ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 16 تير 1403
شنبه 16 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 20 شهريور 1391     |     کد : 42592

شهید مدنی؛ اسوه ولایتمداری

آیت الله سید اسدالله مدنی، دومین شهید محراب از جمله شخصیت های انقلاب اسلامی است که در طول عمر پربرکت خود مبارزات بسیاری داشت و بعنوان اسوه ولایتمداری شناخته می شود .

به مناسبت سالروز شهادت؛
شهید مدنی؛ اسوه ولایتمداری 
آیت الله سید اسدالله مدنی، دومین شهید محراب از جمله شخصیت های انقلاب اسلامی است که در طول عمر پربرکت خود مبارزات بسیاری داشت و بعنوان اسوه ولایتمداری شناخته می شود .
به گزارش خبرنگار مهر ، اشک ها و لبخندهای شهید مدنی را همه مردم تبریز و آذربایجان به یاد دارند . خطبه های آتشین وی در نمازهای جمعه این شهر که در میدان راه آهن برگزار می شد با استقبال پر شور آنروزهای تبریز همراه بود.

مردم انقلابی از روستاهای اطراف تبریز خود را برای استماع خطبه های وی به راه آهن می رساندند و در میان همهمه این خمیل مشتاق آنچه مایه سکوت بود و تامل، صدای شهید محراب آیت الله سید اسدالله مدنی بود.

وی سال 1293 هجری شمسی در شهر آذرشهر که آنروزها دهخوارقان نامیده می شد در خانواده ای مذهبی دیده به جهان گشودند.

دوران سخت کودکی و نوجوانی ایشان توام با از دست دادن والدین بود که البته اندکی وی را در کسب علوم اسلامی مردد نکرد و پس از حضور در محضر استادان برجسته حوزه علمیه قم نظیر آیت الله کوه کمری ، حضرت امام خمینی (ره) و دیگر شخصیت های برجسته جهت تکمیل علوم دینی به نجف اشرف رفت.

نخستین سابقه مبارزاتی آیت الله مدنی به زمان تحصیل در قم و در رابطه با فرقه ضاله بهائیت بود که توسط رژیم منحوس پهلوی مورد حمایت قرار می گرفتند.

اقدامات مبارزاتی وی باعث شد که مردم در نماز عید فطر آذرشهر با حمله به کارخانه مشروب سازی این شهر که توسط بهائیان احداث شده بود اعتراض خود را نشان دهند و نتیجه این امر پادرمیانی دادستان تبریز و سرانجام تبعید شد.

وی در نجف نیز اندیشه های ضد طاغوتی را پی گرفت اما در سال 42 با خیزش امام خمینی (ره) علیه کاپیتولاسیون این شهید بزرگوار خود را هم رای با استاد خود در حوزه علمیه قم یافت و در نهایت پس از بازگشت از نجف به روستای دره مردابیک همدان رفت و کار تبلیغی و سیاسی خود را از آنجا آغاز کرد.

فعالیت های گسترده سیاسی و دینی وی در این روستا سازمان امنیت رژیم طاغوت را بر آن داشت که با گماردن مامور مخفی حرکات وی را زیر نظر بگیرد که این گزارشات توسط ساواک گردآوری و تبدیل به کتاب تاریخی برای آیندگان شد.

روند مبارزاتی این شهید والا مقام تا زمان پیروز ی انقلاب ادامه یافت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) ایشان در همدان مشغول هدایت امت اسلام می شود اما پس از مدتی معمار کبیر انقلاب اسلامی ایشان را مامور کمک به آیت الله قاضی طباطبایی در تبریز برای ساماندهی به امور این خطه از کشور می کنند.

آیت الله مدنی بی درنگ وارد تبریز شده و در منزل آیت الله قاضی طباطبایی ساکن می شوند و هر دو در کنار هم هدایت آذربایجان را بر عهده می گیرند هر چند در این ایام بدخواهان سعی داشتند با شایعه سازی و مسموم کردن احساسات مردم تبریز بین این دو گنجینه انقلاب جدایی بیندازند اما باز تبعیت از ولایت فقیه که در وجود هر دو مرجع بزرگوار متجلی بود راه را بر شیاطین بست.

اما شهادت آیت الله قاضی طباطبایی و بالا گرفتن فتنه خلق مسلمان در تبریز کار را برای ایشان دشوار کرد.

از دست دادن یک همسنگر اعتقادی بار سنگینی بر دوش وی بود اما در این حین از سوی امام امت وی به امامت جمعه تبریز و نمایندگی رهبری در آذربایجان منصوب شد.

سر انجام روز جمعه 20 شهریور سال 1320 این بزرگمرد تابع ولایت فقیه هنگام ادای نماز با کارکنان اعزامی شهربانی وقت به جبهه بر اثر منفجر شدن نارنجک توسط یکی از ایادی منافقین کوردل در محراب نماز با خون خود غسل شهادت کرد و به سوی معبود خویش پر کشید.

آیت الله محسن مجتهد شبستری نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در خصوص شخصیت ایشان می گوید: "آیت الله مدنی اسوه و الگوی ولایتمداری بودند و من بهتر از ایشان کسی را که با تمام وجود تسلیم امر ولی فقیه باشد ندیدم."
.....................
گزارش : رامین فرهودی


نوشته شده در   دوشنبه 20 شهريور 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode