ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 15 تير 1403
جمعه 15 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 25 شهريور 1391     |     کد : 42783

بانوان باید اجازه حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان را داشته باشند

رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور گفت: درباره شرکت بانوان در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان گفت: باید شرایط و اجازه این کار توسط مسئولان ذیربط داده شود.

رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور:
بانوان باید اجازه حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان را داشته باشند 
رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور گفت: درباره شرکت بانوان در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان گفت: باید شرایط و اجازه این کار توسط مسئولان ذیربط داده شود.
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، حجت‌الاسلام سیدمهدی تقوی برگزاری این دوره از مسابقات را در شهر تبریز تجربه جدیدی برای دوره‌های بعدی برشمرد و افزود: برای برپایی این مسابقات چندین هدف مد نظر بود؛ یکی اینکه اساساً برگزاری این مسابقات در استان‌های حاشیه‌ای، تأثیرات زیادی را بر روی منطقه و استان میزبان خواهد داشت و دست‌اندرکاران برگزارکننده مسابقات در تبریز اقدام به فضاسازی برای این مسابقات داشتند و این رقابت‌ها کل فضای شهر تبریز و استان آذربایجان شرقی را تحت تأثیر قرار داده است. همچنین برخی از این فضاسازی‌ها تا مدت‌ها ثابت باقی خواهد ماند و اثر طولانی مدت دارد.

رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور اظهار کرد: تبریز ویژگی منحصر به فردی دارد، این شهر از پیشینه قوی فرهنگی، باستانی، معنوی و فناوری برخوردار است و به واسطه داشتن فرهیختگان و بزرگانی چون علامه طباطبایی، علامه جعفری و علامه امینی به شهر علامه‌ها معروف شده است، از این جهت حضور مسابقات خارجی و داخلی در این شهر در ابعاد مختلف برای این شرکت‌کنندگان موضوعیت دارد.

وی عنوان کرد: اینکه شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در یکی از شهرهای ایران که شهری پیشرفته است و از غنای فکری و علمی بالایی برخوردار است، حضور دارند اثرگذاری بیشتری از حضورشان در پایتخت دارد.

دبیر چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان گفت: رسالت دیگر این مسابقات به جز برگزاری رقابت حفظ و قرائت قرآن، مقدمه و زمینه‌سازی برای افزایش بصیرت قرآنی دانشجویان و انتخاب قرآن به عنوان محور همه امور از سوی دانشجویان است و می‌خواهیم باب فهم دانشجویی را در عرصه قرآنی گسترش دهیم.

تقوی در ادامه از حضور نمایندگان 52 کشور خبر داد و افزود: از هر کشور اجازه حضور یک حافظ کل و یک قاری به شرط دانشجو بودن مهیا شد، همچنین این افراد باید برای نخستین بار در این مسابقات شرکت کرده باشند. مقدمات این مسابقات از حدود 9 ماه پیش آغاز شد.

وی افزود: مسابقات به همت جهاد دانشگاهی برگزار می شود اما در این فرآیند از همکاری مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی کشور، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و شورای عالی قرآن در بخش دعوت از متسابقان و انتخاب هیئت داوران بهره‌مند شدیم.

تقوی درباره اعلام برگزاری این رقابت‌ها در چهارمین دوره خود در شهر نجف اشرف گفت: برای برگزاری مسابقات در این شهر، برنامه‌ریزی لازم صورت گرفت اما شرایط میزبانی و رسیدن به اهداف مسابقات برای ما اهمیت زیادی دارد.

وی گفت: شهر میزبان نباید سیاست‌های مسابقات را تحت‌الشعاع خود قرار دهد، چراکه این مسابقات صرف برپایی آزمون حفظ و قرائت قرآن کریم نیست. به طور مثال روز گذشته با توجه به پخش فیلم موهن و بی‌احترامی به ساحت رسول اکرم(ص) در آمریکا، دبیرخانه مسابقات، مسابقات و اعضای هیئت داوران بیانیه‌ای را برای محکومیت این عمل زشت صادر کردند، در حالی که ممکن است چنین بیانیه‌ای را با توجه به میزبانی کشور دیگری نتوان صادر کرد.

تقوی افزود: به موضوع بیداری اسلامی از منظر قرآن در حاشیه مسابقات پرداخته شد. اما در برخی کشورها امکان پرداختن به آن نیست، البته نجف به دلیل آنکه مقرر شده بود به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شود در اولویت قرار گرفت. اما زمانی که موضوع پایتخت فرهنگی معلق شد سیاست‌گذاران مسابقات، شهر نجف را مناسب برگزاری چهارمین دوره ندانستند.

وی در ادامه به فعالیت‌های قرآنی جهاد دانشگاهی اشاره کرد و بخشی از سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای جهاد دانشگاهی را قرائت کرد و در ادامه گفت: در دوران مسئولیتم بیانات رهبر فرزانه انقلاب را جهت سیاستگذاری‌های سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور مد نظر قرار داده‌ام.

تقوی عنوان کرد: یکی از دلایلی که زمان برپایی چهارمین دوره همزمان با شهادت امام جعفر صادق(ع) انتخاب شد برای آن بود که این امام همام الگوی کامل تقریب مذاهب اسلامی است. ایشان نماد وحدت اسلامی و جنبش نرم‌افزاری است. تاریخ زندگی امام صادق (ع) مورد وفاق اهل تشیع و تسنن است و بهترین الگویی است که دانشجویان ما این وحدت بین مسلمانان را دنبال کنند.

مدیرعامل خبرگزاری ایکنا تصریح کرد: در همین راستا و با توجه به سالروز شهادت امام صادق(ع) تعداد زیادی مصاحبه با کارشناسان ارشد داخلی و خارجی در خبرگزاری ایکنا صورت گرفت. نشریه‌ای تخصصی به چهار زبان به چاپ رسید و در اختیار متسابقان قرار گرفت. همچنین درباره مبانی اقتصاد از منظر قرآن مجید نشریه ای به چهار زبان به چاپ رسید.

وی درباره حضور بانوان به عنوان مسابقه در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان نیز گفت: باید شرایط و اجازه این کار توسط مسئولان ذیربط داده شود، همچنین درصورت حضور بانوان باید زمان برگزاری مسابقات افزایش یابد و دو برابر شود که این هم نیاز به مقدماتی دارد.

تقوی بیان کرد: سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور و خبرگزاری ایکنا با تأسیس شعبه‌ای در قم بر آن شد تا ارتباط خود را با حوزه علمیه قم و پژوهشکده‌های علوم اسلامی افزایش دهد تا با ورود به مباحث بین رشته‌ای و وارد کردن معارف قرآن در همه علوم، در نهایت دست به نظام سازی زده و با همفکری اساتید حوزه و دانشگاه، نظام دانشگاهی کشورمان را با توجه به قرآن کریم دست خوش تغییراتی سازد.


نوشته شده در   شنبه 25 شهريور 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode