‌گويد: بي‌شك براي كودك كم‌بينا يا دچار مشكلات بينايي، استفاده از وسايل كمك بينايي مثل عينك يا لنز، نشستن يا قرار گرفتن در محل خاصي از كلاس از نظر فاصله از تخته يا ميزان نور، در ميزان يادگيري او موثر است. در كودك كم‌شنوا نيز ضمن استفاده از وسايل كمك شنوايي مثل سمعك، ممكن است لازم شود معلم مطلبي را براي او تكرار كند يا دانش‌آموز كم‌شنوا را در فاصله نزديك‌تري به خود، در كلاس بنشاند. ​

كم‌خوني دختران

متاسفانه كم‌خوني از مشكلات شايع دختران دبيرستاني در كشور است كه ضمن درمان و پيشگيري از آن، بايد در موارد شديد، نسبت به ريشه‌يابي علل آن اقدام جدي توسط خانواده‌ها صورت بگيرد.دكتر ساجدي در اين باره مي‌گويد: كم خوني در كودك با علايم كاهش تمركز و توجه و تحريك‌پذيري مي‌تواند بر پيشرفت تحصيلي و روابط او با هم كلاسانش تاثير داشته باشد. همچنين از ديگر عواملي كه به افت تحصيلي نوجوانان منجر مي‌شود، ابتلا به بيماري‌هايي چون اضطراب و افسردگي است. آگاهي اولياي مدرسه از اين نوع بيماري‌هاي روحي ـ رواني سبب مي‌شود كه به دانش آموز كمك شود تا با روش‌هاي غيردارويي و مشاوره از سوي مشاور مدرسه مشكل كودك​ حل شود . البته در موارد خاص لازم است كودك تحت مشاوره روان‌شناسي قرار بگيرد.

بچه‌هاي بازيگوش، كمتر مي‌آموزند

بيش‌فعالي يا شيطنت‌هاي كنترل‌نشده كودك از مواردي است كه اگر در قالب بيش‌فعالي تشخيص داده شده باشد، بايد به آگاهي اولياي مدرسه برسد. چرا كه در چنين شرايطي وضع​ كودك به حساب بازيگوشي او يا علاقه نداشتن به درس گذاشته نمي‌شود و كودك ضمن استفاده از دارو، با كمك معلم و اولياي مدرسه به وضع طبيعي نزديك مي‌شود.

اوتيسمي‌ها توجه ويژه مي‌خواهند

هر چند دانش‌آموزان مبتلا به اوتيسم معمولا در مدارس معمولي درس نمي‌خوانند، اما در برخي موارد شاهد حضور آنها در كلاس‌هاي درس مدارس عادي هستيم. دكتر ساجدي در ارتباط با كودكان مبتلا به اوتيسم مي‌گويد: كودك اوتيسمي دچار اختلال شديد در روابط با همسالان خود است. پس با شناخت بيماري كودك از سوي اولياي مدرسه به او كمك مي‌شود تا بتواند رابطه​ اي​عاطفي و كلامي با هم كلاسان اش برقرار كند و منزوي نشود. موارد اختلال يادگيري نيز در كودكان شايع است كه مي‌تواند به صورت اختلال در خواندن، نوشتن، املاءنويسي، رياضي يا مخلوطي از اين موارد باشد. با شناخت اين موارد از سوي اولياي مدرسه و معلم كودك، وقت بيشتري از طرف معلم براي كودك گذاشته مي‌شود تا او زودتر بر مشكلاتش چيره شود.

پونه شيرازي / گروه سلامت


نوشته شده در   دوشنبه 3 مهر 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode