جام جم آنلاين: در روزگاري كه دهكده جهاني ديگر يك نظريه نيست و واقعيت اثبات شدهاي است، در عصري كه پوشش رسانهاي هر اتفاقي در كسري از ثانيه و در گسترهاي به وسعت دنياي فشرده امروز شكل ميگيرد، بيشك هيچ فردي و البته هيچ رسانهاي نميتواند اميدوار باشد رفتار و عملكردش مورد قضاوت قرار نگيرد.
در دنياي امروزي كه اصل بر تبادل دائم اطلاعات است، هيچ واقعهاي از چشم تيزبين رسانهها دور نميماند و نتيجه طبيعي آن فراگير شدن نوعي داوري دائمي و اعلام نظرات ريز و درشت درباره هر فرد معتبر، هر ارگان و نهاد و سازماني است.
به اعتقاد اكثريت مطلق جامعهشناسان معاصر، دنياي مجازي يا همان اينترنت، مهمترين تفاوت عصر حاضر با ادوار قبلي زندگاني بشري است.
اينترنت بسادگي فاصلهها را از ميان برده و بدون هيچ ديوار و مرزي شرايطي شگفتانگيز براي بهرهمندي عمومي از اطلاعات، اخبار، دانشهاي روز، انواع نظريهها و... فراهم آورده است.
هم از اينرو، اينترنت در جوامع نيمه مدرن مثل ما (البته به شكلي نسبي)، مدرن و حتي پست مدرن، اصليترين ابررسانهاي است كه خوراك فكري ـ فرهنگي جامعه را تامين ميكند.
وبلاگنويسي يكي از شيوههاي رايج در خبررساني اينترنتي است. ميليونها وبلاگ فردي و گروهي در سطح دنياي مجازي پراكندهاند و در اين وبلاگها گسترهاي شگفتانگيز از نظرها، بيانيهها و... مطرح شده و در معرض عموم قرار ميگيرد.
در ايران هم وبلاگنويسي بشدت مورد اقبال است و شايد بتوان ايرانيان را از فعالترين قوميتهاي دنياي مجازي در حوزه وبلاگنويسي دانست.
از جمله شيوههاي وبلاگنويسي در ايران، وبلاگهايي است كه درباره شخصيتهاي خاص هنري يا برنامههاي خاص تلويزيوني و... ساخته ميشود.
مثلا ماه مبارك رمضان سال گذشته فقط براي برنامه «ماه عسل» بيش از 30 وبلاگ با نگاههاي مختلف حمايتي و انتقادي ساخته شد. اما اهميت اين وبلاگها وقتي معلوم ميشود كه دريابيم حجم اطلاعرساني اين وبلاگها چند برابر روزنامهها و رسانههايي است كه درباره برنامههاي صدا و سيما مطلب مينويسند.
بيشك بخش بسيار عمدهاي از اين وبلاگها با رويكري عامه پسندانه (به اصطلاح زرد !) و بدون تلاش براي موضعگيري جدي و كارشناسانه به راه خود ادامه ميدهند.
اينگونه وبلاگها ميتواند براي سازمان صدا و سيما به عنوان تنها رسانه تصويري كشور فرصت تبليغاتي مناسب و موثري باشد كه با كمترين خطر، انواع تحركات فرهنگي را پوشش ميدهد و بدون ضرر جدي و مهم، بخشي از نياز مخاطبان را كه صدا و سيما در حوزه رسمي بهدلايل مختلف نميتواند به آنها بپردازد، تامين ميكند.
شكي نيست كه براي مردم ما هم مثل همه جاي دنيا، خبرهاي درگوشي و پشت پرده فعاليت نامداران و سرشناسان، بسيار جذاب و دلرباست.
اين وبلاگها در برطرف كردن نياز مردم درخصوص باخبر شدن از اين نوع اتفاقات بسيار كارآمدند.
اما بخش مهم ديگري در اين نوع وبلاگها، وبلاگهايي تخصصي، هوشمندانه و بسيار پخته است با نوعي نگاه انتقادي بعضا تند و تيز كه بيرحمانه به واكاوي برنامهها ميپردازد.
بررسي اين وبلاگها فارغ از نوع موضعگيري و نگاه آنها، ميتواند براي مديران و كارشناسان حوزه رسانه بسيار كارآمد و رهگشا باشد؛ چرا كه بهرهمندي از اين نوع انتقادهاي بيپرده و صريح در شرايطي كه بسياري از رسانههاي رسمي كشور نه شهامت انتقاد دارد و نه فرصت و انگيزهاي براي اين كار، ميتواند مثل چراغي پرنور، ضعفها و قوتهاي صدا و سيما را عيان كند.
وبلاگها نمونهاي جذاب از شيوههاي خبررساني در دنيايي است كه شتابي فزآينده در اطلاعرساني دارد. تقابل و رويارويي با اين وبلاگها، تلاش براي حذفشان يا حتي ناديده گرفتن آنها، نه هوشمندانه است و نه كاري ممكن؛ بنابراين رفتار تعاملي درست و مديريت فكورانه در اين خصوص، به خدمت گرفتن وبلاگها به منزله پايگاههايي غيررسمي جهت نقد و بررسي، اعلام نظر و موجسازي براي برنامههاي صدا و سيماست.
شكي نيست كه بايد با برخي وبلاگها كه به دروغپردازي و هتاكي مشغولند برخورد جدي و قانوني صورت گيرد، اما بيشتر وبلاگها را جواناني اهل ذوق و خوشفكر اداره ميكنند كه بودنشان ميتواند خوني تازه در رگهاي سازمان صدا و سيما باشد.
وبلاگ رقيب نيست، يك عنصر كمكي است كه بسته به رفتار رسانه ملي، برايش مفيد يا مضر خواهد بود. (جام جم - ضميمه قاب كوچك)
حميد سليمي